Waarom je als hiphopfan op 13 juli naar Gent Jazz moet

Donderdag 13 juli is dé interessantste dag op Gent Jazz voor hiphopliefhebbers; internationale artiesten zoals Kamasi Washington, Makaya McCraven, Robert Glasper Experiment en Shabaka and the Ancestors treden op. Verder spelen die dag ook nog enkel Gentse Bands zoals Hoera. ft. Hiele en STUFF. Opvallend is dat deze artiesten allen sterk geïnspireerd zijn door zowel hiphop als afrofuturisme. Laten we dit verband even per artiest bekijken.

Tekst door Helena Verheye, foto door Alexander Popelier.

 

Kamasi Washington

Sax genius Kamasi Washington werkte al samen met onder andere Thundercat, Lauryn Hill, Mos Def, Run The Jewels en Flying Lotus. In 2015 bracht Kamasi niet enkel zijn eigen drie uur durend debuutalbum, getiteld ‘The Epic’ uit, hij werkte ook mee aan Kendrick Lamars ‘To Pimp A Butterfly’. Kamasi Washington studeerde etnomusicologie aan UCLA, waar hij verscheidene niet-westerse muzikale culturen leerde kennen. Hij ziet muziek als iets spiritueels en is het laatste voorbeeld van hoe jazz via afrofuturisme gestoeld kan zijn op een hoger soort inspiratie.

"Philosophically, I feel music is a medium of self expression, and so my approach, I purposely try to make music come from me, instead of me trying to imitate what somebody else does."

Afrofuturisme is een sociaal, politiek en cultureel genre dat geïnspireerd is op Egyptische en andere niet-westerse mythologieën, mystiek en magisch realisme, afrocentrisme, moderne technologieën en science fiction. Blackness wordt er onderzocht en verkend buiten de hedendaagse realiteit en zo ook buiten de sociale constructen van ras, gender en seksualiteit. Er wordt getracht nieuwe waarheden te creëren die buiten het dominant cultureel narratief liggen. Afrofuturisme probeert een ruimte te creëren waarin mensen gelukkig kunnen worden door zichzelf te aanvaarden, in plaats van anderen te volgen. Het genre ontstond ongeveer in de jaren ‘70 en werd geïnitieerd door Sun Ra, de jazzcomponist, poëet en filosoof die science fiction thema’s incorporeerde in zijn muziek en de film Space is the Place maakte. Het was zijn missie om de geesten van zowel de toeschouwers als de muzikanten te openen en om andere dingen en werelden te creëren buiten deze.
 


Bekijk zeker bovenstaande video van Kamasi zijn track ‘Truth’, waar duidelijk enkele thema’s uit het afrofuturisme naar voor komen. De 14 minuten durende video bestaat uit een collectie statische beelden die in het begin traag in elkaar overgaan en naar het einde toe steeds schichtiger worden. Zachtjes glijden we binnen in een huiskamersetting, waar een zwarte jongen water in zijn handen probeert vast te houden; water dat later het universum blijkt te zijn. Water is een centraal thema binnen afrofuturisme omdat het symbool staat voor de weggevaagde geschiedenis van de Afrogemeenschap, maar ook voor de mogelijkheid tot creatie van een nieuw verleden en een gezamelijke toekomst.

 

Shabaka and the Ancestors

“800 million voices. 700 years. Millions of bones cracking under the weight of 22 false free years. Innumerable tiny sparks. One uncontrollable blaze.”

Dit is hoe Shabaka and the Ancestors hun laatste plaat ‘Wisdom of Elders’ beschrijven op hun bandcamp. De plaat is volgens de bandleden zelf een psalm in negen delen en een episodische ontrafeling van een sonische reis over de Atlantische Oceaan. 'Wisdom Of Elders' heeft een spiritueel karakter. "The ancestors are always with us. They teach us to harness energy and see into other worlds. This is our offering". Bekijk zeker onderstaande trailer van de plaat.
 

