CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Urban creator Yaell Monas: “Facebook is dood, leve Instagram en Tumblr”

Yaell is sinds de zomer van 2018 aan de slag als fashion- en muziekjournaliste, kortom urban creator, bij Chase. Ze is een zelfverklaarde streetwear- en sneaker expert, actief op social media en in online magazines. Zo ging ze op eigen houtje naar Paris Fashion Week en interviewde ze al artiesten als Roy Woods and SMIB.

Interview en foto's door Joke D'Hooghe

De Chase Urban Creators zijn digital creatives die video's, foto's, artikels en social stories maken over onderwerpen zoals urban music, lifestyle, creatives en de samenleving. Het is een diverse groep jongeren op zoek naar een platform voor hun passies en het verscherpen van hun skills.

Als 23-jarige jezelf positioneren als fashion journaliste. Hoe ben je daartoe gekomen?

Vorig jaar studeerde ik af in de richting Journalistiek. Tijdens mijn studies sloot ik aan bij het online magazine Enfnts Terribles: ik kreeg de kans om opiniestukken te schrijven, en daar heb ik meteen veel opgestoken. Nadien, als stagiaire bij Knack Focus kwam ik vooral in contact met meer klassieke fashion en heb ik kritisch leren schrijven. Momenteel ben ik nog steeds erg bezig met fashion en heb ik een parttime job bij Snipes Street Wear, die mij ook hebben aangeboden om daarna door te groeien naar hun Event- en Blog Team.

Maar fashion zit eigenlijk al sinds kinds af in mij. Ik kreeg altijd afdankertjes van mijn ouders, maar eens ik wat ouder was, volgde ik merken en ontwerpers in de boekjes. Op mijn vijfde kreeg ik een CD van Missy Elliot, dus ook muziek is een belangrijk deel van mijn leven.

“Mensen vragen hoe ik nog tijd heb om in de Charlatan te komen. Maar het is net op die momenten dat ik inspiratie opdoe.”
Urban Creator: Yaell Monas
Yaell Monas in de Chase office in Gent

Je bent heel actief op sociale media. Hoe belangrijk is dat voor jou?

Volgend jaar doe ik het postgraduaat Digital Storytelling op het KASK, via Chase. Aangezien Facebook volgens mij aan het uitsterven is, ben ik vooral bezig met Instagram en Tumblr. Ik gebruik Facebook enkel nog als agenda voor evenementen. Ik merk uit eigen ervaring dat Facebook probeert bij te benen, maar dat ze “achter komen”. Daarnaast is het ook moeilijker om bereik te halen.

Bij Tumblr is het recente en grootste probleem de nieuwe regeling rond adult content. Ik heb het hier moeilijk mee: het gaat zo ver dat zelfs foto’s van een been als expliciete content getagd worden. Er zijn redelijk veel dingen van mijn blog gehaald en heel veel vriendinnen zijn zo goed als alles op hun blog kwijt. Op Tumblr probeer je een mooie blog te maken: je denkt na over wat je post en in welke volgorde. Nu klopt dat allemaal niet meer.

Jongeren voelen zich comfortabeler op Instagram omdat je er kan doen wat je wil. Er is wel heel veel “fake”, maar er zijn ook veel gebruikers die zichzelf kunnen uiten en tonen wie ze zijn, want je kiest volledig zelf hoe je pagina eruit ziet.

Na Instagram komt sowieso een nieuw social media platform dat hopelijk weer heel interessant zal zijn. Veel van mijn foto’s op Instagram zijn analoog. Want in het digitaal tijdperk blijf je opnieuw foto’s nemen als de eerste niet lukt. Bij die analoge foto’s zijn de beelden soms onscherp of overbelicht. Net om dat op Instagram alles zo fake is, dacht ik: ik ga analoog fotograferen en wat er op staat, dat wordt het.

Hoe past Urban Creator zijn voor Chase binnen jouw pad?

Voor mij is Chase van in het begin een manier geweest om over al mijn passies te kunnen schrijven. Concrete opdrachten zijn de wekelijkse fashion “what drops”, die eigenlijk best veel werk zijn om elke week te doen. Mensen vragen mij hoe ik nog tijd heb om in de Charlatan te komen. Maar het is net op die momenten dat ik inspiratie opdoe.

