CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Brihang over zijn debuutplaat en druk leven: “Met de taal wrikken en met de kunst wroeten”

Brihang is helemaal terug! De rapper uit Knokke-Heist schuimde de afgelopen maanden tal van West-Vlaamse scholen af met zijn hiphopworkshop, maar werkte intussen ook volop aan zijn debuutalbum ‘Zo Lang Mogelijk’, dat dit najaar uitkomt. Met de eerste single van die plaat, 'Balanceren', brengt hij naar eigen zeggen een echt liefdesverhaal. Naar aanleiding van die release hadden wij een uitgebreid gesprek met de geëngageerde mc. De nieuwe plaat, workshops, beeldhouwen én studeren; alles over het drukke leven van Brihang komt aan bod. Enjoy!


Vorige week liet Lefto als eerste je nieuwe single horen tijdens zijn radioshow. Een spannend moment voor jou?

'Balanceren' is ondertussen bijna een jaar oud. Dat lijkt lang, maar ik werk in fases. Soms blijft een nummer een paar maanden in de kast liggen. De basis voor de track was er al eventjes, en nu is ze dus helemaal afgewerkt. Het nummer past perfect binnen de sfeer van het album. Doorheen de plaat stoot ik telkens op situaties waarbij de balans moet worden opgemaakt, zoals de balans tussen nummers, verschillende vibes, of tussen de moeilijk te bewandelen grens tussen artistieke integriteit en commercieel succes. ‘Balanceren’ is dus zeer toepasselijk als eerste single.


Wat is de boodschap achter de track?

De main message is letterlijk ‘balanceren’. Het is een liefdesverhaal, want het gaat over een relatie die heel heftig kan zijn, maar uiteindelijk komt alles goed. Ik wil ermee duidlelijk maken dat je zo lang mogelijk van elkaar moet houden. Het album zal trouwens ‘Zo Lang Mogelijk’ heten en ik probeer daar in de plaat voortdurend naar te verwijzen. Zo lang mogelijk leven, zo lang mogelijk liefhebben, zo lang mogelijk uitslapen … (lacht)
 

Je debuutalbum komt pas in het najaar uit. Hoe ver sta je met de opnames en hoe verliepen die tot dusver?

Goed! Ik sta al vrij ver, want de release zou oorspronkelijk in het voorjaar al plaatsvinden. We moeten echter nog een paar dingen afwerken. Het leek me beter om alles voorlopig on hold te zetten en de release naar het najaar te verplaatsen. Het album zou wel af geweest zijn, maar zou niet zo kwalitatief zijn als ik in gedachten had. Zelf van de plaat kunnen genieten is belangrijk, en dat zou minder het geval geweest zijn mocht het album in het voorjaar al uitkomen.
 


Foto: Maanlander
 

Wat is het concept achter ‘Zo Lang Mogelijk’?

Dat idee is ontstaan toen ik met mijn pa aan tafel zat. Hij is een surfer en vertelde dat surfers hun ademhaling trainen, om zo lang mogelijk onder water te kunnen blijven. Na een grote golf kan je héél diep onder water terechtkomen. Om dat te overleven, moet je zo lang mogelijk je adem kunnen inhouden. In het Frans heet dat plongée en apnée. Dat vond ik op zich een goeie titel, maar het is uiteindelijk dus toch ‘Zo Lang Mogelijk’ geworden en dat komt bij enorm veel zaken terug. De tracks gaan niet rechtstreeks over leven en doodgaan, maar kunnen die thema’s wel bevatten. Een voorbeeld: mijn opa is onlangs overleden. Hij had ALS en takelde heel traag af. Wij hielden hem als familie zo lang mogelijk in leven. In die periode is ook het idee van de plaat ontstaan.


We hebben het nu voortdurend over je 'debuutalbum', maar eerder bracht je al de ep ‘Periode Jalisco’ uit. Was dat dan geen debuut?

'Periode Jalisco' telt elf nummers, wat veel is voor een ep. Alle tracks duren echter slechts 2’22” of 3’33”, waardoor die je de schijf na amper dertig minuten al helemaal beluisterd hebt. ‘Zo Lang Mogelijk’ daarentegen wordt wel mijn eerste echte 'langspeler'. Nu vul ik immers vijftig minuten, wat ik zelf als een écht debuut ervaar. Toen ‘Periode Jalisco’ uitkwam, wist ik eigenlijk zelf niet zo goed wat een ep precies inhield. Voor mij was het iets wat nog niet helemaal af is. ‘Zo lang Mogelijk’ brengt het volledige verhaal. Vanuit de intro kan je de kern van de plaat terugvinden. Vergelijk het met een spinnenweb. De kern is zowel de start als het einde, maar je kan via veel verschillende wegen naar de kern gaan. Die wegen zijn de tracks.


