CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Fashion friday: PERRON ZES

Jonas Mergan (18), Lars Boelaerts (19) en Raphaël Van Cappellen (19) zijn de breinen achter PERRON ZES. Jonas en Lars studeren beiden grafische vormgeving aan Luca School of Arts. Raphaël daarentegen studeert Filosofie. Een klein contrast dat toch heel goed uitdraait. Deze drie jongens liggen aan de basis van een multidisciplinair concept waarbij zowel kledij, muziek als grafisch ontwerp gebundeld worden. Voor meer informatie over hun activiteiten gingen we hen interviewen in hun appartementje gelegen te Schaarbeek.

 

Hoe zijn jullie op de naam PERRON ZES gekomen?

Dat was eigenlijk de locatie waar het idee gevormd werd (Perron 6 van Brussel-Noord, nvdr.). Maar onze naam is feitelijk helemaal niet meer gelinkt aan die plaats, enkel als we die vraag expliciet krijgen zullen we er op antwoorden. Het heeft dus geen dieperliggende betekenis.
 

Hoelang zijn jullie er al mee bezig? 

We bestaan al een drietal jaar maar we zijn eigenlijk nog maar een half jaar actief bezig. We hebben een tijdje gewacht tot alles op punt stond om met onze ideeën naar buiten te komen, omdat we enkel kwaliteitsvolle eindproducten willen afleveren. Onze kledij lag aan de basis en daaruit zijn alle andere concepten voortgevloeid. De vormgeving nam toen al een prominente rol in bij het ontwikkelen van onze eerste stuks.
 

Hoeveel mensen werken er eigenlijk mee? 

We hebben een heel grote banlieue, dus we zijn met een behoorlijk grote groep die allemaal verschillende taken op zich nemen, maar we hebben ook een concrete kern die actief is bij het nemen van belangrijke beslissingen en die de activiteiten in goede banen moet leiden en de ideeën ontwikkelt. Deze kern bedraagt zo'n vijf à zes personen. Voor het algemene concept is het vooral wij gedrieën.


Hoe zouden jullie P6 beschrijven?

PERRON ZES is een multidisciplinair en overkoepelend collectief en platform met voornamelijk activiteiten in Brussel en omstreken.


 



 

Hebben jullie ook een missie en visie voor jullie concept? 

Als niet-genregebonden platform willen wij door een gemis aan dergelijke open interactie, amusement en artistieke mogelijkheden, een creatieve fontein vormen waar diversiteit, coherentie, kwaliteit en vernieuwing centraal staan. Er wordt gestreefd naar een samenwerking tussen onze leden en jonge artiesten, met als doel deze kruisbestuiving te vertalen naar een scala van evenementen. Dit gaat van exposities, een kledinglijn, muzieklabel en diverse feestgelegenheden tot een symbiose van deze aspecten om tot een totaalervaring te komen.
 

Wat verkopen jullie allemaal? 

Verkopen vinden we eerder een vreemde benaming, want wij doen het zeker niet voor het financiële aspect; we proberen onze producten aan een zo toegankelijk mogelijke prijs aan te bieden. We hebben veel meer te bieden dan enkel kledij, maar er is wel in alles wat wij doen een samenhang. We helpen bijvoorbeeld cd’s te distribueren van 2 Times Nothing en Netwerk, twee talentvolle groepen waar je de komende jaren zeker nog van zal horen. Naast deze cd's gaat de samenwerking verder in de vorm van kledij en evenementen in de nabije toekomst.

 


 

Waarom zijn jullie kledij beginnen te maken? 

We hadden het gevoel dat we beperkt werden in de keuze van kledij waar we ons comfortabel in voelen. "Dit wil ik tonen, dit is mijn identiteit" daar misten wij wat de middenweg: die tussen echt vernieuwende designs, comfortabele kledij én een goede prijs-kwaliteitverhouding. Na een lange zoektocht hebben we dan maar besloten om zelf iets te ontwerpen en aan onze eigen eisen te voldoen. We dachten bij onszelf: "Ja kijk er is hier niets voor ons, we gaan het zelf moeten doen.” (lach)
 

Hoe zouden jullie jullie look omschrijven? 

