5 elektronische muziekstijlen die te ontdekken zijn op het nieuwe Listen!-festival


In Brussel raak je al eens de weg kwijt. Zeker in het labyrint van de elektronische muziekscène komt een up-to-date gps handig van pas om je door het meer dan degelijke aanbod te loodsen. Onder het motto ‘a Brussels future music festival’ doet Listen! van 14 tot en met 16 april een verdienstelijke poging met een fijne en gevarieerde selectie verspreid over verschillende holen van nachtelijk vertier. De onderstaande minicursus in elektronische muziekstijlen helpt je achteraf het gevoel te beschrijven.

 

Electrofunk
Het is geen toeval dat een artikel over elektronische muziek in Duitsland begint. De krautrock was een reactie op de allesoverheersende Anglo-Amerikaanse popcultuur van de Beatles en de Stones. Groepen als het in 1970 opgerichte Kraftwerk brengen pop en rockmuziek met een drumcomputer en veel synthesizers, die ook vandaag nog een belangrijke rol spelen in het genre. De typische songstructuur met strofe-refrein verdwijnt gaandeweg maar de ritmische groove blijft essentieel. Daarmee wordt electrofunk het bekendste subgenre van de electro en de basis van wat komen zou.

Enkele opmerkelijke electrofunk dj’s laten dit weekend van zich horen.
 

Fatima Yamaha, geboren in Turkije en het kind van een Japanse vader, heeft met ‘What’s a girl to do’ na twaalf jaar een klassieker te pakken die nog steeds fris klinkt. Wacht niet op een climax maar geniet van de melancholische funky sound geproduceerd door het alter-ego van de man achter De Jeugd Van Tegenwoordig.
 

Vaak was hij nog niet in Europa maar van ‘down under’ komt Harvey Sutherland zaterdag voor het eerst in Brussel live de synths bespelen. De betekenis van funk valt moeilijk uit te leggen maar wanneer na de uitgebreide intro drie argeloze muzieknoten deze song opentrekken, dan voel je het wel.
 

Ambient
Ook voor ambient vormt krautrock de belangrijkste basis en is de synthesizer van cruciaal belang. Hier geen funky tunes maar psychedelische soundscapes en klassieke arrangementen om bij weg te dromen. Sommigen noemen het chill, anderen gewoon saai. In elk geval blijft ambient overeind zonder toe te geven aan de wetten van de commercie. Ritme, structuur, speelduur,…  zijn allemaal ondergeschikt aan de sfeer. Ondertussen ontstonden er talrijke subgenres en blijft ambient belangrijk voor de geboorte van nieuwe geluiden die daarna worden opgepikt door andere genres en terugkomen in filmmuziek.
 

Tijdens het Listen!-festival programmeert curator Hölger de ambientlegende Gigi Hassin, een Italiaans zestigplusser die tot op de dag van vandaag geluiden op de wereld afvuurt. Zijn ‘Clouds’ kreeg al verschillende nieuwe kleedjes, o.a. Björk sampelde deze trippy song.
 

Detroit-techno
Terwijl electro zich in West-Europa ontwikkelde tot ondermeer de dromerige ambient, experimenteerden Afro-Amerikanen in het muzikale Detroit met een andere futuristische sound. Robots vervingen doorheen de jaren 70 en 80 steeds meer autofabriekarbeiders van de ‘motor city’. De relatie met nieuwe technologie was dus dubbel want het leven werd een stuk harder en rauwer. Daarbovenop transformeerde in het nabijgelegen Chicago de verouderde disco tot nieuwe housemuziek en bood het Afrofuturisme een alternatief voor de mainstream cultuur van de white-Americans. Uit de kruisbestuiving van al deze elementen bloeide een nieuw genre: techno.
 

‘Detroit & the techno connection’ krijgt zaterdagnamiddag bijzondere aandacht tijdens een congres in de schoot van het Listen! festival, met o.a. San Soda en Red D. aan het woord. Na meer dan 35 jaar blaakt Detroit-techno nog steeds van gezondheid. ‘s Avonds geeft Omar S. - de kleinzoon van de Detroit-techno - acte de presence. Verwacht je aan rudimentaire maar melodieuse techno en house tracks, compleet in de traditie van zijn thuisstad. Dat is ook wat je te horen krijgt in ‘Thank you 4 letting me be myself’. Lichtjes arrogante titels zijn trouwens ook één van zijn kenmerken, zie het als een bewijs van Omars compromisloosheid.
 

Cosmic Music
Deze stijl duikt op kort na de komst van de muziek die de fletse verzamelnaam ‘wereldmuziek’ meekreeg; een term die verwijst naar een brede variatie van genres die in de tweede helft van de jaren 70 vanuit Brazilië en vooral Afrika, Europa bereikten. De sambaritmes en sub-Sahariaanse gezangen werden al snel gemixt met elektronische muziek van bijvoorbeeld Kraftwerk. Daardoor kreeg cosmic music na Italië via Oostenrijk ook voet aan wal in Duitsland. Intussen is het genre enorm geëvolueerd, maar de muziek wordt nog steeds gekenmerkt door tragere oerbeatritmes (ongeveer 105 Bpm), hypnotiserende gezangen en Afro-invloeden.
 

De Düsseldorfer Toulouse Low Trax is een voormalig kunststudent en schildert met een breed palet aan muziekstijlen. Cosmic music is daarbij nooit veraf. Herken je de invloeden in deze ‘Rushing into water’?  
 

Eclectic
Vandaag passen luisteraars, artiesten en muziekstijlen doorgaans niet meer in één hokje. Het internet overstroomt van de muziek. Zo ontstaan termen als tropical disco jazz, dubbed-out drum machine samba of afro deep house groove. Niemand die nog weet wat ze precies betekenen, maar dat is ook niet de essentie. In de platenkast van een eclectische dj vind je funk, hiphop, samba, rock, techno en alle andere stijlen van overal uit de wereld, geserveerd als een strakke garnituur of gemixt in één vettige stoemp.

De Brusselse DJ Kwak is overduidelijk een eclectische dj. Bij zijn invloeden rekent hij zowel Franse chanson, Tito Puente als Motörhead. Op  de ‘Back to niceness’ mixcloud kun je zijn radioshows herbeluisteren.

Ontdek wie waar en wanneer draait op de Listen! facebookpaginaHet overzicht hierboven is maar één lijst. Meer Listen!-muziek vind je op 22 tracks.



All new articles