Ik schrijf ook regelmatig lijstjes-stukken en opiniestukken over fashion. Momenteel ben ik bezig met eentje over PVC in de fashion wereld. Fashion en muziek sluiten nauw aan bij mekaar, en zo ben ik in de wereld van hiphop terecht gekomen. Voor Enfnts Terribles schreef ik een review over Masego en Why G. Bij Chase kan ik nu dus ook schrijven over Nederlandstalige artiesten, en dat is iets nieuws in België.

Weekly "what drops" op Instagram - Yaell Monas

Hoe ga je om met negatieve feedback van je lezerspubliek?

Ik vind het eigenlijk heel aangenaam dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen door artikels, want dat wil zeggen dat ze zich de moeite hebben genomen om te lezen. Mensen onderschatten wel wat het is om te schrijven. Ik schreef recent een streetwear artikel waar ik zes merken noemde, maar de reactie van sommigen was dat ik er nog zoveel andere uit het oog heb verloren.

Ik kan geen artikel over de "124 streetwear brands" schrijven.

Ik kan geen artikel over de “124 streetwear brands” schrijven: misschien komt dat specifieke brand dan volgende maand aan bod. Als ik een artikel schrijf, heb ik geen contact met die brands, maar heb ik alle informatie zelf opgezocht. Als er opbouwende kritiek komt of terechte commentaar, dan neem ik dat zeker mee naar de toekomst.

Welke ervaring blijft jou het meeste bij?

Op Hip Hub Hooray heb ik het hele team van Chase Limburg leren kennen. Mijn opdracht was om te streetstylen vanop het festival zelf. Zo heb ik zowel een fashion artikel kunnen schrijven als een review. Het was de perfecte combinatie om alles en iedereen te leren kennen.

In mijn eerste jaar Journalistiek had ik nooit verwacht dat ik in het jaar dat ik afstudeerde al zou schrijven voor verschillende media en mensen zou leren kennen die een belangrijke invloed op mij hebben. Dus ik ben wel trots natuurlijk. Zo heb ik voor Chase The Black Eyed Peas mogen interviewen: als kind zou ik daar echt van gedroomd hebben, maar nu lijkt het zoiets klein. Misschien kan ik ooit A$AP Rocky interviewen.

Je hebt er een bewogen jaar op zitten. Wat zijn jouw doelen voor 2019?

Ik wil graag vast werk vinden in de journalistiek, dat is mijn duidelijke goal voor 2019. En nog meer in de Nederlandse hiphop wereld terecht komen, zeker over de grens. Die muziek spreekt mij meer aan dan Belgische hiphop, iedereen is daar bevriend en collaboreert met elkaar. Video is ook één van de digitale skills die ik verder wil ontwikkelen. Ik werk samen met Bavo Goossens die veel video’s maakt, en ik zou heel graag documentaires leren schieten en monteren. Ik wil graag met internationale merken kennis maken. Via vrienden leer ik anderen kennen en daar wil ik in 2019 vooral op verder werken: netwerken.

Wat zijn jouw tips voor jongeren die ook zin hebben om aan de slag te gaan als Urban Creator?

Een aantal tips die ik kan geven aan andere jonge digital creatives is vooral: doorbijten. Ik denk dat het belangrijk is naast studeren al te beginnen schrijven en vrijwillige stages te lopen en meer te doen dan alleen “school”. Als een bedrijf vraagt om iets te doen, doe het dan. Mijn eerste keer naar de Paris Fashion Week was op eigen houtje naar daar gaan en alles uitzoeken. Ik heb veel meer geleerd uit Knack, Chase en Enfnts Terribles omdat hier al een lezerspubliek is.

Jonge creators mogen vooral niet terugdeinzen van alles dat digitaal is. Leer monteren en foto’s maken, met programma’s werken. En haal je rijbewijs. Vooral ook geen schrik hebben, artiesten bijten niet. En als laatste: lees je goed in over je onderwerpen.



All new articles