Divers. In onze ontwerpen komen originaliteit en vernieuwing op de eerste plaats. We focussen erop om nooit twee keer met dezelfde ontwerpen naar buiten te komen, we willen steeds blijven innoveren. Het is wel mogelijk om onze kledij in twee categorieën onder te verdelen: basic stuks en stuks die meer gericht zijn op design, waarin we telkens weer een “next level” proberen te bereiken. De vormgeving staat boven de kledij, we focussen ons vooral op wat we als designs willen en passen het dan pas toe op onze kleren.
 

Hebben jullie last van concurrentie?

(lach) We denken niet dat we momenteel last hebben van concurrentie aangezien we gemerkt hebben dat het moeilijk is om aan onze eigenheid te tippen. We proberen altijd enkele stappen voor te zijn en onszelf te overtreffen zodat het voor de parasieten moeilijk wordt om ons te blijven kopiëren.
 


 

Hoe zouden jullie jezelf omschrijven? 

We denken wel dat de meeste elementen binnen onze visie bij onszelf ook van toepassing zijn, anders zou het wel een beetje vreemd zijn om zo achter ons concept te staan. We zijn allen enorm gedreven en hebben een groot doorzettingsvermogen om onze projecten tot een goed einde te brengen.
 

Op welke sectoren zijn jullie gericht? 

We zijn heel divers, we hebben verschillende takken in ons platform. We hebben onlangs de eerste edities van UNDERWATER (een garage en grime concept, nvdr.) en SEREIA (een house en disco concept, nvdr.) achter de rug, beiden waren een groot succes. Daarnaast hebben we ook ons eigen muzieklabel waarop we onze eigen tracks en mixtapes op regelmatige basis releasen. Een derde concept draagt de naam RETINA en is ons expositieconcept. Daarbij zoeken we naar een symbiose tussen digitale en analoge kunst.

 


 

Wat is er heel belangrijk in jullie ogen? 

Samenwerking is net als diversiteit heel belangrijk in onze ogen. We beperken ons binnen muziek ook niet tot bepaalde genres. Bij onze residents alleen al vinden we artiesten die house, disco en techno draaien maar eveneens ook hiphop, garage en grime. We willen zoveel mogelijk mensen samenbrengen. Zo hebben we bijvoorbeeld momenteel een collectie samen met met Dégueulasse die ook zijn vruchten afwerpt. We brengen onze ideeën samen maar maken liever zelf de designs. Dat is een groot deel van onze identiteit die we niet willen weggeven. Maar we zijn zeker geen besloten groep. We staan dus altijd klaar voor een samenwerking met andere organisaties, zo brengen we binnenkort een T-shirt uit met Slagwerk, een kwalitatief feestconcept dat zich voornamelijk focust op heavyweights uit de grime scene naar België halen.
 

In welke streken zijn jullie actief? 

Onze evenementen gaan vooral door in Brussel. Wat logisch is want we studeren of wonen hier allen. Brussel ligt ons nauw aan het hart maar we willen ons zeker niet beperken. Zo vond SEREIA plaats in Leuven en voor de verdere toekomst willen we zeker evenementen in Antwerpen, Gent en liefst ook over de taalgrens heen plannen.

 


 

Wat willen jullie nog bereiken met PERRON ZES?

Onze bedoeling is om niet enkel een hype te creëren maar eerder een langdurig concept uit te bouwen, waarin we samen met onze omgeving kunnen groeien. Iets van gegrond entertainment aan ons publiek te geven. We willen exponentieel blijven innoveren. Heel veel kwalitatieve samenwerkingen bekomen met al dan niet lokale artiesten. We zouden ook graag een locatie bemachtigen waar we onze visie tot ontplooiing zouden kunnen brengen. Iets tussen een cultureel centrum en een jeugdhuis in, waar jongeren terecht kunnen en elke dag wel iets te doen valt. Een divers aanbod bieden is dan ook absoluut geen probleem. De facto een plaats waar jongeren zich altijd op hun gemak zullen voelen, iets kunnen bijleren, zichzelf en anderen kunnen entertainen op een goede manier. Dat missen we momenteel in Brussel en dat zouden we graag willen realiseren.
 

Zijn er nog geplande events in jullie agenda?

Livestreams, afterparty van Blackbird Blackbird hosten samen met For Flavor en Nijdrop, een tweede expo op een nieuwe, grotere locatie te Brussel, een try-out concert van 2 Times Nothing, een kledinglijn voor de zomer en een exclusieve poolparty.

 


 

Vergeet zeker geen kijkje te nemen op de website en facebookpagina van PERRON ZES



All new articles