Bird over zijn debuutalbum ‘Vogelvlucht’: “Blij dat ik zo lang gewacht heb om dit te droppen”

Toen Bird in 2014 'Klootzak met karakter' uitbracht onder SG Records, was dat onmiddelijk een schot in de roos. Ondertussen mogen we deze plaat als een Vlaamse rapklassieker beschouwen waarvan de teller al op bijna 200.000 plays staat, en het bezorgde hem de award van beste nieuwkomer op de Vlaamse Rap Awards. We zijn nu 2018 en zijn debuutalbum komt er binnenkort aan. Hoog tijd dus om even met the man himself te gaan praten.

 

Eerst en vooral, hoe gaat het met jou?
Goed, heel goed zelfs! Alles in mijn leven loopt momenteel hoe ik het wil en ik zit beter in m’n vel dan ooit tevoren. Ik heb een paar maanden in Luxemburg gezeten voor een stage, maar ben sinds kort weer in Antwerpen. Het album en de releaseparty komen steeds dichterbij, dus het begint nu toch wel spannend te worden.

Het was bijna twee jaar wachten op je debuutplaat. What took you so long?
Ik denk dat je twee jaar zegt omdat we toen de clip van ‘Luchtmacht’ uitbrachten, maar eigenlijk heeft het in totaal meer dan vier jaar geduurd. De redenen daarvoor zijn heel uiteenlopend. Eerst en vooral maak je een album niet alleen, daar komen verschillende partijen bij kijken. In het geval van ‘Vogelvlucht’ waren dat vooral Penny en ik. Penny leverde de beats en maakte tijd vrij voor opnames, ik bleef al die tijd bezig met schrijven en mijn algemene ontwikkeling als artiest. Tijdens de eerste twee jaren, nog voor ‘Luchtmacht’, passeerde ik maandelijks bij hem in de studio en maakten we veel nummers. Na verloop van tijd merkten we echter dat ik veel progressie aan het maken was op muzikaal vlak. Daardoor zijn we die eerste tracks beginnen schrappen, omdat er ondertussen veel sterkere nummers waren. 

Heel de weg naar ‘Vogelvlucht’ was dus een proces van vernieuwing?
Precies! We hadden al gespeeld met het idee om het album al eerder uit te brengen, maar uiteindelijk heeft het toch tot nu geduurd voor we iets hadden waar we beiden tevreden waren. Het is voor mij als artiest niet makkelijk geweest om zo lang op mijn honger te blijven zitten, maar achteraf gezien ben ik blij dat het zo gelopen is. Mochten we twee jaar geleden al met iets naar buiten gekomen zijn, dan keek ik daar nu misschien met gemengde gevoelens op terug. Iedereen heeft lang moeten wachten, maar het resultaat is er nu ook wel naar.

 

 

Veel schrappen en opnieuw beginnen dus, maar hoe gaat het proces voor zo'n plaat precies in zijn werk?
Ons concrete werkproces is heel vlot en gestructureerd verlopen. Binnen SG hebben we een Dropbox met een gigantische database aan Penny-beats waaruit de artiesten vrij kunnen kiezen. Het gebeurt natuurlijk ook dat Penny een beat maakt en daarbij al een bepaald beeld en een bepaalde artiest voor ogen heeft. Het schrijven van mijn tracks gebeurt volledig buiten de studio. Wanneer ik enkele dingen heb klaarliggen, dan ga ik volledig voorbereid naar de studio om te tapen. Vanaf mijn eerste studiosessies bij SG is er op die manier gewerkt en dat is nooit veranderd. Die aanpak werkt voor ons.

Waaraan mogen we ons verwachten met dit album?
De muziek en de sound van mijn muziek zullen altijd zijn wat ik zelf wil maken en wat ikzelf hard vind. Om heel eerlijk te zijn, laat het mij koud wat mensen van mij verwachten. Het klinkt cliché, maar muziek is voor mij een uitlaatklep. Het is een bezigheid die ik nooit zou aanpassen aan de eisen of verwachtingen van anderen. Dat is ook waarom ik kan zeggen dat het album een sound heeft die met niks anders vergeleken kan worden. Er zit een ziel in, en daar ben ik trots op. Het gaat verder dan het typische SG-geluid. Deels door Penny is mijn muziek harder geworden qua beats en vibes. Dat heeft echter niets veranderd aan de inhoud van wat ik breng. ‘Liever Alleen’ is daar het perfecte voorbeeld van: harde beat en enkele punchlines, maar als je goed luistert, dan hoor je dat ik zinnige en interessante dingen te vertellen heb.

'Liever Alleen' was wat ons betreft een schot in de roos. Is dit dan de nieuwe Bird? 
Momenteel wel, maar ik weet ook dat ik als artiest continu evolueer. Dat is ook het leuke aan artiest zijn: experimenteren met stijlen en vooral maken wat ik zelf wil. Dat hangt sterk af van de fases in mijn leven. Dus ja, dit is de nieuwe Bird, maar klamp je niet te hard vast aan dit geluid, want bij volgende projecten kan dat alweer helemaal anders zijn.

 

 

Enkele jaren geleden kaapte je op de VRA de award voor beste nieuwkomer weg. Wie zou jij deze prijs nu geven en waarom?
(Denkt lang na) Moeilijke vraag en mijn antwoord is misschien wat onverwacht: Jenesaispas. Binnen de verschillende stromingen in de hiphop is hun stijl iets wat ik echt heel dope vind. Ze zijn volgens mij momenteel vooral bekend binnen Antwerpen, maar dat zal snel veranderen als ze op deze manier blijven evolueren. Ik vind de rauwe sound die zij creëren door oldskool beats met doordachte lyrics te combineren heel cool.

Zijn er nog artiesten met wie je graag zou samenwerken voor een volgend project?
Buiten SG en binnen België zijn er drie artiesten met wie ik graag eens zou samenwerken. Dat zijn Safi, Ramzi en Pepe, mijn persoonlijke top-drie binnen de scene hier. Zij zijn in mijn ogen de hardste rappers van Vlaanderen. Ze hebben alledrie een volledig eigen en gevariëerde stijl die werkt bij het publiek. Als ik drie Nederlandse artiesten zou mogen opnoemen, dan zijn dat Ares, Josbros en Kevin. Natuurlijk ligt dat nog iets verder - niet louter geografisch - maar mocht ik ooit de kans krijgen om met deze bazen in de studio te zitten, dan zou ik die zeker met beide handen grijpen!

 

Bird brengt zijn album op 9 februari live on stage in CC Deurne. Wij hebben er lang op gewacht en met de tracklist zoals die er nu uitziet, zijn we overtuigd dat het een epische avond wordt! Bekijk hieronder alvast waaraan je je kan verwachten.



All new articles