Het VerZet over hiphop in Nederland, hun aankomende album en BlabberMoufs solosucces

Het VerZet is een hiphopcollectief uit Heerlen dat uit minstens acht leden bestaat. Zes MC’s: BlabberMouf, dOOp, Marvel, Ntan, Ellmatic en AstroNout. MadScientists zorgt samen met Ntan voor de beats terwijl Vieze Vingerz de vaste dj is op gigs. Vette oldschool beats en skilled MC’s die zowel in het Nederlands als Engels rappen, dat is de succesformule van Het VerZet. Wij ontmoeten een deel van de mannen (BlabberMouf en EllMatic zaten in Colombia) backstage op Zwart Goud. 

 

Hebben jullie het gevoel dat jullie veel fans hebben in België?

Ntan: We zijn de grootste steden in Nederlandstalig België toch al gepasseerd, dus ik neem aan van wel. Ik herinner me zelfs een keer dat ik in Luik heb opgetreden. Het publiek ging helemaal los en kende verrassend genoeg mijn teksten.

dOOp: België ligt dichtbij en aangezien we ook deels in het Nederlands rappen denk ik dat we vooral de Vlamingen aanspreken. Als je gaat optreden is het altijd anders dan online fans te verzamelen. We zien ook dat je online veel gekkere dingen kan doen, zoals in Amerika of Rusland opgemerkt worden.
 

Kennen jullie zelf enkele Belgische artiesten?

Ntan: Euh… Grafgraver! Die is wel dope, maar dat is ondertussen ook al tien jaar geleden. Om eerlijk te zijn, er zijn veel MC's uit België die we niet kennen. Maar zelfs niet in Nederland hoor! (lacht) Ik hou me totaal niet bezig met andere MC’s. We kennen natuurlijk de grote rappers zoals Hef of Fresku maar het is niet dat ik dat zelf volg. Je hebt tegenwoordig ook heel veel ‘swaggerboys’ die over bullshit rappen en wiens fanbase zich situeert tussen 12 en 15 jaar.
 

Zo oppervlakkig zijn jullie niet hé: bitches, money… 

Marvel: Nee dat hebben we ook nooit gedaan en dat hoor je.

Ntan: Ja, je hoort bij hen gewoon dat het over bullshit gaat. Dat is simpelweg de marketing die daarachter schuilt. Het label huurt een paar modellen bij het modellenbureau en een flashy auto vooraleer ze een videoclip opnemen. Wij hebben onze video’s bijvoorbeeld altijd zelf gemaakt.
 

Jullie zijn nu nog steeds onafhankelijk ?

Ntan: Ja, we hebben maar voor heel even bij een label gezeten, maar die hadden niet echt een budget. Uiteindelijk hebben we alles zelf moeten doen. Onze optredens in Rusland hebben we ook puur te danken aan onze cyphervideo’s, niet aan een label.

dOOp: Ja we waren eigenlijk bijna gestopt. (iedereen lacht)
 

Gek he, dat jullie fanbase in Rusland zo sterk staat?

Ntan: Ja, ik herinner me dat we op een bepaald moment een show hadden in Moskou en eentje in Sint-Petersburg. Beiden waren toen uitverkocht, de zaal zat echt bomvol. Toen ik buiten kwam, riepen mensen zelfs mijn echte naam. Wtf, hoe kennen ze die?

 

Hebben jullie je bekendheid alleen te danken aan die cyphervideo's?

dOOp: Ntan heeft je daarnet wel een korte uitleg gegeven, het internet heeft inderdaad veel geholpen. We deden ervoor al aan cyphers zonder dat er een camera bijkwam. Toen deze later wel gefilmd werden, heeft het internet geholpen om deze nog verder te verspreiden.

Ntan: Ja, we deden werkelijk overal in Heerlen al aan cyphers. Ergens in de buurt op een parkbankje of gewoon op straat, we zetten een beat op en begonnen te spitten.

dOOp: In de gouden tijd van onze stad Heerlen kwamen de mensen niet alleen naar een hiphopfeestje voor de namen die er geboekt waren, maar ook voor wat er buiten op straat gebeurde. Wij stonden daar met z'n allen te freestylen op een beat. Vaak was er meer volk buiten te vinden dan op het feestje zelf. Toen die camera erbij kwam, wouden we vooral een filmpje maken voor de mensen van onze eigen stad maar opeens werd dat opgepikt door Puna in Nederland en door Rusland. We wisten niet precies wat we deden maar op een gegeven moment hadden we een zaadje geplant, waar achteraf de vruchten van te plukken vielen.
 

En dat allemaal onafhankelijk!

Ntan: Een label geeft je tegenwoordig geen budget meer om te doen wat je wil. In principe is het voor artiesten als ons niet meer interessant om bij een label te signen. We hebben nog geld in de pot en als we een paar shows doen, dan kunnen we ook gewoon zelf uitbrengen wat we willen. We zijn ons eigen label. Niemand kan de rechten op mijn tekst opeisen en mij maar 30 tot 40 procent van de opbrengst geven. Hoeveel artiesten die zelf geen studio hebben, gaan op het aanbod in om ergens de studio te gebruiken? Maar de eigenaar van de studio is in dat geval de producer van je track, hij is financieel verantwoordelijk voor jouw opname en bepaalt hoe de royalty’s verdeeld zijn.

Marvel: Wie wij zijn, werkt in deze tijd niet eens goed bij een label. We hebben alle mogelijkheden om onze shit zelf te maken en te delen via de juiste kanalen.

dOOp: Via het internet ben je gewoon veel vrijer. Ik raad geen enkele artiest aan die nu begint om zich bij een label aan te sluiten. Regel je bereik in andere landen en boekingen allemaal zelf. Je kan op jouw beurt ook weer meer doen omdat je minder moet afgeven.