Je zegt dat in 'Periode Jalisco' alle tracks precies 2’22" of 3’33" duurden. Heb je bij 'Zo Lang Mogelijk' iets dergelijks gedaan?

De keuze voor zo’n korte tracks maakte ik voor vooral mezelf. Ik wou knippen in mijn mogelijkheden en op die manier ga ik creatiever om met die tijdslimiet. Alles moet immers gebeuren binnen die tijdspanne van 2’22”, dus je creativiteit moet zo efficiënt mogelijk zijn. Bij ‘Zo Lang Mogelijk’ heb ik dat bewust losgelaten. Anders krijg je een herhaling en is de spanning eruit. Bij de plaat ben ik anders te werk gegaan. Zo heb ik zelf maar de helft van de beats geproducet. De andere helft zijn collabs met andere producers, zoals Moodprint. Dat maakt het opnieuw heel anders. De plaat is extremer. Wat voor 'Periode Jalisco' rustig was, wordt nu pas écht rustig en omgekeerd.


Je besteedt nu dus meer uit aan anderen. Waarom?

Zelf beats maken doe ik nog heel graag, maar toch zijn collabs met mensen als Moodprint de moeite waard. Ik sleutel wel altijd nog wat aan die beats, wat producers dikwijls irritant vinden. Ik vraag het wel op voorhand: “Is het goed dat ik aan je beats pruts?”. Soms heb ik het gevoel dat anderen het beter kunnen, maar toch ik wil alles graag zelf doen. Op die manier hoef ik enkel op mezelf te wachten in plaats van op anderen.


Was het dan anders om je debuutalbum in te blikken?

Het was bijzonder. Sinds ik ‘De Nieuwe Lichting’ van Studio Brussel won, is alles serieuzer geworden. Ondertussen ben ik zelfstandige in bijberoep. Mijn hoofdberoep is nog altijd student, maar plots werd alles groot en écht. “Mijn debuutalbum, dat moet wel echt goed zijn”, dacht ik. Bij ‘Periode Jalisco’ lagen mijn eigen verwachtingen absoluut niet zo hoog als bij dit album. De vorige overwinning moest overtroffen worden. Soms doe je je heel groot voor, maar voel je je klein en We drinken water uit champagneglazen, die thema’s komen terug in de plaat. ‘Zo Lang Mogelijk’ is een uitdaging. Urenlang heb ik eraan zitten wroeten. Met de taal wrikken en met de kunst wroeten.
 


Foto: Maanlander
 

We zien je hand nu regelmatig verschijnen in je updates op sociale media. Ze staat zowel op foto’s van jezelf als op de cover van ‘Balanceren’. Welke betekenis heeft die hand?

Het handgebaar komt van mijn zus. Zij heeft SMOG, oftewel gebarentaal, geleerd. Toen ik haar vroeg hoe ze mijn naam in gebarentaal zou vertalen, toonde ze me die hand, die de letter B voorstelt. Samen met een militaire groet die verwijst naar mijn petten, krijg je ‘Brihang’. Daarna deed ik een fotoshoot waar ik datzelfde handgebaar deed. Ik vond het wel cool en heb het bewaard. Misschien laat ik het terugkomen, maar onder voorbehoud. Alles gaat snel en heel impulsief. Daar hou ik ook van, al is dat niet altijd goed. De hand is zo’n impulsief idee.


Vorig jaar was je het gezicht van de 'Oe is ’t?'-campagne rond zelfdoding bij West-Vlaamse jongeren. In het kader van die actie geef je nu ook workshops, samen met Cfour van NTREK. Hoe ervaar je dat?

Redelijk heftig en ik heb de impact onderschat. 'Oe is ’t?' is een zeer waardevolle campagne. Daar wou ik echt aan meewerken. De workshops zijn cool om te doen. We proberen kinderen via hiphop een methode aan te reiken om hun gevoelens te ventileren. We gaan op een creatieve manier om met een zwaar onderwerp. We leren ze eerst kennismaken met hiphop zelf en stellen het genre in een positief daglicht. Dat is nodig, want de jeugd associeert hiphop met de verkeerde zaken. We vragen bijvoorbeeld altijd: “Wat zijn de vier elementen van hiphop?”. Vaak krijg je dan het antwoord: “Petjes dragen, joints roken en mooie meisjes aan een zwembad versieren”. Allemaal zaken die erbij zijn gekomen, maar er niet echt toe doen. De echte waarden zijn streetart, dj’ing, mc’ing en breakdance. We leren hen dat hiphop is ontstaan als kritiek op de maatschappij. Een manier om je frustraties te uiten en dus ook je gevoelens te uiten. De link naar de 'Oe is ’t?'-campagne is dan snel gelegd. De kinderen schrijven elk een tekst rond het thema. Soms is het wel hard. Zo zijn er kids die effectief met diepe gevoelens op de proppen komen. Zo deed iemand zijn emotioneel zegje, waarna de klas spontaan haar medeleven betuigde. Zoiets bereiken, doet heel veel deugd. Niet iedereen voelt zich aangesproken tot hiphop, maar als de helft zich geholpen voelt, ben ik toch in mijn opzet geslaagd.


