NME-Photography: een begrip in fotografie en graphic design

NME-photography is een van de meest gevraagde fotografie en graphic design duo's in het Vlaamse urban landschap. Het is een goed geolied team, bestaande uit Nicolas Goossens (grafisch ontwerper/photoshop artist) en Marie-Eveline De Mey (fotografe). We namen even de tijd om met hen te praten en vroegen tekst en uitleg bij hun eigen werk.
 

Vertel eens, hoe is het allemaal begonnen voor jullie?

Marie-Eveline: Ik zat tien jaar in de wereld van fotografie voor kappers en make-up artists, maar op een bepaald moment was ik dit echt beu. Een beetje opgebrand op het vlak van fotografie, besloot ik om ermee te kappen, opnieuw te gaan studeren en mezelf om te scholen tot Pharmaceutisch Technisch Assistent. Ik wou mij vooral laten inspireren door wat ik graag doe. Ik was toen single en ben Nicolas tegengekomen in de lokale gym of all places. Aanvankelijk wisten we zelfs niet wat de ander deed op professioneel vlak, maar kijk, acheraf is het een match made in heaven gebleken.

Nicolas: Tot grote trots én frustratie van mijn ouders, behoorde ik tot die selecte groep kinderen die kon tekenen en schilderen voor ze hun eigen naam konden neerpennen. Ongevraagd beschilderde muren in de ouderlijke woning waren hier dan ook vaak een gevolg van. Een architectenopleiding in het secundair en hoger onderwijs hebben op hun beurt dan weer bijgedragen tot alles wat computergestuurd tekenen en grafische progamma's betreft. Toen ik Marie-Eveline leerde kennen, was ik werkzaam als bewakingsagent. Toen ik haar tijdens haar retoucheersessies in Photoshop wat tips en pointers gaf, kwam natuurlijk de vraag hoe het kwam dat ik hier zo vlot mee kon werken. Zij maakte mij ervan bewust dat ik hier talent voor had, en dat was voor haar ook een stimulans om de professionele fotografie weer op te pakken.

 

Jullie zijn nog niet zo lang bekend in het Vlaamse hiphoplandschap, wat deed NME hiervóór?

Nicolas: Vooral wedstrijdfotografie, zoals de Hairdressers/Make-Up Awards, maar ook productfotografie voor Nike, BANDAI ... Na goed te scoren op enkele grote internationale wedstrijden van Nikon en Sony, kwam stilaan het besef dat we hiervoor in de wieg gelegd waren.
 

Wanneer zijn jullie dan precies overgestapt op urban shoots?

Nicolas: Ik ben opgegroeid met Amerikaanse hiphop; tot een paar jaar geleden was ik nog niet zo vertrouwd met Vlaamse of Nederlandstalige rapmuziek. Dit veranderde pas toen een vriend mij een mixtape van Halve Neuro en een Eigen Makelij-compilatiecd cadeau gaf. De interesse was onmiddellijk gewekt. Diezelfde vriend had op zijn Instagram ook een foto gepost van al zijn andere cd's die hij had gekocht tijdens die EM-releaseparty. Wat me vooral opviel, was dat veruit alles van cover art enkel bestond uit grafische ontwerpen. Er werd gewoon weinig gedaan met fotografie. Bovendien hadden wij toen al een groot aantal conceptschetsen klaar die bruikbaar waren als cover art en we hadden al een hoop referenties en gewonnen prijzen. De combinatie hiervan leidde ertoe dat we ons wilden focussen op de Vlaamse urban scene.
 

Wat zijn de toekomstplannen voor NME?

Nicolas: We willen sowieso in dezelfde lijn blijven verderwerken. Vroeger moesten we zelf meer loopwerk doen om artiesten te contacteren, maar dit jaar werden we zelf al gecontacteerd door grote labels zoals Top Notch Belgium en Eigen Makelij, om te bespreken hoe we met onze creatieve fotografie voor een grotere impact van de urban scene kunnen zorgen bij het grote publiek. Voor ons is de grootste beloning natuurlijk dat artiesten ons zelf contacteren en inzien dat ons werk hierin een bijdrage kan zijn.

Marie-Eveline: Het lijkt alsof de grote labels echt beginnen te snappen dat er een markt is voor Vlaamse hiphop, dat is al zalig op zich!

 

 

We hebben enkele covers opgezocht en waren verbaasd hoeveel dit er waren, dus hebben we er enkele uitgekozen om even te bespreken.

 

Deze foto hebben we zien verschijnen bij ons eerder artikel over de albumrelease van Halve Neuro. Hij wist ons te vertellen hoe hard hij onder de indruk was van deze shoot. Het is ook een van mijn persoonlijke favorieten. Kan je ons nog iets vertellen wat Halve niet zei? Juicy details please!

Nicolas: De oorspronkelijke schets, of het idee tenminste, van deze covershoot lag al twee jaar op onze desk. De DeLorean (wagen) was redelijk snel in orde, maar dat hoverboard hebben we via de speelgoedfabrikant (MATTEL, nvdr.) moeten laten overkomen uit de USA. De Nike MAG's zijn afkomstig van een Franse verzamelaar die erop stond dat ze deadstock (ongedragen) bleven, dus die konden enkel dienen als fotografisch referentiemateriaal in de studio. De op maat gemaakte replica's vormden dan weer problemen bij de douane tijdens het invoeren, omwille van de electronische circuits en LED-verlichting die aanwezig waren in de schoenen. Juicy detail? De shoot was oorspronkelijk bedoeld voor de track 'Back To The Frituur', maar die is nooit verschenen.