Maar qua bereik, speelt dat soms niet in je nadeel?

dOOp: Als je gaat kijken naar hoe de industrie gevormd is, dan is die sowieso vooral internationaal ontworpen. Niet veel Nederlandse artiesten worden naar het buitenland gemarket, hoor. Net omdat we met Het VerZet onafhankelijk zijn, hebben we daar veel meer vrijheid in. Aan Blab zie je dat heel goed, hij zit niet vast aan een Nederlandse maatschappij maar als men de bekendste hiphopartiesten uit Nederland moet opsommen, dan zit hij daar toch wel tussen.

Ntan: Het is ook een beetje hoe je het zelf promoot. We hebben als groep het afgelopen jaar gewerkt als een motherfucker
 

Ja, geen betere promotie dan nieuwe stuff! Komt er dan opvolging voor ‘Greatest (S)hits’?       

Ntan: We hebben tracks voor een tweede album klaar en we hebben een nieuwe studio. Deze dagen moeten we gewoon gas geven en doorzetten en dan staat die shit in geen tijd online.

dOOp: Ja, met Het VerZet hebben we doorheen de jaren genoeg tracks gemaakt om een tweede album uit te brengen. We moeten dit nu gewoon bundelen en verwerken. Er is genoeg content en geld, maar het moet gewoon gebeuren.

Ntan: Iemand van ons moet dan wel het voortouw nemen en zijn bek opentrekken: "komaan jongens, nu gaan we die shit echt afwerken!"
 

Vandaag zijn BlabberMouf en EllMatic er niet bij omdat ze elders aan het optreden zijn. Staat Blabs solosucces soms Het VerZet in de weg?

dOOp: We gunnnen hem alles! Het is makkelijk te begrijpen dat sommige mensen nog andere dingen doen naast rappen, maar anderen doen niets anders. Blabber gaat zelfs soms te snel voor ons, hij stort zijn hele hart in muziek! Hij is misschien zelfs de reden dat we vandaag ook hier staan, na enkele jaren niets meer uit te brengen als Het VerZet. Hij represent Het VerZet indirect overal waar hij komt. Zo zijn we vandaag niet alleen in België maar ook in Colombia!

Ntan: De afgelopen jaren heb ik wel nog veel met Blab getourd, om zijn back-ups te doen en zelf nog wat tracks te spitten. Vorige week waren we nog samen in Zwitserland en ook dan vraagt het volk hoe het met onze VerZet-stuff zit. Overal in de wereld vragen ze achter Het VerZet, uiteindelijk is dat ook waar de mensen Blab van kennen. Ik ben zelf ook met een soloproject bezig: binnenkort ga ik een instrumentale plaat releasen! We doen onze eigen solodingen maar zijn uiteindelijk nog altijd Het VerZet. We zijn geen misgunners en daar kom je veel verder mee. Kijk, we doen nu twee optredens in één avond!

Ntan, jij producet ook?

dOOp: Ze noemen Ntan wel eens de meest underrated producer van Europa. Hij heeft echt ontzettend veel beats klaar.

Ntan: Ik release uiteindelijk 99 procent van wat ik maak niet.

 

Ben je dan zo onzeker?

Ntan: Nee, ik heb gewoon zoveel gemaakt. (lacht) Ik heb veel meegemaakt in mijn leven maar ik ben altijd blijven muziek maken. Ik nam mijn machientje overal mee, plugde het in en begon beats te maken.

 

Men draait wel rap op de radio als ‘Drank & Drugs’ maar jullie niet. Hoe komt dat?

dOOp: Wij maken dan ook geen muziek die voor de radio bedoeld is. We hebben respect voor hen, maar dat valt niet in dezelfde categorie.

Ntan: Nja, ik vind dat niet zo correct. Ik heb zelf kinderen en die zingen dat ook mee.

dOOp: Maar als ze onze track meerappen, dat vind je wel correct? Dat is dezelfde shit. Wij rappen ook geen fijne dingen voor kinderen. (lacht) Wij maken gewoon onze eigen shit en zij de hunne. Ik heb geen bepaalde mening over wat iedereen doet. Respect naar 'Drank en Drugs', laat hen lekker dat doen.

Maar is er dan een bepaalde categorie van muziek die op de radio hoort te komen? Uiteindelijk hoort dat te zijn wat mensen luisteren, niet?

dOOp: Natuurlijk, maar onze muziek is niet voor een massa mensen bedoeld, maar voor een bepaalde doelgroep. Iedereen mag naar onze muziek luisteren, natuurlijk! Maar we weten natuurlijk ook wie er uiteindelijk naar ons luistert, voor die mensen maken we effectief onze muziek. Als we op de radio komen, dan is dat fijn, maar als dat niet zo is, geven we daar ook niks om. 
 

Wat is jullie sleutel tot succes?

dOOp: In het algemeen doen we gewoon lekker wat we willen doen. Als je iets graag doet, blijf je gewoon doorgaan, ook al krijg je misschien geen enkele view. We hebben altijd ons ding gedaan en ons niets aangetrokken van wat er allemaal gaande is.

 

Tot slot, hoe hou je zo een grote bende onder controle?

Marvel: Het is moeilijk te zeggen hoe we zo een grote groep in het gareel houden. Uiteindelijk zijn we ook gewoon echt een vriendengroep. We zijn niet samengesteld door een of ander label maar we hebben zelf die keuzes gemaakt. Soms lopen de spanningen wel hoog op, maar dat komt steeds weer goed. We gaan niet echt vechten hoor. (lacht) Moesten we niet rappen, zouden we nog steeds samen zijn.
 

 



All new articles