Oaktree: “Als ik muziek maak, wil ik aan niets denken en nergens rekening mee houden”

Op 10 maart stelde Oaktree zijn nieuwe ep voor in de Club van de Ancienne Belgique. Wij gingen voor het optreden eens vragen of synthesizers betere bandleden zijn dan een harpiste en hoe hij in hemelsnaam met Nederlander Pieter Nooten terechtkomt in Amsterdam.

 

Hoi Adriaan, je nieuwe ep 'Dust' is net uit. Was het een zware bevalling?

Die is er zeker niet vanzelf gekomen. Eerlijk gezegd heb ik de tijd die nodig was om het te maken zoals ik wilde wat onderschat. De basis van de nummers was er heel snel, maar het afwerken tot volledige nummers duurde lang.
 

Was het moeilijker dan bij de voorganger?

Ja. De vorige ep's zijn tot stand gekomen met materiaal dat ik in de periode ervoor gemaakt had, zonder release-plan. Met deze ep was ik me veel bewuster van die uiteindelijke release.
 

Er zijn, in tegenstelling tot de vorige ep, geen vocals aanwezig. Was dit een bewuste keuze?

Dat is zo gegroeid. Ik heb voor een nummer vocals opgenomen met Silke (vaste zangeres van Oaktree’s liveband die solo ook aan het werk is onder de naam Pochemu), maar ik voelde na een tijd dat het niet helemaal was waar ik zelf naar op zoek was voor de ep. Als je vocals toevoegt aan een track gaat sowieso ook de aandacht daarnaartoe worden geleid terwijl ik vind dat er in mijn muziek niet echt één onderwerp is waar alles om draait.
 

Waarom nog een ep en niet ineens een debuutalbum?

Omdat ik nog steeds het gevoel heb dat ik nog aan het ontdekken ben. Voor een album wil ik echt dat het allesomvattend is. Het format van een ep vind ik zelf heel tof. Hoewel het heel anders ontvangen wordt, maakt het me niet zo uit of je 't "ep" of "album" noemt. Een ep is voor mij ook iets dat in zijn geheel gehoord moet worden, maar net niet als een album waarop alles samenkomt.
 

Op 'Dust' staan over het algemeen langere nummers dan op de voorganger. Is dit toeval?

Dat is gegroeid door het werken aan de nummers. Er zijn ook minder beats aanwezig op de ep. Sommige tracks leunen zelfs meer naar soundscapes. Dit is omdat ik ook veel bezig ben geweest met audiovisuele projecten en muziek voor film of theater. Zo’n dingen doe ik heel graag en wil ik ook meer doen in de toekomst.
 

Voor 'Encounter' trok je samen met Nederlandse collega Pieter Nooten naar de Red Bull Studio in Amsterdam. Hoe kwam je bij hem terecht?

Red Bull had me uitgenodigd om enkele dagen in hun studio in Amsterdam aan muziek te werken met een Nederlandse collega. Ik heb wel enkele vrienden in Nederland waar ik wel eens muziek mee maakte, maar wou het graag wat verder zoeken. Ik ben SoundCloud gaan afschuimen, ben hem tegengekomen en heb hem gewoon gemaild met de vraag of hij samen wou werken in de Red Bull Studio.
 


Tot nu trad je altijd op met een hele band met heel wat klassieke instrumenten. Is dit nog steeds zo?

Ja. Ik heb een tijdje met Matthias (Avondlicht, waarmee hij de 'Amalgamation EP' maakte) met een elektronische set-up opgetreden maar ben nu weer met de band aan het spelen. Er is een drummer bijgekomen en onze zangeres speelt ondertussen ook klarinet en keys.
 

Verkoos je de elektronische set-up met Avondlicht boven het optreden met band?

Beide zijn zo verschillend. Met Avondlicht waren het eerder clubsets met veel ruimte voor improvisatie. We hadden de muziek ook samen gemaakt, dus dan sta je er anders in. Met de band hebben we heel veel gerepeteerd en uitgeprobeerd voordat we de set in deze vorm hadden. Dat geeft wel veel voldoening nu.
 

 Hou je er tijdens het producen rekening mee dat je de muziek met een band gaat spelen?

Daar denk ik zeker niet aan. Als ik muziek maak, wil ik eigenlijk aan niets denken en met niets rekening houden. Natuurlijk vinden de instrumenten die in de band zitten wel vaak een weg naar mijn muziek. Dat zijn de mensen waar ik graag mee samenwerk en de instrumenten die ik graag hoor.
 

Zelf speel je trompet. Nooit aan gedacht om dit in de muziek te verwerken?

Correctie: ik speelde trompet. Ik heb er wel eens aan gedacht, maar ik speel veel te slecht trompet om het in mijn muziek te verwerken. Ik heb voor de ep trombone opgenomen met een kennis. In principe had ik dat ook zelf kunnen doen, maar ik vind het ook gewoon fijner om met anderen samen te werken voor zo’n dingen.
 

Je hebt voor de Antwerpse lichtkunstenaars van Nachtcollectief een soundscape gemaakt voor in de Antwerpse voetgangerstunnel waarbij het geluid zich door de hele tunnel verplaatste. Hoe was dat?

Dat was een heel fijne ervaring. Het veranderde heel mijn idee over hoe een nummer in elkaar zit. Je kan niet één nummer met een refrein en strofes maken van 4 minuten. Er zit veer minder structuur in, maar dat is net het fijne.
 

Je maakte met Nachtcollectief ook de 3D-mappinginstallatie 'Woodscape'. Nooit aan gedacht om deze mee op tour te nemen?

We hebben dat één keer gedaan, op een optreden samen met Avondlicht in Gent. Dat was fijn, maar ik zou het niet willen doen met de liveband. Dan staan we met 5 muzikanten die druk bezig zijn op het podium, waarom dan naar een mapping kijken?
 

Wat hoop je dat de toekomst nog voor je brengt?

Dat is een moeilijke vraag. Ik heb nu een hele tijd naar dit moment toegeleefd: het maken van de ep en het optreden in de AB vandaag. Ik wil sowieso gewoon verder repeteren met de band en ga me ook meer toeleggen op audiovisuele installaties. Ook wil ik meer samenwerken met anderen. Ooit zal er dan ook wel een album komen, maar daar ben ik momenteel nog niet mee bezig.
 

Ik ben benieuwd!

Ik ook!
 

Luister hier naar Oaktree's nieuwe ep 'Dust':

 

Check ook:
Lander Gyselinck: “Het draait echt om de muziek. Mensen willen live gewoon real shit.”



All new articles