DJ Slow over Pelican Fly, Cashmere Cat en natuurlijk Kanye

Op vrijdag 5 augustus speelde DJ Slow samen met zijn Pelican Fly-vriendjes Richelle, Mister Tweeks en Gissi een b2b set op Absolutely Free Festival om over naar huis te schrijven. Wij konden hem net voor zijn optreden strikken voor een interview over Lido’s Justin Bieber-periode en Kanye mislopen op het vliegtuig.

Foto's door Michiel Lateur


Naast dj ben je ook de big boss bij Pelican Fly. Hoe en waarom ben je met dat label gestart?

Ik ben het label gestart samen met mijn goede vriend Richelle, met wie ik samen in Brussel opgroeide. We luisterden samen heel veel naar muziek sinds we heel jong waren. We waren helemaal into rap toen we twaalf of dertien waren. Misschien zelfs jonger. Op een gegeven moment begon hij dus muziek te maken onder de naam Richelle en we wouden dat uitbrengen. Maar we vonden geen enkel label dat bij zijn muziek paste, die toen kinda weird was. Dus beslisten we maar om gewoon ons eigen label te beginnen om de muziek die we goed vinden uit te brengen.
 

Je hebt met Pelican Fly heel wat muzikaal talent ontdekt en geïntroduceerd bij het grote publiek. Artiesten als Cashmere Cat, Lido en Sinjin Hawke behoren nu tot de topproducers van de wereld. Is het een doel van Pelican Fly om onbekend muzikaal talent naar het grote publiek te brengen?

Het is heel cool wanneer dat voorvalt, want dat wil zeggen dat andere mensen de muziek goed vinden die jij goed vindt. Maar het is nooit op zich een doel van ons geweest. We brengen de muziek uit die we zelf vet vinden en helpen de artiesten met het afmaken van hun tracks. Er worden ongelooflijk veel mails heen en weer gestuurd met advies. En uiteindelijk willen we het project uitbrengen waarvan wij denken dat het het meest representatief voor de artiest is. Zodat de luisteraars wel meteen weten met wie ze te maken hebben. Maar ons doel blijft gewoon de muziek die we zelf goed vinden releasen. Als anderen die ook goed vinden, zijn dat extra bonuspunten. Tot zover lijken de mensen heel wat van onze artiesten te kunnen appreciëren.

 



Hoe kom je in hemelsnaam bij artiesten als Cashmere Cat en Lido uit, die beiden in the middle of nowhere ergens in Noorwegen wonen?

Ik heb eerst Magnus (Cashmere Cat) een hele tijd geleden, in 2011, ontmoet via het internet. We hadden beiden gemeenschappelijke vrienden en zo zijn we bij elkaar uitgekomen. In die tijd had Lido een Justin Bieber-project genaamd Lidolido. Bij optredens van Lidolido was er steeds een dj bij die stond te scratchen en dat was Cashmere Cat, omdat hij ook DMC kampioen is geweest onder de naam DJ Final. En toen vertelde Magnus me dat Lido bezig was met geflipte muziek en zo heb ik hem dan zelf ontmoet, twee of drie jaar geleden.
 

Cashmere Cat, Sinjin Hawke en Lido zijn ondertussen ook succesvolle rapproducers. De eerste twee produceten Kanye’s Wolves en Lido producete tracks voor onder andere Chance The Rapper. Heeft Pelican Fly het contact met deze rapgrootheden georganiseerd?

Dat hangt eigenlijk van het geval af, zo had Cashmere Cat al heel wat andere dingen geproducet voor hij bij Kanye uitkwam. Maar over het algemeen is dat niet door ons geregeld, nee. Ik denk dat dat meer de taak van de manager is. Wij doen de publishing, maar we don’t sign people for life you know? We proberen zoveel mogelijk advies te geven waar en wanneer we kunnen, maar we proberen ook de artiest gewoon zijn eigen ding te laten doen. Ik moedig ook iedere artiest aan om een manager en/of advocaat te nemen die niets met het label te maken heeft.
 

En…

En neen ik heb Kanye nooit ontmoet. Daar gaat de rest van de vragen! Ik zat wel ooit met hem op het vliegtuig. Maar op het enige moment dat ik hem kon aanspreken, was hij aan het bellen. En het leek me niet zo verstandig een telefoongesprek van Kanye te onderbreken.
 

Last one: Je bent zelf een succesvolle dj, met een neus voor talent en een muzieksmaak die velen delen. Het enige wat nog in het lijstje lijkt te ontbreken is zelf producen. Ooit plannen gehad in die richting?

Ik heb ooit één officiële remix gedaan. Een soort van jazz-edit. Dat was voor een Franse artiest genaamd Joakim, maar hij maakt een heel ander genre van muziek. Iets Tiga-achtig… Toen ik de vraag kreeg begreep ik hem niet meteen. Ik dacht: “wie wil hij nu? Cashmere Cat? Sinjin?”, maar hij bleek wel degelijk een remix van mij te willen.
Ik produce zelf dus bijna niets, maar ik zit heel veel bij producers in de studio om hen te helpen en mijn mening te geven. Zo zit ik momenteel bijna dagelijks met Lido in de studio voor zijn nieuwe album. Dat album komt trouwens begin oktober uit op Pelican Fly! Het album zit vol verrassingen. Het is een soort verhaal en het is meer échte muziek. Veel instrumenten, gospel en zelfs backpack music. Het is heel cool om te mogen werken aan muziek die je goed vindt, maar het is nog veel cooler om aan muziek te werken die je wel goed vindt, maar waar je normaal niet naar luistert.


Heel erg bedankt en veel plezier zo meteen!

Ik heb nog één vraag voor jou: ik probeer al heel de namiddag internet te krijgen maar heb geen ontvangst. Is de nieuwe Frank Ocean al uit?

Nope…

Dude als het morgenmiddag nog niet uit is, ga ik echt heel pissed zijn…



All new articles