CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Rampage: “Nergens ter wereld een grotere party dan die van ons.”

Zaterdag 12 maart is het weer zo ver: Rampage! ’s Werelds grootste drum&bass en dubstep party laat Antwerpen terug op zijn grondvesten daveren met het beste van wat de scene vandaag de dag te bieden heeft. Wij spraken met oprichter en main man Murdock over hoe het allemaal begon, zijn meest memorabele momenten en waarom je deze editie zeker niet mag missen!
 

Hans, Rampage is ondertussen al aan zijn 7de jaargang toe. Welke was tot nu toe de editie die je altijd zal bijblijven?

Die keer dat we een kleine editie deden als release party voor Netsky's eerste album was legendarisch. De eerste keer dat we in het Sportpaleis stonden met o.a. Flux Pavilion, Camo&Krooked en Eptic op de line-up ook. Dus eigenlijk zowel de kleinste als de grootste editie zijn de twee die me nog het meest zijn bijgebleven.
 


 

Rampage is op zich al één van de zotste drum&bass en dubstep events die er zijn, maar wat was voor jou persoonlijk het gekste moment dat je ooit hebt meegemaakt tijdens al de voorbije edities?

Toen een aantal Britse artiesten ontdekten dat we in de toiletten machines hadden die papieren doekjes uitduwden als je er met je hand voor beweegt. We hebben allemaal een uur strijk gelegen met hun reactie. Ik heb ook een keer mijn verjaardag gevierd tijdens een editie van Rampage en toen hing de taart achteraf tot tegen het plafond. Een memorabel feestje…


Iedereen herinnert zich nog wel die legendarische Radar feestjes in de Silo in Leuven. Klein, gezellig en alleen maar dikke beats. Ben je het met Rampage bewust groter gaan zoeken of was het eerst niet de bedoeling om uiteindelijk een heel Sportpaleis vol te krijgen?

De Radar party’s in de Silo waren inderdaad heel straf. Helemaal volgepakt en veel artiesten op de rand van de doorbraak zoals Chase & Status, Brookes Brothers, Sub Focus, DJ Friction en ook Netsky. Dat die zijn gestopt heeft trouwens enkel te maken met het feit dat de Silo de deuren moest sluiten.

Met Rampage kreeg ik rond dezelfde tijd de vraag of ik het een goed idee vond een editie in de Lotto Arena te gaan doen, en zeker in Antwerpen was die schaalvergroting een belangrijke factor om het verschil te maken met de andere feestjes. Stealth Bombers en Untitled trokken in de Trix ook volle zalen, City Flow begon te boomen, Skank And Bass had goedgevulde edities en zo waren er nog wel feesten die op regelmatige basis 1000 mensen of meer trokken. Om een productie neer te zetten die dat allemaal oversteeg, en om de vibe te krijgen van een arena waarbij je overal waar je kijkt het volk ziet springen en juichen, was een verhuis naar een zaal zoals de Lotto Arena een zeer aantrekkelijk idee.

 

Er is elk jaar wel veel te doen rond de line-up van Rampage. Hoe wordt zo’n line-up opgebouwd? Volg je echt de scene op de voet om een keuze te maken, laat je je meeslepen door wat het publiek wilt of word je ergens toch ook wel een beetje beïnvloed door wat je eigen favoriete artiesten zijn?

Ik ben doorgaans goed op de hoogte van welke artiesten interessant zijn. Ik let ook steeds op welke artiesten perfect kunnen invullen welke vibe ik op welk moment van de avond denk nodig te hebben. Maar ik word zeker ook beïnvloed door hetgeen populair is rondom mij en door de massa’s requests die we toegestuurd krijgen.
 

Ook de verschillende aspecten en subgenres van drum&bass komen volop aan bod. Krijgt één ervan jouw voorkeur?

De line-up van Rampage weerspiegelt altijd een beetje een dj-set van mij: wat liquidwat jump up, wat neuro, veel dancefloor en wat uitstapjes naar bijvoorbeeld dubstep. Ik volg als dj alles wat er beweegt in drum&bass, maar ook in dubstep, trap, future bass en aanverwanten.
 

 
Zo is inderdaad jump up de laatste tijd erg populair, maar wordt het door het merendeel van de drum&bass liefhebbers niet echt gezien als een subgenre of een aanverwant ervan? Wat is jouw mening hierover?

