CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Stikstof: “2015 was voor ons het jaar van de natte poes”

Als je in Brussel woont en nog nooit van Stikstof hebt gehoord, dan heb je de jongste jaren waarschijnlijk onder een steen geleefd. Het hiphopcollectief maakte van bij hun eerste album ‘Stikstof’ indruk en breide hier onlangs een geslaagd vervolg aan met ‘/02’. Die plaat krijgt op 15 april een vinylreleaseparty in hun stamcafé Daringman. Geen onlogische stap voor het vijftal, dat een eigenwijze kijk heeft op het maken en uitbrengen van muziek. Wij mochten bij Omar G en huisproducer Astro op de koffie om het te hebben over de nieuwe plaat, hun nieuwe label Frontal en het epische schrijverskamp in de Ardennen.

 

Jullie plaat werd ondertussen al goed onthaald door De Standaard, RifRaf en Studio Brussel. Hoe tevreden zijn jullie er zelf over?

Astro: We zijn er zeer blij mee. Als we hem gaan vergelijken met de eerste plaat, dan denk ik dat we meer ons eigen ding gedaan hebben en eerlijker klinken naar de luisteraar toe. De eerste was eerder een try-out plaat, maar deze klinkt echt als een geheel en dat vonden we belangrijk. Het zijn eigenlijk allemaal cocons van wereldjes die aan elkaar zitten.

Omar G: Ik ben ook blij dat we bewezen hebben dat we kunnen werken. In een jaar waarin we zeker tachtig concerten speelden en moesten balanceren tussen ons werkleven en sociaal leven, hebben we een zware rapplaat kunnen maken, die inderdaad als één geheel klinkt. In het huidige muzieklandschap draait het meer om één goeie track, één goeie clip, maar zo willen wij het niet aanpakken.

Astro: Uit de concerten die we gedaan hebben, is ook heel veel gegroeid. Je merkt hoe tracks live werken, die dan weer totaal niet werken op een plaat en omgekeerd. En daar hebben we onbewust wel rekening mee gehouden bij deze plaat.

Omar G: Ik kan je verzekeren: om het live te spelen, is het echt dé shit. En veel mensen vinden ons  ook beter live dan op een plaat. Vooral in de hiphopscene dan, omdat we niet alledaags klinken. We klinken niet zoals fucking 88% van de game. Dat interesseert ons niet en dat marcheert hier ook niet.

       

Hoe hebben jullie de producties aangepakt?

Omar G: Ik zit met één voet in trap, terwijl Astro meer into bass music is. Die hebben gelukkig één ding gemeen: die zware baslijnen. Die hoor je onder andere terug op nummers als ‘Tjingel Tsjangel’ en ‘Stilte voor de storm’. We hebben ook veel meer geschoven met de BPM dan op de vorige plaat, die veel braver en klassieker klinkt.

Astro: Bij de eerste plaat heb ik veel gesampled uit jazz en soul, waardoor je het sneller kan linken aan Amerikaanse hiphop. Dat zit nu allemaal veel elektronischer in elkaar. Ik ben deze keer eerder gaan kijken naar muziek uit Berlijn van de jaren zeventig-tachtig, en experimentele Krautrock. Het is allemaal veel eclectischer.  

Omar G: We zijn ook met livemuzikanten gaan werken. De instrumental van ‘Ja dan’ is bijvoorbeeld puur de saxofoon van Jeroen Capens, en dat vind ik persoonlijk een van de warmere tracks. We wilden bewijzen dat we dat ook konden, maar uiteindelijk is het toch een echt winteralbum geworden.

We hebben ook veel te danken aan onze uitstap naar de Ardennen. We hebben ons daar, na het optreden op Couleur Café, een weekje opgesloten in een chalet. We hadden heel de studio mee, 80 gram weed, 20 gram hasj en genoeg drank. Soit: de perfecte omstandigheden om onze creativiteit de vrije loop te laten. Daar is heel veel uitgekomen en er zijn immense stukken tekst geschreven. Iedereen heeft nog een repertoire aan bars klaarliggen die we nog naar buiten kunnen brengen als het echt moet.

Wat kunnen jullie lossen over Frontal? Jullie hebben al enkele feestjes gegeven onder die naam; wat kunnen we nog meer verwachten?

Omar G: Frontal is eigenlijk een label dat we aan het opstarten zijn. We hadden het gevoel dat daar wel nood aan was, hier in Brussel. Er is momenteel nog te weinig cohesie tussen Nederlands- en Franstalige hiphop en het moét van beide kanten komen.