Voor dit project werkte Shabaka Hutchings, een tenorsaxofonist uit London, samen met een groep Zuid-Afrikaanse muzikanten. De plaat werd in 2015 op één dag opgenomen. Beeld je in, acht mannen in een studio in Johannesburg; één tenor sax, één altsax, één trompet, één stem, één piano, één bass, één die de percussie doet en één op de drums. De rijke sound is geworteld in de klassieke jazzimprovisatie zoals we hem kennen, maar klinkt tegelijk ook eigentijds afrofuturistisch. De muzikanten zijn geïnspireerd door Sun Ra en hier en daar zijn er ook soul-, dub- en reggae-invloeden te horen. Shabaka Hutchings heeft een liefde voor spiritual jazz en alles wat met Afrika te maken heeft. Hij wordt ook weleens gezien als de Britse tegenhanger van Kamasi Washington.
 

Robert Glasper Experiment

Ook Robert Glasper werkte, net zoals Kamasi Washington mee aan ‘To Pimp a Butterfly’. In onderstaand filmpje gaat Robert Glasper dieper in op de connectie tussen jazz en hiphop en vertelt hij dat hiphopproducers vaak jazzsamples gebruiken om de muziek melodischer te laten klinken.
 


Robert Glasper stelt zelfs dat jazz de moeder is van hiphop. In de YouTube comments onder de video wordt daaraan toegevoegd dat funk de vader was en jazz de moeder van hiphop, en blues een one-night stand. Zowel jazz als hiphop zijn genres die ontstaan zijn uit onderdrukking en het protest dat hierop volgt.

Robert Glasper Experiment, de band, is wat meer elektronisch dan Robert Glasper Solo; verwacht je aan neo-soul en jazz, sterk geïnspireerd door hiphop. De bandleden van Robert Glasper Experiment zijn breed geïnspireerd maar in klassiek en jazz geschoold. Robert Glasper vertelt: 

"I've gotten bored with jazz to the point where I wouldn't mind something bad happening. Slapping hurts, but at some point it'll wake you up. I feel like jazz needs a big-ass slap."


Makaya McCraven

Jazzdrummer en beatmaker Makaya McCraven (of de ‘Beat Scientist’, zoals hij omschreven wordt op zijn website) heeft duidelijke hiphop- en funkinvloeden. Hij staat erom bekend om snel tussen genres te kunnen wisselen. Tijdens zijn middelbare schooltijd richte hij een jazz-hiphop band op, ‘Cold Duck Complex’, met wie ze lokaal voorprogramma’s speelden van onder andere Wu-Tang Clan, Digable Planets, The Pharcyde, 50 Cent en The Wailers. Makaya McCraven combineert zijn ervaring met hiphopbands, Afrikaanse dancebands, Hongaarse folkmuziek en indierock met een gegronde jazzkennis, improvisatieskills en beats, samples en electronica tot een unieke expressieve mengeling. Check Makaya's live set op Boiler Room Londen hieronder.
 

Stuff.

Dichter bij huis is ook Stuff. in dezelfde trant bezig. Stuff. is ontstaan uit maandelijkse jamsessies in White Cat Gent waar ze zowel hiphopclassics als originals van hiphopnummers op hun eigen manier coverden. Stuff. combineert oude en nieuwe elementen en heeft zijn eigen sound gevormd uit een combinatie van jazz, funk, fusion, hiphop, pop, house en breakbeat. Het resultaat is muziek die doet dansen en klinkt als een muzikale conversatie tussen de verschillende bandleden.


De nieuwe generatie jazzmuzikanten maakt gebruik van elektronische instrumenten en loopingtechnieken en combineert jazz met hiphop. Dit is echter niet wat hen zo speciaal maakt. Tegenwoordig is het verband tussen jazz en hiphop steeds sterker aanwezig en wordt deze cross-over niet langer gemarginaliseerd maar gerespecteerd. De nieuwe generatie jazzmuzikanten verschilt van de oudere generatie in dat ze als kind al sterk beïnvloed werden door hiphop en andere genres.

Zo geeft Kamasi Washinton in een interview met GQ aan dat hij vroeger eerder into hiphop was dan into jazz en dat hij in hiphop dingen geleerd heeft die hij nu gebruikt in zijn jazzmuziek. Makaya McCraven vertelt dan weer dat hij jazz studeerde om een betere drummer te worden, maar dat hij als student, net als de rest van zijn generatie luisterde naar A Tribe Called Quest, Busta Rhymes, Nas, en Biggie. Volgens Andrew Rodriguez, schrijver bij thewordisbond.com, maakt dit alles dat het niet langer gaat over een crossover tussen jazz en hiphop, maar dat het erop lijkt dat de twee genres steeds intrinsieker met elkaar verbonden geraken.



All new articles