CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

5 tips om de blok door te komen

Ah, de kerstvakantie, the most beautiful time of the year. Echt genieten van deze periode zit er voor de studenten onder jullie helaas echter niet in. Studenten brengen op dit moment uren aan een stuk door aan hun bureau of hebben hun kamp opgeslagen in de bibliotheek. Wij horen jullie hersencellen kraken tot op onze redactie! Tijd dus voor enkele tips om de blok goed door te komen.

Tekst door Jasmien Kuipers en Chess Teugels.

 

Don't Do Drugs

Tijdens de blokperiode grijpen studenten soms naar illegale middelen om de concentratie te bevorderen. Rilatine is ook een populair medicijn onder de studerende jongeren. Sommige drinken zelfs liters Redbull om wakker te blijven. Er bestaan ook natuurlijke alternatieven om de concentratie te bevorden. Visolie en bachbloesem zijn de bekendste. Maar wist je dat pure chocolade net dat beetje cafeïne bevat voor een betere concentratie, dat het je ontstresst en in een betere mood brengt? 

‘s Ochtends vertrouw je al snel op koffie om je dat hoognodige duwtje in de rug te geven, and we totally get it. Maar de snelle suikers zorgen juist voor schommelingen in je energiepeil, zélfs zonder suikerklontjes erin. Als je op zoek bent naar een drankje dat je deze winter warm, gezond én gefocust houdt, kies dan voor groene thee! In Azië wordt deze thee al duizenden jaren gedronken voor zijn geneeskrachtige werking en de van nature aanwezige stoffen L-theanine en EGCG zijn bewezen brain boosters. Voeg er agave- of esdoornsiroop aan toe en eventueel wat citroen of gember voor extra pit. Je kan er zelfs smoothies of iced tea mee maken ter afwisseling.

 

 

 

Brainfood

Tijdens de blok wordt de rol van de juiste voeding vaak onderschat. Studeren vraagt veel energie van je lichaam en hersenen. Het is dus belangrijk dat je gezond eet en drinkt. In plaats van grote maaltijden naar binnen te werken, is het beter om tijdens het studeren te snacken. Niet enkel vraagt het verteringsproces dan minder van je lichaam, ook is het bewezen dat kauwen tijdens het studeren je geheugen stimuleert en je concentratie verbetert. Consumeer tussendoor niet te veel vetten en suikers, maar kies voor fruit, groenten, noten en drink voldoende water. Een all-in-one opkikker voor tussendoor is bijvoorbeeld een smoothie.

Lang niet alle vetten zijn uit den boze! Onverzadigde vetten zijn zelfs goed voor je gezondheid. Die zitten onder andere in vette vis, plantaardige olieën, noten en avocado. Om een snelle piek in je bloedglucosegehalte tegen te gaan en zo dipjes in je energiepeil te vermijden, is het bovendien aan te raden om trage suikers te consumeren. Bananen, dadels en peulvruchten zijn hiervan goede bronnen. Probeer zo bijvoorbeeld eens hummus met pecanoten op een cracker als een snel, gezond en hartig tussendoortje. Ook een stevig ontbijt met havermout of granola zal ervoor zorgen dat je langer van energie voorzien bent.

 

 

Stay Fit

Wij begrijpen dat je tijdens het studeren niet te veel tijd wil verliezen. Lange loopsessies en de fitnesslessen staan even on hold, maar het is belangrijk dat je tijdens de examenperiode af en toe beweegt. Een wandeling van 30 minuten per dag kan wonderen doen voor je concentratie. Je hersenen komen tot rust en krijgen een boost door de zuurstof. Heb je toch geen zin om buiten te komen?  Geen probleem. Er bestaan genoeg workoutvideo’s waardoor je gezellig kan binnen blijven.  

 

 

Distractagone

Onze smartphones zijn de grootste boosdoener voor de concentratie. Ze plakken bijna letterlijk aan onze handen en we kunnen niet meer zonder. Gelukkig bestaat er Distractagone. Dit doosje biedt een eenvoudige oplossing om niet door elke melding afgeleid te worden. Je kan er vier telefoons in plaatsen en een timer instellen om het af te sluiten.

Vind je het te drastisch om je smartphone letterlijk op te sluiten? Dan bestaan er ook tal van andere apps! StayOnTask (Android) en Yelling Mom (iOS) checken af en toe of je nog wel flink aan het studeren bent. Met Self Control for Study schakel je apps op je Android smartphone tijdelijk uit, terwijl Procrastinantion Punisher bij ongehoorzaamheid als straf geld van je rekening neemt. De apps Moment (iOS) en Quality Time (Android) zijn dan weer minder extreem en helpen je de gespendeerde tijd op de smartphone in het oog te houden en te beperken. 

 

 

 

Time-Out

Tijdens en na al dat studeren is het belangrijk om op de juiste momenten een pauze in te lassen. Onderzoek heeft uitgewezen dat je tijdens het studeren best minstens om de twee uur een korte pauze inlast. Als je concentratie vermindert, neem je namelijk minder informatie op. Yoga is de perfecte manier om helemaal tot rust te komen. No worries, we verwachten niet dat je je benen in je nek gaat leggen. Een van de simple houdingen is Chakravakasana. Je zit dan op je handen en knieën. Vervolgens buig je de rug van een rechte- naar een gebogen rug. Draai dus die knop in je hoofd om, gun je hersenen even wat rust en ontdoe je van de opgebouwde spanning in je lichaam. 

Als je je ontspant, neem dan ook écht pauze en verlaat de studeerruimte. Ga ‘s avonds bijvoorbeeld in de living een film of serie kijken, niet aan hetzelfde bureau waar je studeert. Relax met een lekker warm bad. Of spreek eens gezellig af met vrienden en vriendinnen. Een ontspannen sfeer en goeie babbel kunnen wonderen doen. Alcoholvrije cocktails zijn dan een leuke optie. Laat je alvast inspireren door de bovenstaande variant op een margarita!

Wij duimen alvast. Succes ermee!



All new articles