Wat je moet weten over het nieuwe algoritme van Instagram

Er is ophef in de wereld van de sociale media. Instagram zou beginnen te experimenteren met een nieuw algoritme waardoor de posts niet langer chronologisch gerangschikt worden maar volgens populariteit. Facebook gebruikt een dergelijk algoritme als sinds 2009 en ook Twitter is er vorige maand op overgestapt. Binnenkort krijg je dus niet meer de meest recente posts bovenaan je tijdlijn, maar die waarvan Instagram denkt dat je ze het leukste vindt. 


Kevin Systrom, oprichter van Instagram, verklaart de verandering als volgt: "Gemiddeld missen mensen zo'n 70 procent van de berichten in hun Instagram-timeline. Hiermee verzekeren we dat de 30 procent die je wel ziet, de best mogelijke 30 procent is." Concreet?

If your favorite musician shares a video from last night’s concert, it will be waiting for you when you wake up, no matter how many accounts you follow or what time zone you live in. And when your best friend posts a photo of her new puppy, you won’t miss it.

Deze nieuwe stap blijft niet zonder kritiek. Er blijft namelijk niet veel meer over van het authentieke Instagram. Sinds de overname door Facebook in 2012 brak het al met de typische vierkante foto's en verschijnt er ook meer en meer reclame in de tijdlijn. De individuele feed blijft voorlopig buiten schot maar velen denken dat dit slechts een kwestie van tijd is.

 

Check ook:
Facebook’s ‘Like’ knop kreeg een update



All new articles