Corrupted: “Op mijn eerste dj-set heb ik een tienjarig meisje aan het huilen gebracht”

Corrupted. Je (her)kent hem sowieso of zag zijn afrokapsel meer dan waarschijnlijk al eens passeren in het Antwerpse nachtleven, maar toch weet je nog steeds niet wie deze kerel nu eigenlijk is? Vindt hij onze huidige bass scene als producer wel gezond, of mogen er volgens hem een paar genres wat meer in de kijker staan? Wie zijn zijn muzikale helden? En op welke hoogte- en dieptepunten blikt hij als dj terug? Corrupted geeft maar al te graag het antwoord op al deze prangende vragen!

 

Je eerste release?

Mijn allereerste labelrelease was in 2014 bij Kinetik Records. Ik maakte toen nog stevige neurofunk en daarom was Kinetik de beste plek om in de Belgische scene door te breken en er mijn twee eerste tunes te releasen. Ook al heb ik geen feeling meer met die muziek en zijn die tracks van toen echt niet meer representatief voor wat ik nu maak, toch ben ik nog altijd dankbaar voor wat het label voor me heeft gedaan op het gebied van gigs en exposure!

 

Je laatste release?

Dat is mijn 4 track debuut-EP op Halogen Music. Aan deze release heb ik een dik jaar gewerkt en ik ben enorm blij dat hij nu eindelijk is uitgebracht. Het was eens leuk om een conceptuele EP te maken, want elk nummer heeft wel een in speciale plek in mijn hart en leven. Ook over de overweldigende support kan ik zeker niet klagen. Deze release heeft mij heel dicht bij mijn 'muzikale lifegoals' gebracht.

 

Eerste plaat die je ooit hebt gekocht?

De eerste vinylplaat die ik ooit gekocht heb, is volgens mij de '...At His Best'-compilatie van Jimi Hendrix. Die kocht ik toen ik ongeveer zestien jaar was. Ik ben altijd al een gigantisch grote Jimi Hendrix fan geweest. Iets in zijn muziek en attitude sprak me al heel vroeg aan.

 

Laatste plaat die je hebt gekocht?

De 'Too Late' EP van dBridge is de laatste vinyl die ik kocht. Hij behoort zeker tot mijn top-vijf favoriete muzikanten en komt nu af met een straffe electronica-EP waarop hij zelf zingt. Het is abstract, niet wat je verwacht en vooral verfrissend. De remix van Stray is ook een die wel in al mijn sets voorkomt. Kortom: een geweldige EP die mij inspireert om meer out of the box te denken!

 

Welk (sub)genre mag er van jou wat meer in de kijker staan?

Heel de beats scene, die bestaat uit hiphop, footwork, jungle en veel meer, mag van mij wat meer aandacht krijgen. Het is een scene waar ik van hou en waar ik me in thuisvoel, omdat ze zichzelf in de underground vooruit blijft duwen en niet stilstaat. Mensen komen voortdurend af met vernieuwende ideëen en sharen graag. Het feit dat genre- en tempolimieten hier ook volledig genegeerd worden, is iets dat ik alleen maar kan aanmoedigen.

 

Welk (sub)genre mag er van jou voorgoed van de wereld verdwijnen?

Haha, ik probeer niet te doen aan 'genrehaat'. Er is in elk (sub)genre wel iets voor iedereen. Maar wat echt niet meer hoeft voor mij, zijn de commerciële platen die exact dezelfde formule volgen qua melodie en structuur. Je plaat hoeft niet exact te klinken zoals de vorige zomerhit. Een beetje diversiteit vinden de mensen ook wel fijn.

 

Eerste muzikale 'WTF?!'-moment?

Dat was toen ik zeventien jaar was en een vriend me 'Shellshock' van Noisia liet horen. Ik producete toen nog niet echt, was niet bezig met dj'en en had ook nog maar net drum & bass als genre ontdekt. Ik luisterde toen enkel naar Pendulum en dergelijke, maar dit betekende een volledig nieuwe wereld voor mij. Zeker toen ik het een jaar later live hoorde.

 

Laatste muzikale 'WTF?!'-moment?

De openingstrack van Ivy Lab in Ampere, wat sowieso al legendarisch was omdat Goldie aan het mc'en was. Het was een moment dat ik echt nooit zal vergeten. Ik ben een gigantische fan van de Ivy Lab sound en deze track blies me gewoon volledig weg. Je ziet op dit filmpje ook een kerel die staat rond te springen en heel hard met zijn arm zwaait. Ja, die enthousiaste knul dat ben ik.

 

Je favoriete gig als dj?

Ik heb al heel veel toffe gigs gehad in mijn vier jaar als dj, dus het is moeilijk om er één favoriet uit te kiezen. Wat ik wel kan zeggen, is dat ik er al heel erg naar uitkijk om op Ampere te draaien tijdens de '1985 label night' met Alix Perez en Skeptical. Ik kijk al lang op naar Alix Perez als artiest en om met hem op een line-up te staan in een club als Ampere... Dit zou wel eens mijn favorite booking ever kunnen zijn!

Daarnaast kijk ik ook al uit naar de back to back die ik begin oktober doe met Lakeway. De track die we voor mijn EP samen hebben gemaakt, hebben we eigenlijk gedaan zonder effectief te meeten. Het zal dus cool zijn om een weekend samen met hem te spenderen en nog wat nieuwe muziek te maken!

 

Je minst leuke gig als dj?

Dat was sowieso mijn eerste. Ik wist zelf nog niet goed hoe ik moest draaien en mijn publiek, dat omschreven werd als 'tieners' toen ik de booking kreeg, bestond uit 10- tot 12-jarigen. Dus ja, in theorie waren het tieners, maar als je dan een set van twee uur hebt voorbereid met stevige drum & bass en dubstep, dan heb je wel een probleem. Er is toen ook een meisje beginnen wenen van de muziek. Gelukkig heb ik dat daarna nooit meer meegemaakt!

 

Wat vind je goed aan de huidige Belgische (drum &) bass scene?

Ik vind het enorm goed dat we het laatste jaar een hele healthy producer scene hebben van mensen die allemaal hun eigen ding doen en zelf hun eigen pad uitstippelen. Als deze mensen dan gaan samenwerken, krijg je toffe en orginele, collaboratieve muziek. Niet enkel binnen de drum & bass trouwens, de cross-genre samenwerkingen zijn echt de beste. Enkele Belgische producers die het  volgens mij echt killen momenteel, zijn Phase, M-zine & Scepticz, J. nomad, Tusais, M-soul & S27, Up high Collective, Pomrad, Irusu, Halibab Matador en echt nog veel meer!

 

Wat vind je minder goed aan de huidige Belgische (drum &) bass scene?

Ik ben niet echt de persoon om te zeggen wat er slecht is aan de muziekscene. Ik vind dat we met z'n allen sterk verbeteren! Een paar jaar geleden beschouwden organisatoren elkaar nog als absolute concurrenten - in Antwerpen toch - en wilde iedereen elkaar wegwerken. Nu komen er meer en meer samenwerkingen en gunnen mensen elkaar kansen en opportuniteiten. Er zal altijd wel wat jaloezie, banter en drama zijn. Maar dat is gewoon muziek, die dingen kun je niet veranderen. Daar leer je gewoon mee leven.



All new articles