Christ Conscious Hip Hop anno 2016

Hiphop dekt vele ladingen, zoveel is zeker. Religie is daar één van. Hoewel dit overkoepelende thema vaak op de achtergrond blijft, is het wel sterk vertegenwoordigd. Websites als Rapzilla, Holy Hip Hop en Jesusfreak Hideout bewijzen dat. In deze blogpost gaan we dieper in op de link tussen hiphop en het christendom. Voor de jongste generaties wekt dat laatste woord vaak argwaan op, maar er wordt vaak vergeten dat vele hiphopartiesten werden beïnvloed door het geloof of zelf gelovig zijn.
 

Dat de katholieke kerk niet mee wil gaan met haar tijd, is een veelgehoorde uitspraak. Door dit jaar een synode te houden over de toekomst van het gezin met in de vergaderruimte alleen maar bejaarde mannen, werkt de kerk dergelijke uitlatingen zelf alleen maar in de hand. De Koreaanse priester Egberto Noh In-bin dacht daar echter anders over en besloot om als eerste priester een hiphopalbum uit te brengen, onder de naam The Stromateis. Dit is een verwijzing naar het derde boek in de trilogie van Clemens van Alexandrië, een toonaangevend leraar in de cathechetenschool van Alexandrië. Hij is daarmee een uitvoerder van de CCM (Contemporary Christian Music), een stroming die moderne muziek - niet louter hiphop - gebruikt om het christendom te prediken. De stroming werd in de jaren zestig in het leven geroepen door een bende hippies en werd in de jaren zeventig een echte industrie.

Maar ook vandaag nog wordt CCM gebruikt om non-believers te bereiken en om het geloof van believers te versterken. Joey Bada$$ heeft het in zijn nummer 'Christ Consious' over zijn groeiproces. "And I wont stop 'till I reach Christ consious" wil zoveel zeggen als "Ik stop niet voor ik de hoogste intellectuele en emotionele staat bereikt heb, net zoals Jezus Christus". Joey wil met deze metafoor duidelijk maken aan de wereld dat we nog veel van hem zullen horen.

 

Ook de Amerikaanse hiphopper Lecrae staat bekend als christelijke hiphopper. Hij is de leider van de hiphopgroep 116 Clique. Zijn mixtape 'Church Clothes' uit 2012 wordt gezien als zijn doorbraak in de mainstream hiphop. De mixtape bleek enorm populair en ontving daarmee dus ook wel de nodige kritiek. In de titeltrack bekijkt Lecrae het christendom door de ogen van een ongelovige smoker and drinker die de kerk als hypocriet en corrupt ziet. Hij besluit het nummer als volgt: God accepteert iedereen, wat hij/zij ook doet of wie hij/zij ook is.

 

Tupac Shakur maakte in zijn lyrics vaak verwijzingen naar het geloof, hoewel hij nooit beweerde een vroom christen te zijn. Hij spreekt over één god die god van eender welke godsdienst kan zijn. Vanzelfsprekend komen we zo tot bij zijn track 'Only God Can Judge Me'. Dit nummer ligt in het verlengde van het spreekwoord "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen", woorden die Jezus uitsprak tegenover zij die een overspelige vrouw wilden stenigen, zoals beschreven staat in het Evangelie volgens Johannes. 2Pac wil duidelijk maken dat niemand hem moet veroordelen, aangezien iedereen wel een beetje sinner is. Hij vraagt God onrechtstreeks waarom hij nog in leven is na zo'n thug life. Tupac kon aan de dood ontsnappen na een schietpartij in 1994. In 1996 werd hij echter opnieuw beschoten en toen overleed hij wel, op 25-jarige leeftijd. In een interview hieronder vertelt hij meer over zijn kijk op het christendom. Hij is ervan overtuigd dat God blesses those that hustle en vraagt zich af of de hel nog erger kan zijn dan wat we zien op aarde. Hij stelt zich vragen bij de hypocrisie in de kerk: "Why does God need gold ceilings to talk to me?". Tupac has spoken.


 

Op de albumhoes van 'The Don Killuminatie: The 7 Day Theory', zijn zesde en laatste studioalbum, is Makaveli trouwens hangend aan een kruis te zien. Een verwijzing naar zijn kruisiging door de media.
 

Het wijd geprezen 'No Church In The Wild' van Jay-z, Kanye West, Frank Ocean en The-dream tot slot, preekt over religie en decadentie. "What's a mob to a king, what's a king to a god? What's a god to a non-believer who don't believe in anything?" is een verwijzing naar de 'Great Chain Of Being', een hiërarchie waarbij God boven alle koningen staat met daaronder de rest van de mensheid. Die hiërachie kan met andere woorden enkel blijven bestaan als men erin gelooft. Aangezien iedereen echter andere dingen gelooft, is er geen algemeen aanvaarde hiërarchie. Wie voor de een een koning is, is voor de ander niets waard. 


The Great Chain Of Being:


Muziek die raakt, heeft sowieso iets religieus, al dan niet verbonden met een bestaande religie. Het woord religie komt overigens van het Latijnse re-ligere, wat 'her-verbinden' betekent. Met andere woorden: muziek kan nieuwe verbindingen maken. Jimmy Hendrix sprak dan ook niet toevallig op een dag de wijze woorden "music is my religion". Hij is beslist niet de enige aanhanger van dit geloof.



All new articles