Ik hou heel erg van jump up. Maar ik begrijp dat deel van het drum&bass publiek wel, in die zin dat de productiestandaards erg gezakt zijn in de jump up terwijl die in de rest van de scene net heel erg hoog zijn. Dus het contrast is wel heel opvallend. De standaard van wat iemand als Original Sin of DJ Hazard producet ligt echt mijlenver van veel tracks die ik op jump up party’s tegenwoordig hoor. Maar ergens op neerkijken is onzin, sowieso gaan een hoop van de kids waar nu mee gelachen wordt binnenkort met straffere dingen komen, want die gaan natuurlijk ook bijleren.
 

Ook nationaal talent wordt altijd goed vertegenwoordigd op Rampage. Wat moet je volgens jou als Belgische dj of producer zoal bewezen hebben om een plaatsje op die felbegeerde line-up te verkrijgen?

Je moet je best doen om goeie muziek te maken, je moet op z’n minst proberen om een eigen sound te hebben en je moet me de indruk geven dat je het meent. Als dat het geval is, is de kans groot dat ik iets wil uitbrengen op Radar Records en dat je daarna geselecteerd wordt om op Rampage te spelen.
 

Er is soms wel eens wat discussie over ‘the biggest drum&bass and dubstep party in the world’ en worden er namen genoemd zoals o.a. Pirate Station en Let It Roll. Waar maakt Rampage volgens jou het verschil tegenover de rest?

Pirate Station is ooit zeer indrukwekkend geweest, maar de tijd dat die feesten echt héél groot waren ligt ondertussen al een tijd achter ons en Let It Roll is een driedaags open air festival. Rampage is een party, van 20u tot 6u én indoor, en verschilt daarin van Let It Roll. We verzamelen 15.000 mensen op één avond voor één stage, en dat maakt het de grootste party in z’n soort.

Het zijn trouwens artiesten als Noisia die me hierop gewezen hebben, dat er nergens ter wereld een grotere party dan die van ons is. En zij kunnen het weten want zij spelen op al die events! Het is ook wat zonde om te moeten merken dat in zo’n kleine wereld als die van de drum&bass en dubstep dit soort opmerkingen gemaakt worden. In plaats van te supporten dat er een evenement in België plaatsvindt dat ons land op de kaart zet binnen het genre, vallen ze over elkaar met “bedenkingen” zoals deze. Het is kinderachtig en onproductief.
 

Rampage is ondertussen al een hoofdrolspeler in de wereld van drum&bass en dubstep feestjes, maar heb je nog andere grote plannen in de toekomst?

Ik maak eigenlijk nooit echt plannen, alles loopt heel organisch. Van het een komt het ander, weet je wel? Dus nee, geen grote dromen te verwezenlijken, maar er komen ongetwijfeld nog heel coole dingen aan.
 

Er zijn al heel wat mooie dj’s de revue gepasseerd, maar welke namen zou je nog eens dolgraag op de Rampage affiche krijgen?

Het gaat me niet echt om de grote namen. Ik vind het ook heel erg zonde dat tegenwoordig mensen altijd grote namen verwachten voor ze overwegen naar een party te gaan. Er zijn heel wat dj’s die minder bekend zijn en die veel betere sets spelen dan de grote artiesten waar mensen om vragen. Ik let er heel erg op dat de dj’s die komen spelen niet van die typische bedroom producers zijn die eigenlijk helemaal niet kunnen draaien. Het gaat me vooral om de combinatie van artiesten op de line-up, om de verschillende sferen in de loop van de avond en om de mensen geboeid te houden gedurende 10 uur.
 


 

Tot slot, geef ons nog eens 3 dikke redenen waarom Rampage volgens jou hét beste drum&bass en dubstep feestje van dit jaar gaat worden?

1. Het is echt de gathering geworden van iedereen met een hart voor drum&bass en dubstep, dus de vibe en het gevoel van eenheid is er onwaarschijnlijk sterk.

2. We brengen dit jaar een mix van de allerbeste helden van nu (zoals Camo&Krooked, The Upbeats en Megalodon) en we brengen een paar absolute legendes terug samen voor de eerste keer sinds zéér lang (Caspa & Rusko, Roni Size en DJ Krust).

3. Als je een van de voorbije edities geweest bent, besef je dat we dit keer de weergaloze show van vorig jaar gaan moeten overtreffen, en dat dat dus nooit eerder gezien gaat zijn.

 

Je hoort het dus, geen enkele reden om geen tickets te kopen voor Rampage en naar het Antwerps Sportpaleis af te zakken voor een stevig feestje!

 

Lees ook:
Belgian bass: februari releases



All new articles