Alley pimpte Hasselt met MOTIF: “We willen grafisch design in België uit de niche halen”

Ben jij gebeten door design en street art? Dan moet je het festival MOTIF zeker eens bezoeken! De stad Hasselt werd gepimpt en als een artistiek canvas gebruikt, waarbij intrigerende patronen in alle kleuren en formaten de aandacht trekken. Het concept werd bedacht door de grafische ontwerpers achter Alley, die het festival in samenwerking met de stad en het Street Art Festival organiseerden. Alley werd in 2007 door Daan Linsen en Debora Lauwers opgericht in het hartje van Hasselt, als een galerij en een grafische designstudio ineen. Ze zitten verre van stil, maar Daan kon gelukkig een gaatje in zijn drukke agenda vinden voor een babbel met ons.

Tekst door Chess Teugels, foto’s door Sacha Claes en Chess Teugels

 

 

Niet op de rommel letten! (lacht)
 

Geen zorgen. Het is en blijft een werkruimte, natuurlijk.
Ja, maar het is erg druk geweest. We hebben net de grootste mural afgerond voor MOTIF en Street Art Festival door Felipe Pantone. Dat was erg intensief!
 

Ben je er trots op dat dat tot een goed einde gekomen is?
Natuurlijk, maar er kruipt dus wel heel veel tijd en energie in zo'n enorme mural. Eerst moeten er contacten gelegd worden, vervolgens moet de financiering geregeld worden, de juiste kunstenaar gevonden worden en daarmee moet dan onderhandeld worden... Niet iedereen wil immers zulke grote muurschilderingen maken. Het oppervlak waarop Felipe werkte, was dan ook nog eens geen vlakke muur. Dat zijn allemaal factoren die meespeelden. Maar ik ben zeker trots op al het werk dat we al hebben kunnen realiseren, samen met de stad Hasselt en het Street Art Festival. De samenwerking verloopt goed en het is fijn om samen zo’n projecten te kunnen uitwerken.
 

Als je die QR-code scant, wat gebeurt er dan eigenlijk?
Dan kom je op zijn website terecht, waarop hij uitlegt waarom hij dat gemaakt heeft, waarover het werk gaat en hoeveel anderen de code al gescand hebben.

 

 

Vorige zomer was je curator voor Writing On Walls in de C-mine in Genk. Dat was de eerste keer dat je op die manier buiten de muren van de galerij gebroken bent. Hoe was die ervaring?
Toen we de vraag kregen om dat te doen, hadden we er eigenlijk niet lang over nagedacht voor we toestemden. Plots beseften we dat het mijncentrum echt een groot en geen gemakkelijk gebouw is, door de geschiedenis die eraan vasthangt. Binnenin waren er dan twee heel verschillende ruimtes ter beschikking. De galerijruimte is een ‘gemakkelijke’ ruimte, die perfect geschikt is om tentoon te stellen. Boven is er dan het designcentrum, waar nog oude machines staan. Ook dat is heel knap, maar het is geen echte tentoonstellingsruimte. Als je daarin exposeert, verlies je bij wijze van spreken van de machines die er zo aanwezig zijn. Daarin lag wel een hele uitdaging, maar ik ben heel blij dat ik dat heb kunnen doen en ook C-mine was blij met het resultaat van W.O.W.


De W.O.W.-expo zette zich ook nog buiten C-mine verder. Heeft die ervaring jou gemotiveerd om nog projecten in de openbare ruimte te organiseren, zoals MOTIF nu in Hasselt?
Heel zeker! In onze galerij moeten wij rekening houden met bepaalde grenzen, maar bij projecten buiten vervagen die en ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Zo konden we deze keer andere en grotere kunstenaars uitnodigen, die we als galerij normaal gezien niet naar hier kunnen halen. Dat is een groot voordeel!  

 


 

Op jullie website staat dat jullie met MOTIF - zoals de naam het al zegt - motieven in de stad willen plaatsen. Wat is het precieze doel daarvan?
We willen vooral de aandacht van voorbijgangers op specifieke plekken in de stad vestigen. Zo is er een mooi, groot grasveld voor het Modemuseum, maar er is geen leven op. Niels Vaes heeft daar nu het Louis Vuitton-logo in een patroon op gebrand, waardoor het enorm in de aandacht kwam en het plots voor iedereen opvalt.
 

Het is dus vooral om de mensen aan te zetten om meer aandacht te hebben voor hun omgeving?
Ja, maar ook gewoonweg om hen te verrassen. Zo heeft Camille Walala een hele grote, kleurrijke banner van tien op tien meter geplaatst. Ineens staat dat werk voor je en dat heeft een enorm verrassingseffect. Hetzelfde met de QR-code van Felipe: je bent aan het rijden en plots duikt er zo'n kleurenfestijn voor je neus op. En het vestigt tegelijkertijd ook weer meer aandacht op het gebouw zelf, want anders rijd je daar gewoon voorbij.

 

 

Hoe lang blijven alle werken nu nog zichtbaar in Hasselt?
De banner van Camille blijft er nog hangen tot 7 juli. Maar er zijn ook stukken die blijvend zijn, zoals die van Felipe Pantone, en het werk van Oli-B, dat er nog aankomt in juli. Dat van Niels Vaes is intussen helaas al bijna weg. Je ziet het wel nog, maar het groeit snel dicht. Dat is uiteindelijk ook wel de bedoeling; het is en blijft landart en de natuur speelt daarin een grote rol. Die tijdelijkheid is wat kunst in de openbare ruimte ook net interessant maakt.
 

Wat was voor jou nu eigenlijk het leukste aan de organisatie van MOTIF?
De meeste artiesten die we naar hier hebben kunnen halen, zijn kunstenaars die we al een hele tijd volgen. Het is dan ook erg leuk om hen te mogen ontmoeten. Dat zijn ook maar gewone mensen, maar het is fijn om die naar je stad te halen en ermee rond te hangen. Dan blijkt soms zelfs dat zij jou ook aan het volgen waren! De bevestiging die we intussen gekregen hebben, is ook heel fijn. Wat wij doen, is immers niet gemakkelijk. Het wordt hier in België in een hoekje geduwd. Het is niet ook echt street art, dus weet men vaak niet goed wat je ermee moet. En dan is er nog de vraag of design als kunst beschouwd kan worden. Wij willen grafisch design in België dus uit die niche halen.

 

 

Zijn er toekomstplannen om nog meer buiten de muren van de galerij te treden?
Die zijn er, maar daar kan ik nu nog niks over vertellen! Er is nog heel wat in the making, waarschijnlijk ook heel onverwachte dingen. Maar het is dus inderdaad wel de bedoeling om nog meer van dit soort projecten te verwezenlijken.

 



De meeste werken van MOTIF kan je nog tot 7 juli 2017 in Hasselt bewonderen. Je kan een handig overzichtskaartje ophalen in Alley gallery, de Toeristische Dienst, het Modemuseum, het Jenevermuseum en in verscheidene koffiezaken.



All new articles