 

Deze foto zagen we op het nieuws, in 'Ter Zake', en zowat elke Vlaamse krant heeft hier een artikel aan gewijd. Hadden jullie die impact verwacht?

Marie-Eveline: Absoluut! Het is een krachtig beeld en puur fotografisch alleen al maakt het al indruk. We werden rond die periode dikwijls aangesproken door mensen uit de moslimgemeenschap, steeds met dankwoorden en met de boodschap dat we met deze samenwerking met de jongens van NoMoBS meer voor hen hadden gedaan dan eender welke politieke partij de afgelopen vijf jaar. We hadden het onderwerp bespreekbaar gemaakt in de media en mensen aan het denken gezet: Islam is geen synoniem voor terrorisme en niet elke moslim is gevaarlijk. Dat is de kernboodschap.

 

Een zalige foto voor de sneaker freaks onder ons. Hoe komt zoiets tot stand? 

Nicolas: Iedereen dacht dat deze berg schoenen gephotoshopt was of achteraf digitaal is samengesteld, maar dat is helemaal niet het geval. Sommige sneakerfans spraken ons aan, omdat hier een ongelooflijk bedrag aan schoenen op de grond lag. Kraantje Pappie bracht vanuit Groningen tien paar van zijn meest exclusieve sneakers mee, ik had zelf mijn favoriete kicks meegebracht, maar notoir sneakerhead Jeffery Cassiers leverde hier ongetwijfeld de grootste bijdrage. Met een volle bestelwagen is Jeffery speciaal van West-Vlaanderen naar Dendermonde gekomen om onze stapel te vervolledigen. Een zalige shoot! Zeker voor sneaker fanatics als ikzelf.

 

Een meer dan indrukwekkende foto. Wat kun je ons hierover vertellen?

Nicolas: Een leuke anekdote? De rookpluim in deze shot is niet in de postproductie achteraf toegevoegd of digitaal gemanipuleerd... en komt ook niet van een standaard sigaret. Het duurt natuurlijk even om de perfecte foto te krijgen, dus hebben we Pepe, denk ik, wel wat aangedaan doordat hij er meer als eentje heeft moeten roken. (lacht) We hadden hem in eerste instantie uitgenodigd in onze studio voor de shot met de zwevende pillen die te zien is aan de binnenzijde van het 'Planeet'-album, maar dit was uiteindelijk het beeld dat bij hem de grootste indruk naliet. Voor ons was het een grote eer om de cover te verzorgen van een van de meest verwachte Vlaamse rapalbums.

 

Jullie ontwierpen ook de cover van mijn eigen ep, waarvoor dank! Het was ook een zeer interessante shoot, wat is jullie daarvan bijgebleven?

Marie-Eveline: Viziez was niet bij een major label gesigned, maar deze cover heeft toch een grote invloed gehad bij jou, denk ik. Soms kwamen we bij grote labels met ons portfolio en werd er gevraagd naar jou, omdat juist deze cover zo interessant was. Het zwart/wit-effect hadden we waarschijnlijk even goed in de nabewerking kunnen bereiken, maar wij wilden toch dat je je gezicht en haar volledig verfde. De verf aanbrengen in lagen en laten drogen in die mate dat je een versteend effect bekomt, is al een uitdaging op zich, vooral als je weet dat je ondertussen niet mocht bewegen of in de lach mocht schieten. Het afgewerkte product mag er dan ook zijn!

 

Het nummer kennen we, maar de cover heb ik alleen eens zien voorbijkomen op social media. Hoe kwam dit?

Nicolas: De cover is inderdaad nog nergens officieel verschenen, terwijl deze track net een van mijn favorieten was op de Boeketoe EP. NoMoBS is het afgelopen jaar in zo'n grote stroomversnelling gekomen dat deze release van Boeken een beetje op de achtergrond is geraakt. In samenspraak met hem hadden we wel een teaser online gegooid op Instagram, omdat we in die periode aandacht kregen uit de USA. Warren G (the Regulator himself!) heeft deze geliked op Instagram en zowel Desiigner als zijn management hebben ons in die periode gecontacteerd. Misschien ook wel deels door deze foto?

 

Nog eentje die we hier al voorbij zagen komen, en we zagen hem ook al op 'Van Gils en Gasten' en andere prime time programma's. Hoe verliep dit achter de schermen?

Marie-Eveline: Dit was sowieso een van de grappigste shoots die we tot nu toe deden. Alweer zonder op de hoogte te zijn van de exacte details, zijn den Halve en MoneyP in zo'n vaart naar onze studio gereden dat ze in al hun enthousiasme zelfs nog geflitst zijn geweest in onze straat! Toen we met onze conceptschets op de proppen kwamen, dacht hij eerst dat het om een practical joke ging, tot we ook effectief de rest van de outfit en de rode cape bovenhaalden. Hij met de microfoon in de hand, balancerend op één wiel op die fiets, terwijl Nicolas bij het zadel en MoneyP bij het voorwiel ervoor zorgden dat hij zijn evenwicht kon houden, terwijl ook de cape wapperde in de wind van de ventilatoren... Het is een surreëel beeld dat ik nooit zal vergeten!



All new articles