De gemeente Houthulst heeft je gevraagd een monument te maken. Hoe kwamen ze bij jou terecht?

Dat project is nog een staartje van de 'Oe is ‘t?'-campagne. Het monument komt er immers voor de slachtoffers van zelfdoding. De campagne loopt eind 2017 af, maar het monument in Houthulst blijft staan. Begin mei beginnen we eraan. Veel kan ik kan ik er niet over kwijt, want we zijn er nog volop aan bezig. Wat ik wel al kan zeggen, is dat er een plek komt waar je tot rust kan komen en waar je een laatste boodschap aan een overledene kan posten. Het idee is dat je brieven kan posten in de grond. Zo gaan de woorden ‘rechtstreeks’ naar de overledene. Er volgt geen antwoord, maar je kan toch iets zeggen. Na het posten van de brief wordt deze zo onderdeel van het monument, waardoor iedereen eraan bijdraagt.


Workshops op scholen, monumenten maken, muziek uitbrengen, optreden én studeren. Hoe combineer jij alles?

Door wat minder naar school te gaan, vrees ik. (lacht) Dat is jammer, want ik zit ondertussen in het vijfde jaar in Sint-Lucas in Gent en ik wroet nog altijd met m’n bachelor. Ze zien me daar niet zo graag komen, denk ik. Het is best moeilijk om alles te combineren. Meestal laat ik mijn schoolopdrachten als eerste vallen. Dan maak ik mezelf wijs dat die taken wel eventjes kunnen wachten. Toch is het ook wel aan elkaar gelinkt. Zoals het monument bijvoorbeeld, dat kan ik perfect in mijn schoolwerk inbrengen. Het is vooral tijd waaraan het mij ontbreekt.
 


Foto: Maanlander
 

Hoe ziet er typische week eruit voor jou?

Nu het vakantie was in de lagere scholen, gaf ik geen workshops. Daarom probeerde ik de voorbije week alle lessen te volgen. Vorige weekend hebben we de videoclip voor ‘Balanceren’ geschoten. Een draaidag van 18 uur tot 5 uur, heftig! Tijdens de week geven we gemiddeld vier dagen workshops. Om 8u30 beginnen de workshops, dus zijn we telkens vroeg uit de veren. Om 18u 's avonds ben ik meestal terug thuis en dan spendeer ik mijn tijd aan chillen, schoolwerk, muziek of het monument. Ik ben voortdurend busy. Af en toe probeer ik ook wel eens een dag niks te doen, dat is belangrijk! (lacht) En eens goed uitslapen, zo lang mogelijk.


Wat brengt de toekomst voor Brihang? Richting muziek of toch sculpturen?

Ik blijf zoeken naar een evenwicht, over beter gezegd een 'balans' daartussen. Hoe ik dat ooit ga combineren? Geen idee, want soms ligt alles ver van elkaar. Met de muziek zit ik vooral in de popsectie, al probeer ik dat er wat uit te halen door minder evidente elementen te gebruiken. Bij muziek probeer ik op dezelfde manier te werken als bij het beeldhouwen: stukje voor stukje. Ik hoop later mijn eigen bedrijfje uit te bouwen waarmee ik kan optreden, muziek maken en beeldhouwen. Ik studeer nu dus al vijf jaar aan Sint-Lucas. Dat geeft me de juiste voeding, maar het is wel door mijn muziek dat ik nu mijn eerste opdracht als beeldend kunstenaar heb kunnen bemachtigen.


Een laatste vraagje nog: wie zijn jouw voorbeelden of inspiratiebronnen?

Wat hiphop betreft, is dat bijvoorbeeld de Hollandse rapper Sticks. Spinvis, een andere noorderbuur, vind ik ook top. Kendrick Lamar is een meester voor me; ik ben vooral fan van zijn jongste album ‘To Pimp A Butterfly’. Het Zesde Metaal hoort ook thuis in mijn lijstje. Vooral mensen die iets in beweging zetten op literair vlak, fascineren mij. Ze maken een slimme redenering en dat voedt mij. Over inspiratie bestaat een mooie quote van Hugo Claus. ‘Inspiratie moet je niet zoeken, dat is voor de liefhebbers.’ Dat probeer ik me voor ogen te houden. Inspiratie is altijd en overal aanwezig. Op die manier naar de dingen kijken, is een streefdoel.
 


Foto: Maanlander

Hou de social media van Brihang in de gaten, want morgen (maandag) laat hij de videoclip van 'Balanceren' op ons los!

 

Lees ook:
Ivan Ave: “platen blijven maken zolang het jeukt”



All new articles