Fashion Friday: Eddie

Binnenkort laat het Gentse streetwear-merk Eddie een nieuwe capsulecollectie op ons los. Dat leek ons het perfecte moment om eens af te spreken met de man achter het merk, Patrice Martin, en hem te vragen hoe het allemaal begon met deze oude bekende.

 

Wie zit er achter Eddie en hoe zijn jullie ermee begonnen?

In 2011 hebben we met z’n drieën een idee uitgewerkt, letterlijk tussen pot en pint. We zijn dan snel begonnen met een paar designs online te zetten die wel in de smaak vielen bij, vooral, Gentenaars. Daar kwam dan steeds meer vraag naar en zo zijn we in een paar jaar toch flink kunnen groeien. Later zijn we opgesplitst omdat Eddie uiteraard altijd een side project is gebleven dat na een tijdje voor sommigen moeilijk te combineren was met een fulltime job. Momenteel zit ik nog steeds achter Eddie, in samenwerking met een aantal vaste partners. Wie ik daar zeker bij wil vermelden zijn Mathias Lambrecht en Onepack die mij hier sterk bij ondersteunen.

 

‘Eddie’, voor wat staat dat dan?

't Is een typisch Gents woordje. Eigenlijk een beetje een scheldwoord maar op een sympathieke manier. Zoals ik al zei, het merk is met een ludieke insteek gestart en dat hoor je ook aan de naam.

 

Heb je dan het gevoel dat de naam nog past bij het merk? Aangezien we wel kunnen stellen dat jullie toch één van de pioniers zijn in Belgische streetwear en nu uitgegroeid zijn tot een herkenbaar fenomeen. Zeker in Gent.

Zoals je zegt blijft het natuurlijk iets typisch Gents en dan wordt het iets moeilijker om je lands- of zelfs stadsgrenzen te overstijgen. Dat kan bij mij soms een beetje wringen. But then again is het natuurlijk ook een heel eerlijk project. Wanneer ik er met mensen over praat die uit buurlanden komen, dan zijn zij daar net wel enthousiast over wanneer ze het verhaal en de betekenis erachter te horen krijgen. Die lokale toets heeft dus duidelijk iets en is op die manier ook de sterkte van Eddie geweest.

 

 

Het is even stil geweest rond Eddie. Nu zijn jullie er toch weer met een nieuwe collectie. Waar kwam die zin om er opnieuw aan te beginnen vandaan?

Eddie is iets waar ik trots op ben en altijd zal blijven. ’t Is zoals je kindje dat je hebt grootgebracht, dat laat je niet graag los (lacht). Bovendien zijn mode en design altijd een passie geweest voor mij. Aan de andere kant is het merk ook een leerproces waar ik zoveel mogelijk ervaring uit wil halen. Het proces van leren, creëren, aanpassen en blijven proberen zit in mij geworteld en dat vertaalt zich perfect naar wat ik met Eddie doe. Plus, de concurrentie is nu ook groter in België. Er zijn heel wat streetwear-merken bijgekomen waardoor je jezelf wel moet heruitvinden als je in the game wil blijven.

 

Vind je dat positief of negatief, het toenemen van concurrentie?

Ik vind dat wel positief. Het houdt je scherp en het is interessant om te zien hoe nieuwe spelers het doen. Er zijn daar ook gradaties in. Sommige van die nieuwkomers denken weleens dat een print op een shirt zetten genoeg is om vluchtig een ‘merk’ op te starten. In mijn ogen is het dan interessant om te zien hoelang zoiets kan blijven duren want een merk is iets waar je aan moet bouwen en daar heb ik met Eddie altijd sterk in geloofd. Het leven is de beste leerschool, zoals ze zeggen.

 

 

De nieuwe collectie krijgt de titel ‘Capsule Collection’. Wil dat zeggen dat Eddie zichzelf een beetje aan het heruitvinden is?

Dat slaat vooral op het idee van werken met enkele essentials; combineerbare basisstuks die niet vasthangen aan seizoenen. Seizoencollecties, ik vind dat idee soms wat achterhaald voor streetwear. Bovendien past het concept perfect bij het merk Eddie. Het laat ons toe om sneller in te spelen op de vraag en om sneller te pivoteren wanneer we zien of iets werkt of niet werkt.

 

Jullie trokken zelfs naar Barcelona om een lookbook te maken voor deze collectie. Hoe kwam dat voor elkaar?

Een lookbook schieten in het buitenland heeft logischerwijs altijd iets exotischer, zeker in een stad als Barcelona. Onze fotograaf woont er momenteel ook niet ver van dus die locatie was een logische uitkomst.

 

Zijn er nog verdere plannen die we zeker moeten vermelden?

Zeker weten! Zaterdag 6 augustus organiseren we een release party voor de nieuwe collectie in de Gentse sneakerstore Dope. Iedereen is daar meer dan welkom om met ons te viben, iets te drinken en de collectie te bekijken/kopen. Wie zeker is van zijn pasmaatje kan binnenkort ook online terecht op onze webshop.

 

 

 

 



All new articles