Skumic: West-Vlaamse rap op drum and bass

De West-Vlaamse rapper Gauthier Deleersnijder is aan zijn opmars bezig in de Vlaamse hiphopscene. Hij maakt deel uit van het collectief Kleine Sanders, maar sinds dit jaar gaat hij ook solo als Skumic. Naar eigen zeggen kan hij zich hierdoor meer richten op emotionele en politieke onderwerpen. Dat loont, want zijn nieuwste single ‘Superieur’ kreeg ondertussen al meer dan 30.000 views op YouTube. Tijd voor een babbel met de Oostendenaar over humor, de West-Vlaamse rapscene en zijn toekomst.

 

In ‘Superieur’ ga je in tegen racisme en ongelijkheid. Zijn dat de soort thema’s die we ook kunnen verwachten in je volgende songs?

Ik zal niet telkens over dezelfde onderwerpen nummers maken, maar vele lines zullen hier wel mee te maken hebben. Ik ben iemand die graag problemen aankaart die te groot worden, maar waarvan het besef bij de gemeenschap soms nog ver zoek is. Rond politiek zul je dus zeker nog veel van me horen.

 

In ‘Puber’ steek je de draak met IS en Filip Dewinter. Was je niet bang voor negatieve reacties, vooral dan vanuit de politieke hoek?

Het was net de bedoeling om zo'n reacties uit te lokken, om commotie te creëren. Als Dewinter graag op een onrespectvolle en onmenselijke manier spot met sommige mensen, wou ik hem eens hetzelfde laten voelen. Je kan deze man niet raken door gewoon eens je zegje te doen. Eens braken over zijn smoel en hem met een portie humor ‘attackeren’ werkt daarentegen wel zeer doeltreffend, zo blijkt.

 

Wat was de message achter ‘Puber’?

Er zitten een aantal boodschappen achter. Ik ben tegen het idee dat ISIS staat voor de islam. Ik wil ook aantonen dat ik me niet laat bang maken door een westers gefinancierd fabeltje, fuck ISIS! Ik zal altijd een puber blijven in de ogen van deze maatschappij. Het gaat er hem vooral om dat ik er niet in pas. Dat ik mij erger aan de domme, rechtse boerenmentaliteit.

 

Je werkt in je songs vaak samen met Point.blank. Vanwaar de keuze om rap te combineren met drum and bass?

Ik ben zeker niet de eerste die dit doet, maar doordat ik ook nog eens in het Nederlands rap, is het wel een primeur. Toch zijn er echt nog maar weinig rappers die officiële studionummers maken op drum and bass. Vooral in de UK zie je de vetste dingen! Ik werk meestal samen met Point.blank, maar soms schakel ik ook andere, upcoming producers in. Point.blank is en blijft the bomb om mee te werken; hij kan echt de gekste producties aan!

 

Waar haal je de inspiratie voor je songs?

Uit dingen die ik zie, meemaak en vooral waar ik me aan erger. Als je me vraagt om over een bepaald thema iets te maken, dan zou dit me wel lukken, maar de emotie zal er nooit zijn. Dat lukt alleen als ik de nood heb om erover te schrijven. Ik erger me aan rappers die doen alsof ze hard zijn en hun leven de grootste struggle ooit is. Je hoeft geen gangster te zijn en in de bak te hebben gezeten om echt te zijn. Als je bijvoorbeeld over de mooiheid van de natuur kan rappen, is dit ook real. Zolang het maar uit je hart komt!

 

In september van dit jaar bracht je de ep '’t Kot van d’Elle' onofficieel uit, omdat het een hoofdstuk uit je leven was dat je liever afsloot. Wat was de achterliggende betekenis daarvan?

''t Kot van d' Elle' is een nummer dat ik eind 2014 schreef. Sindsdien heb ik een spirituele reis gemaakt. Ik nam deel aan Ayahuasca-sessies, nam afstand van bepaalde milieus en ben ondertussen volledig clean van drugs en zelfs alcohol. Als ik luister naar ''t Kot van d' Elle' hoor ik mijn innerlijke demoon spreken. Ik vind zo'n dingen interessant en een belangrijk onderdeel in mijn muzikale carrière. Het zorgt voor vele verhalen.

 

In je samenwerking met Kleine Sanders zit veel humor. Hoe belangrijk is dat voor je?

Zeer belangrijk, dat probeer ik solo ook te doen. Bij Kleine Sanders blijven we wel zeer neutraal in onze lyrics, precies daarom ben ik solo begonnen. Zo kan ik nu op emotioneel of politiek vlak echt een standpunt innemen. Kleine Sanders kan je vergelijken met een deel plezante maten die alleen maar willen lachen en een leuke tijd hebben.

 

Vanwaar eigenlijk de keuze om in het West-Vlaams te rappen, niet in het Engels?

In het Engels is het bereik wel groter, maar de concurrentie ook. Het is natuurlijk makkelijker om je op te werken en uit te blinken in een beperkte scene. Mijn Engels is ook niet super, de echtheid van mijn verhalen zou daardoor dalen. 

 

Krijgt de West-Vlaamse rapscene voldoende erkenning?

Met Kleine Sanders zijn we momenteel de meest bekeken topic van de West-Vlaamse rapscene. We hebben een fanbase die groter en groter begint te worden, wat ik vooral merk op shows. De laatste was uitverkocht en ik hoorde bijna de hele zaal mijn teksten mee rappen. Dat geeft je natuurlijk een enorme motivatieboost.

 

Is het dan niet zo dat in heel België hiphop wat aan zijn lot wordt overgelaten?

In Antwerpen en Brussel leeft de hiphopscene veel meer dan in West- en Oost-Vlaanderen, maar in vergelijking met Nederland is de scene hier echt geen kloten waard. Er zijn weinigen die hierin willen of vooral durven investeren.

 

Hoe zie jij dan je toekomst in de rapscene? Je bent tenslotte stilletjes aan Vlaanderen aan het inpakken met je songs en clips.

Hopelijk groter en groter, ik wil er graag mijn geld mee verdienen. Niet om rijk mee te worden, maar om mijn job te kunnen maken van mijn creativiteit; zowel in audio als visueel. Mijn droom is om op festivals te rocken met mijn eigen shows. Ik zie een toekomst waarin ik zowel rap, acteer en regisseer.



All new articles