Jules X eert overleden muzieklegendes in Reanimation Mixtape

Eén jaar en drie maanden. Zo lang heeft Jules X zitten timmeren aan zijn 'Reanimation Mixtape'. In dit heus knip- en plakwerk eert hij onder anderen David Bowie, Prince, Phife Dawg, Eazy E, James Brown en tal van andere overleden muziekpioniers. Met onderling interagerende nummers, samples en aankondigingen uit films of interviews, brengt hij deze legendes weer tot leven in een animerende mixtape. Zijn huzarenstukje bleef niet onopgemerkt en kreeg al airplay op de New Yorkse Brooklyn Radio. Op Mixcloud prijkte hij zelfs in de top charts onder de tags 'beats', 'rock', 'soul' en 'hip hop'. Kortom: worth listening & dancing too! Wij vroegen de dj naar een woordje uitleg.



​Hoe ben je op het idee gekomen om een tribute te brengen aan enkele overleden muzieklegendes?

De trigger was natuurlijk het jaar 2016. Het overlijden van Bowie, Prince, Phife Dawg en Leonard Cohen… dat was nogal veel op één jaar tijd. Nochtans was het oorspronkelijk niet per se de bedoeling om zo’n gigantische tribute te doen. Ergens in maart vorig jaar was ik wat aan het rondneuzen door mijn platenkast, tot ik opeens op een vette drumbreak van de band The Move stootte. Ik ben hier onmiddellijk mee aan de slag gegaan en na wat geëxperimenteer met extra samples en een MCA-acapella, kwam ik op het resultaat dat je vanaf 1:23 tot 2:20 in de mixtape hoort. Een maand later ging Prince heen, waarop ik besloot deze 'remix' verder uit te breiden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik gooide Prince zijn ‘7’ door mijn blender, plakte het achter het eerdere geheel en zo was de trein vertrokken.


De drumbreak in ‘Feel Too Good’ (1970) van The Move markeert tevens het beginpunt van The Reanimation Mixtape

 

De mixtape is meer dan alleen een aaneenschakeling van tracks. Zo goed als elke artiest wordt aangekondigd met aan fragment uit een film of interview. Zit daar een bepaalde logische structuur of volgorde achter?

De meeste tracks zijn wel degelijk met een reden bij elkaar geplaatst. Neem nu de edit van The Notorious B.I.G. - 'Nasty Boy' / Prince - 'Kiss'. Toen Biggie ‘Nasty Boy’ geschreven had, ging hij daarmee naar de studio van Q-Tip. Die zei al lachend "Let's use ‘Kiss’ for this one", waarop Biggie antwoordde "Naaah, that ni**a ain't neva gonna clear it". Vrij goed ingeschat, want Prince zou dat nummer hoogstwaarschijnlijk inderdaad nooit vrijgegeven hebben. Ik heb die versie dan maar zelf gemaakt.

De volgorde is niet per se van belang, maar de tracks zijn dus wel aan elkaar gelinkt. Om de links door te hebben, moet je luisteren naar de interview- of filmsnippets tussen de nummers door, of naar de nummers zelf. Soms hoor je een simpele aankondiging, een andere keer communiceren de samples onderling. Deze constante afwisseling geeft een meerwaarde aan het storytelling gehalte van de mixtape en als dj wil je natuurlijk ook een zekere boodschap in je werk stoppen.

 

Er zijn ook vaak disses naar Donald Trump te horen. Waarom vond je die politieke verwijzingen nodig?

Omdat Trump op zijn zachtst gezegd vrij actueel is. Ik vind het persoonlijk ongelooflijk dat zo veel mensen voor zo iemand gestemd hebben. Persoonlijk vond ik Bernie Sanders - samen met Bobby Kennedy - de beste kanditaten ooit in de US. Trump was voor mij veruit de vreselijkste optie.

 

Welke soft- en hardware heb je toegepast om de mixtape tot stand te brengen?

Een combinatie van vinyl en Ableton. Ik hield een hele bibliotheek aan WAV.-files bij met filmscènes, samples en de interviewstukjes. Ableton bleek het ideale programma om hiermee te gaan experimenteren en dergelijk knip- en plakwerk te verrichten. 



All new articles