Astro: De kloof is nog te groot. Je hebt bijvoorbeeld de mannen van Lezarts Urbains, die heel veel bezig zijn met Franstalige hiphop en ook voor ons veel betekend hebben, maar er is amper een alternatief draagvlak in het Nederlands. Maar er is een hoop volk bezig, zoals Chase onder andere, en het zou tof zijn mochten we binnenkort een evenwaardige plek krijgen.

Omar G: Ik ga binnenkort een soloproject droppen op Frontal, Berrykrimi moeten jullie ook in de gaten houden en over de rest mogen we nog niet te veel lossen; dat zijn pareltjes voor ons. Maar we zouden in de toekomst jongeren in Brussel - vooral met de focus op het Nederlands - een kans willen geven. Kansen die wij niet hebben gehad toen we begonnen.

Astro: We willen naast een label ook een infopunt zijn en artiesten met geld leren omgaan bijvoorbeeld. We willen de kleine kennis die we hebben opgedaan kunnen doorgeven. Wij waren persoonlijk, ook vanwege de vele liveshows, altijd goed voorzien. We zijn natuurlijk wel eens op de lappen geweest met de winst, maar het is altijd binnen Stikstof gebleven. Dat zijn kleine dingen waar je moet bij stilstaan als beginnende artiest.

 

Een verrassende naam op jullie album is die van Jan Paternoster, hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Omar G: Om eerlijk te zijn, wou ik weer te snel zijn en was ik al bezig met mijn soloproject. Ik kende Jean al een tijdje van samen pinten te zuipen en joints te paffen. Op een dag heb ik hem uitgenodigd om aan een beat te werken en toen zei ik hem dat hij naar de studio moest komen voor de nieuwe plaat van Stikstof. Hij is dan elke week beginnen afkomen gedurende een maand of twee.

Astro: Het is allemaal uit chillmodus ontstaan, heel organisch. Het is niet dat we daar om 9 uur ’s ochtends nuchter stonden en uitgeschreven stukken begonnen inspelen.

Omar G: Dikke jonko’s! (lacht)

Astro: Het is allemaal knip- en plakwerk van enkele gezellige momenten samen. Er zijn samples uitgekomen van Jazz die aan het snurken was en Jean en Omar die samen, in een super stoned moment, een lightsaber gevecht hielden met hun iPhones. Gewoon bordel.

Omar G: Ik denk dat Jean ook wel eens goesting had om iets anders doen en dat hoor je ook.

 

 

Op de plaat horen we jullie vaak rappen over het nachtleven en wat daar bij komt kijken. Welke invloed heeft dit gehad op jullie sound?

Astro: De plaat is eigenlijk een weerspiegeling van de roes waarin we vorig jaar leefden. Alles viel samen. Ik had gedaan met studeren, Jazz en Omar G waren even gestopt met werken, DJ Vega werkt met een 30-urencontract en Rosko is student. Mochten we allemaal hebben vastgezeten in onze vaste job, dan had de plaat waarschijnlijk helemaal anders geklonken. Maar we hadden dus veel tijd om samen te zitten en daar zijn toffe dingen uit voortgekomen.

Omar G: Daarom noemen we 2015 ook het jaar van de natte poes. Het was een gouden periode van chillen en met elkaar rondhangen. Wij zijn ook gewoon nightgrinders, je zal ons niet snel tegenkomen op de gewone feestjes, wel op funksoirées en kraakfeesten. En we draaien niet rond de pot, dus dat hoor je inderdaad terug in onze muziek.

 

Jullie hebben van bij het begin Brussel op het voorplan gebracht en hebben hier ook enorm veel liefde voor teruggekregen. Zijn jullie in Vlaanderen ook naar waarde geschat?

Astro: Dat weet ik eigenlijk niet. Het merendeel van onze liveacts vond voorlopig plaats op Franstalige events. We hebben bijvoorbeeld nog maar twee keer in Antwerpen gespeeld en één keer in Gent.

Omar G: Onze sound wordt niet echt opgepikt door de local hiphop people in Vlaanderen, omdat we er een ander timbre op plakken ook. We brengen niet die klassieke boom bap en ook niet die nieuwe trap. Maar ik denk dat zoiets tijd nodig heeft. We zijn zelf ook nog niet zo intensief beziggeweest met onze shit te verspreiden. Je zal ons niet snel zien flemen of zelf naar Antwerpen zien trekken voor een soirée. We zitten hier in Brussel een beetje op ons eiland, maar het is wel het grootste eiland van België.

Astro: Het meeste stampen we zelf uit de grond en hebben we zelf in handen. Aan ons om het verder uit te bouwen en we zien wel hoe het verder groeit.


Meer info over de vinylrelease van komende vrijdag vind je op deze Facebook-eventpagina.



All new articles