Unigender kledingcollectie met quotes van holebi’s

"Het is maar een fase" of "Je weet niet wat je wilt"? Weg met het hokjesdenken rond biseksualiteit! De Antwerpse kunstenares Ines Rombouts bracht onlangs een nieuwe collectie uit voor haar kledinglabel Must-have. Ze vroeg een vijftigtal holebi’s naar de vooroordelen waar zij al mee te maken kregen en de meest catchy phrases vereeuwigt ze eigenhandig op katoen. Een must-have voor iedereen die een beetje anders is!

 

.

Uit onderzoek van het Interfederaal Gelijkekansencentrum voelt vier op de tien Belgen zich niet honderd procent hetero. Zestig procent van de bevolking beweert dan ook geen probleem te hebben met holebi’s. Vooroordelen zijn echter niet de wereld uit. Stereotiepe ideeën zoals "homo’s dragen altijd roze", "elke lesbienne ziet eruit als een man" of "biseksuelen bedriegen hun partner sowieso" doen nog veel te vaak de ronde. Een geaardheid is echter niet gebonden aan bepaalde type mensen. De modellen werden dan ook net geselecteerd op basis van hun diversiteit. Ze vallen stuk voor stuk op meer dan één gender, maar verschillen qua uiterlijk en afkomst.

 

In een klassieke kledingwinkel wordt snel duidelijk wie waar hoort te shoppen. Als vrouw tussen de mannenkleding snuisteren, levert al snel vreemde blikken op. En die blikken worden nog vreemder wanneer een man vrouwenkledij aantrekt. Wat met de mensen die zich als beiden identificeren? Weg met die naamplaatjes!

De collectie van Ines Rombouts is dan ook unigender, dus niet gelabeled naar geslacht of gender. De neutrale kleur grijs zorgt dat de tekst in the spotlight komt te staan. Maar het grijs wijst ook op de zogenaamde ‘bisexual erasure’. Dit wil zeggen dat onze maatschappij biseksuelen vaak negeert. De weinige verschijningen van homoseksuelen in de media overschaduwt nog steeds het aantal biseksuelen dat er wordt afgebeeld.

Om deze problematiek het best duidelijk te maken, kiest Ines bewust voor het medium mode. Ze hoopt zo de taboe rond biseksualiteit op te heffen en gesprekken over dit thema aan de gang te krijgen. Tegelijkertijd brengt ze kunst in kledij. Elk stuk wordt door Ines zelf gezeefdrukt on demand. Via snapchat houdt ze je up-to-date over je nieuwe totebag, trui of T-shirt.

 

Check hier ook de promovideo, gemaakt door Michael Van Den Bossche. De soundtrack werd gemaakt door de vrouwelijke producer UNOS. Zij werd enkele dagen geleden nog uitgenodigd door Lefto op StuBru. Een veelbelovende muzikante die hier alvast op de proppen komt met de juiste vibes!



All new articles