CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Masta Ace: “Ik had gemakkelijk in de criminaliteit kunnen belanden”

Met A$AP Nast, Woodie Smalls, Bringhim en Yung Internet stond er heel wat jong geweld op de affiche van Betong 2016. De naam die echter het meest in het oog sprong, was die van Masta Ace. De Brooklyn native liet voor het eerst van zich horen op 'The Symphony' van Marley Marl in ’88 en kende een glorieperiode begin de jaren 2000 maar speelde vreemd genoeg nu pas voor het eerst in België. Chase was erbij en sprak hem over stage presence, zijn nieuwe album, commercieel succes en meer
 

In tegenstelling tot vele gevestigde artiesten toon je nog steeds honger tijdens je live acts. Hoe belangrijk vind jij stage presence?

Stage presence is alles! Ik kom uit een tijdperk, waarin je liveshows het allerbelangrijkste waren. Als er vijf artiesten optraden, voelde je dat er competitie heerste om wie het publiek het meest los deed gaan - dat mis ik tegenwoordig. Ik denk dat Jay-Z hierin een grote rol speelde. Hij heeft een hele laidback vibe tijdens zijn shows en toen mensen zagen dat hij populairder werd, gingen ze dit ook doen. Het werkt misschien bij Jay-Z, maar dat geldt niet voor iedereen; laatst kwam er een jonge artiest, Your Old Droog, mij vragen om hem te helpen bij zijn stage presence. Daar zouden veel jonge artiesten een voorbeeld aan kunnen nemen.


Ik zag dat je een speciale outfit aan had voor je eerste nummer.

Ik had een toga en een baret aan, wat je draagt bij het afstuderen. Op de albumcover van mijn nieuwe plaat ‘The Falling Season’ draag ik die ook dus ik vond het cool om er zo naar te linken.
 


Wat motiveerde je om opnieuw een soloalbum te maken?

Ik vond dat ik nog een deel van mijn verhaal moest vertellen. Mijn laatste album ‘Son of Yvette’, waarop ik samenwerkte met MF Doom, ging over mijn jaren voor high school. Dit album gaat over mijn high school jaren (14-18 jaar, nvdr.). Ik begon te beseffen wie ik was en stond voor levensbepalende keuzes. Ik had gemakkelijk in de criminaliteit kunnen belanden, maar koos ervoor me te focussen op positievere dingen zoals football en goede punten. Hopelijk kan ik jonge mensen bijbrengen wat ik doormaakte en ze zo inspireren.


Denk je dat het album kan wedijveren met andere classics als ‘Disposable Arts’ of ‘Long Hot Summer’?

Ik doe daar niet graag uitspraken over maar sommige mensen die dicht bij me staan, zeggen dat het mijn beste album is tot hiertoe.


Je bent ondertussen al meer dan 25 jaar actief en hebt allerlei soorten waves zien passeren, wat vind je van de rapgame anno ’16?

Er zijn goede dingen aan het gebeuren. Artiesten als Kendrick Lamar, Joey Bada$$ en J.Cole verkopen beter dan een Young Thug. Je denkt dat iedereen nu op die Young Thug-achtige hype springt, maar de fans hebben gesproken. Ze willen iets anders, iets echts, iets onderbouwd.
 


Masta Ace’s rechterhand Stricklin en DJ/producer Marco Polo


Je wordt vaak geklasseerd onder de noemer ‘underground hiphop’. Is dat een hokje waarin je je comfortabel voelt?

De undergound is geen slechte plaats om te zijn. Het is niet voor iedereen weggelegd om op de radio te komen en een commercieel publiek te bereiken. Het commerciële publiek is heel wispelturig; vandaag houden ze van je en morgen vinden ze je oud. Dat begrijpen artiesten die commercieel willen zijn nog niet. Ik maak muziek voor mensen die houden van wat ik doe, zonder dat ik op een hype moet springen. Die mensen blijven bij je. Er zijn genoeg artiesten die je laten dansen, ik probeer ze iets echts te doen voelen en zet ze aan tot denken.


Je kondigde het einde van je carrière al aan op Disposable Arts in 2001, is dit werkelijk je laatste?

Ik maak sowieso nog een album met Marco Polo, maar wat er daarna gebeurt kan ik nog niet lossen. Ik werk momenteel aan scenario’s, toneel en zelfs een tv-show. Ik ga mijn talent voor schrijven sowieso nog gebruiken voor andere doeleinden, ik ben nog niet klaar.



All new articles