In de studio bij de elektronicatovenaars van SeizoensKlanken

Twee Geelse elektronicatovenaars maakten dit voorjaar indruk met hun nieuwste album, DagxNacht. We horen jazz, maar ook psychedelica, hiphop, ambient en IDM-invloeden. Het duo nodigde ons uit in hun repetitiekot-slash-studio voor Koffie en een boeiend gesprek.

Om in de studio van Freek Vreys en Gilles Helsen te geraken, moet je door de deftige, bijna klassiek ingerichte wijnhandel van Gilles’ ouders. Maar achteraan wordt er iets veel sterkers gebotteld. Maak kennis met het immer verrassende SeizoensKlanken.

Foto's en tekst door Lowie Clapéron
 

Hoe zouden jullie je eigen sound omschrijven?

Gilles Helsen: Een genre noemen is moeilijk. Onze muziek is een optelsom van onze persoonlijke muzikale universums. Ik kom uit de urban scene, en heb lang ge-dj’d. Mijn wereld is die van beats, bass en elektronica. Ik maak bij Seizoensklanken dan ook de beats, en speel piano en synthesizers.
 


Freek Veys: Ik studeer gitaar aan de Jazzstudio in Antwerpen, dus ik breng mijn jazz en psychedelica mee naar SeizoensKlanken. Hoewel we een totaal verschillende achtergrond hebben, is het onze gemeenschappelijke liefde voor het experiment die ons samenbrengt. Zoals ik vaak de marges van de jazz ga opzoeken, zo is Gilles ook bezig met de muziek die zich aan de rand van de elektronica ophoudt.

Gilles: Het is niet de bedoeling dat ik wat beats maak en Freek daar dan zijn jazzmelodieën over plakt. We proberen onze invloeden te versmelten tot iets compleet nieuws. We experimenteren ook graag met vorm. We blijven liever weg van de standaard strofe-refrein-structuren of typische jazzfiguren, en werken meer rond repetitiviteit.
 


Klinkt ingewikkeld. Hoe komt een nummer van SeizoensKlanken tot stand?

Freek: We werken graag met moods en kleuren. Soms komt Gilles met iets dat hij op zijn groovebox heeft gemaakt, een andere keer raken we geïnspireerd door een field recording, of vertrekken we uit een melodie. Maar meestal begint het pas echt te vlotten eens we een straffe harmonie vinden. De rest groeit er dan organisch rond.

Gilles: Ook improvisatie is erg belangrijk. We jammen vaak heel lang rond een bepaald idee. Freek blijft soms zelfs improviseren tot in de opnamestudio. Op dat moment, met de hulp van onze producer Jasper Segers, stopt de improvisatie en begint de compositie. Het vastleggen van onze muziek op een album, is dus heel belangrijk voor ons creatief proces.
 


Het album als medium staat de laatste tijd nochtans onder druk. Jullie gaan dus nooit een Kanyetje doen, en na de release nog aan jullie album sleutelen?

Freek: DagxNacht is echt een conceptalbum, met donkere en lichte nummers. We zaten niet echt met dat idee in ons hoofd zaten toen we de muziek maakten, maar het werkt wel uitstekend. Voor mij is een album dé manier om je muziek te verpakken, te exposeren bijna. Zoals een schilder zijn schilderijen ophangt in een galerij. Welke werken, in welke volgorde, met hoeveel ruimte ertussen… 

Ik zie ons eventueel wel ooit nog eens een oud album herwerken. Je wordt het snel beu om steeds dezelfde nummers op dezelfde manier te spelen, dus veranderen die vanzelf doorheen de tijd. En eens we zien hoe mensen reageren, passen we soms ook nog de liveversies aan.

Gilles: Ik kan me ook wel voorstellen dat we ooit zin zullen krijgen om onze eerste plaat, 'Metropool', in een nieuw jasje te steken, à la Soulwax Nite Versions. Ook het fysieke en visuele aspect van een album is belangrijk. Daar moeten we Siebe Le Duc erg hard voor bedanken. Zijn beeldend werk sluit heel hard aan bij onze sound. hij maakt al ons artwork met knipsels uit encyclopedieën, en dat past goed bij onze fragmentarische sound. SeizoensKlanken is echt een kind van haar tijd.
 


SeizoensKlanken is echt een kind van haar tijd. De fusie van jazz, hiphop en elektronica is alomtegenwoordig. Denk maar aan bands als BADBADNOTGOOD, Yussef Kamaal, of Dawn Of Midi of STUFF.

Freek: Jazz is toch wel even uit de spotlights geweest. Het leek erop alsof het voorgoed tot de underground was verbannen, maar nu duiken er overal weer bands op die jazz helemaal omarmen, en er hun eigen ding mee doen.

Gilles: We hebben ook niet bewust gekozen om “iets met jazz” te doen. Jazz is vooral via hiphop en elektronica onze geesten binnengesijpeld, zoals dat bij onze generatiegenoten ook wel zo zal gebeurd zijn. Jazz is vandaag niet meer weg te slaan uit de rock of hiphopmuziek.


Slagen jullie erin om je muziek goed naar een liveshow te vertalen? Want dat lijkt op het eerste zicht niet gemakkelijk.

Freek: We spelen tegenwoordig in een heuse jungle (lacht). We zetten het podium helemaal vol met planten en huisraad. Die aankleding is belangrijk, want als duo is het heel moeilijk om goed over te komen op een groot podium, zeker in open lucht.

Gilles: We hangen nu qua shows wat tussen het kleine, experimentele clubcircuit en de grotere podia. We hebben in het voorprogramma voor acts als Delvis en de Compact Disc Dummies gespeeld. Dat iets breder Studio Brussel-publiek kon onze muziek live ook wel smaken. Dus ik denk dat onze muziek live wel goed werkt.
 


DagxNacht verschilt nogal van jullie eerste project 'Metropool'.  In welke richting evolueert SeizoensKlanken in de toekomst?

Gilles: We hebben geweldige reacties gekregen uit de kritische pers, dus ik denk dat we op het goede spoor zitten. Op de duur gaan we die TR-808 kicks, claps en hi-hats ook beu worden, want die hoor je tegenwoordig overal. Dus misschien gaan we wel op zoek naar een drummer.

Freek: We hebben het een tijdje geleden al eens geprobeerd met een live drummer, en dat klonk erg veelbelovend, maar onze agenda’s pasten plots niet meer in elkaar, dus hebben we dat moeten laten varen. We zijn eigenlijk nog maar twee jaar bezig. Eens we onze eigen stem echt gevonden hebben, kunnen we kijken om het eens over een andere boeg te gooien.

Gilles: We zouden in de toekomst misschien ook met verschillende muzikanten een volledige liveset willen uitbouwen, waarmee we alles live doen. Maar daar kruipt enorm veel tijd in, dus dat zal niet voor meteen zijn.



DagxNacht beluisteren en kopen kan je op de SeizoensKlanken bandcamp. Er is ook een uiterst gelimiteerde uitgave op vinyl. Reserveer hem hier!



All new articles