CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Onze 10 favoriete platenhoezen uit het nieuwe Vinyl Frontier boek

Het vinylverbond Belgium: The Vinyl Frontier en Red Bull Elektopedia vieren de Belgische platenhoes. Dit doen ze met een nieuw boek en een tentoonstelling in Fort Napoleon in Oostende. Onze nationale muziekgeschiedenis wordt daarbij zorgvuldig ontleed in maar liefst 384 albumhoezen. Vorig jaar brachten ze met Record Store Day al een boek uit dat dat enkel verkrijgbaar was op de dag zelf, en dat op een halve dag uitverkocht was. Deze keer zal het boek gewoon verkrijgbaar zijn in de betere boekhandel en platenzaak.

'Belgium: The Vinyl Frontier Pt.2' is een echte aanrader voor elke muziekliefhebber en past dankzij zijn afmetingen (lp-formaat) perfect in elke platencollectie. Het boek bevat naast prachtige covers ook interviews met onder meer Tom Barman, David Dewaele, Marcel Vanthilt, Arno, Mauro, Tim Vanhamel, Bent Van Looy en Rinus Van de VeldeWij stonden voor de hartverscheurende keuze om uit deze bundeling onze tien favoriete hoezen te kiezen. Na veel wikken en wegen, kwamen we tot het volgende lijstje. Een kleine tijdreis door onze nationale muziekarchieven!

 

Sozyone Gonzalez - El Hijo De La Gran Puta (2008)

Naar eigen zeggen prutst Sozyone wel eens graag, hij wordt daar gelukkig van. De mc is naast een straffe rapper ook een geoefend graffitikunstenaar, zoals je kan hierboven kan zien. Hij bracht eerder ook werk uit de onder de naam Pee Gonzalez en maakte daarmee deel uit van de notoire Schaarbeekse rapgroep De Puta Madre.

 

The Sexmachines - Okay (2005)

The Sexmachines waren een obscure rockband uit het Gentse. Het trio bestond uit Danny Mommens (dEUS), Jan Wygers (Creature With The Atom Brain) en Luc Waegeman (muziekprogrammator Kinky Star). De hoes voor 'Okay' werd in vier verschillende versies uitgebracht: drie zeefdrukversies en een propere winkelversie (de hoes hierboven). Deze werd ontworpen door het mysterieuze graffiticollectief Cum. Zij stonden bekend om hun gestencilde pornogrieten, die je tot tien jaar geleden hier en daar in steegjes en op vuilnisbakken tegenkwam. Niemand beter dan Cum om een hoes te ontwerpen voor The Sexmachines, toch?

 

dEUS - Pocket Revolution (2005)

Als we spreken over iconische albumhoezen, dan is de bovenstaande daar een geweldig voorbeeld van. De hoes is afkomstig uit een stripboek van de Amerikaanse auteur Don Lawrence. Het is een fragment uit zijn 'Storm'. Het industriële karakter van de hoes symboliseert volgens Tom Barman het afsluiten van een moeilijke periode bij dEUS. “Ik was gepijnigd toen, verward. Die kabels, draden en buizen ademen iets getormenteerds uit. Tegelijkertijd gaat er een enorme schoonheid van uit.”  

 

STUFF. – STUFF. (2015)

De Gentse jazzband STUFF. componeerde met hun titelloos debuut een van de beste (zoniet dé beste) plaat van het afgelopen jaar. Rinus Van De Velde kreeg carte blanche voor hun albumhoes en koos een cut-out van een houtskooltekening uit zijn eigen repertoire. Vorig jaar won Van De Velde met deze hoes o.a. de Red Bull Elektropdia Award voor beste artwork. We kunnen hem dan ook stilaan tot de grote Belgische kunstenaars gaan rekenen.

 

Placebo – Ball Of Eyes (1971)

In 1971 brachten Marc Moulin en de zijnen een kanjer van album uit, geïnspireerd door Amerikaanse jazzmuzikanten die in de jaren 60 in de Brusselse regionen neerstreken. Een absoluut meesterwerk met een prachtige cover; een creatie van Robert Pernet. Het album werd ook verscheidene keren gesampled door hiphopgrootheden zoals J Dilla, Madlib en Pete Rock. Zelfs Diplo samplede een track op het album voor zijn 'Big Dada' album uit 2004.

 

Chakachas – Stories (1972)

Deze band uit het Brusselse schopte het met hun latinofunkformule helemaal tot in de Amerikaanse charts met hun album 'Jungle Fever'. De cover van opvolger 'Stories' groeide uit tot een heuse culthoes. Een muzikaal en visueel pareltje dat menig vinylverzamelaar in zijn collectie wil hebben.

 

Sven Van Hees – Calypso (2002)

Sven Van Hees maakt jazzy-lounge die over de hele wereld gesmaakt wordt. Hij had eerder al residency’s op de Dominicaanse Republiek en de Maladiven. Voor de hoes van zijn album 'Calypso' vond hij inspiratie bij de Amerikaanse jazzpianist Gap Mangione. Het silhouet dat je hierboven op cover ziet, is niet van een vrouw; het is Van Hees zelf! Een geheim dat hij pas recent opbiechtte. Zelf vindt Van Hees de hoes een zeer belangrijk onderdeel van een lp. Ook vindt hij dat een intrigerende cover sneller de aandacht trekt dan een saaie. Like deuh!

 

Soulwax – Any Minute Now (2004)

Deze Belgische legendes behoeven geen introductie meer. De Dewaele broers zijn niet echt fan van “gekleurde seventies dingen”. Hun voorliefde voor zwart-witillustraties en optische illusies leidde in 2004 tot de hoes van 'Any Minute Now'. De door Victor Vasarely geïnspireerde cover werd gemaakt door designer en producer Trevor Jackson. Een iconische albumhoes als je het ons vraagt!

 

Herrmutt Lobby - Haters Gonna Hate (2012)

Hermutt Lobby is een Luiks collectief dat bestaat uit producers en programmeurs, handige harry’s dus. Naast muziek, hebben ze ook al controllers, software en apps op de markt gebracht. De muzikanten uit het collectief brengen elektronische muziek, gedrenkt in een sausje van Amerikaanse hiphop. Voor de hoes van 'Haters Gonna Hate' gaven ze Christophe Lieutenant carte blanche. Met haar exotisme en complexiteit toont ze ook perfect de elektronische geluiden van het collectief.

 

Mad Curry – Mad Curry (1971)

De hoes van de debuutplaat (en het enige album) van de obscure jazz-rockband Mad Curry weerspiegelt volledig wat het album inhoudt. De donkere, groovy plaat werd van artwork voorzien door Jef Winnepenninckx. Een minimalistische stijl die in ander werk van hem steeds terugkomt. Mocht je deze plaat ergens voor een prikje tegenkomen: kopen, want ze is echt de moeite waard! De kans dat je ze zult tegenkomen, is dan weer bijzonder klein...

 

Het boek 'Belgium: The Vinyl Frontier pt. 2' is samengesteld door Ben Van Alboom en Francis Weyns, kost 39,95 euro en is verkrijgbaar bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts. De tentoonstelling loopt nog tot 8 juli in Fort Napoleon in Oostende



All new articles