CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Tim Schrijnemakers: “Word On The Street geeft onbekend talent de kansen die ze verdienen”

“We willen creatievelingen een schop onder de kont geven.” In het kader van zijn opleiding muziekmanagement richtte Chase-member Tim Schrijnemakers Word On The Street op, een platform dat ondergewaardeerde creatievelingen en onbekend talent via verschillende social media kanalen in de spotlight wil zetten.

Tekst door Jeroen Poelmans, foto's door Eline Rymenans

Hoe ben je op het idee gekomen om Word On The Street uit de grond te stampen?

Word On The Street is in eerste instantie een project dat kadert in mijn opleiding muziekmanagement, maar het idee achter het platform houdt me al langer bezig. In mijn persoonlijke kringen zag ik zoveel onbenut talent, talent dat het verdiende om erkend te worden. Ikzelf heb via Chase de mogelijkheid gehad om mijn creativiteit de vrije loop te laten, hulp en ondersteuning te krijgen en zo meer erkenning te verwerven, maar er zijn nog zoveel andere talenten die die kansen niet krijgen. Toen besefte ik dat ik zulke mensen graag wilde helpen door ze een kickstart te geven. Zo heb ik, samen met Luca en Melissa (ook een Chase-member) Word On The Street opgericht.

Word On The Street banner

Hoe ga je die mensen dan concreet in de kijker zetten?

Dat zal hoofdzakelijk via video-interviews zijn. We willen vooral weten wie die personen zijn, wat ze doen en wat ze nog hopen te bereiken. Die diepte-interviews zullen op YouTube te bekijken zijn. Er zal voor elke persoon ook nog een fotoreeks gemaakt worden, die ze dan voor professionele doeleinden kunnen gebruiken.

Zijn er bepaalde criteria waaraan de creatives moeten voldoen om aan bod te kunnen komen?

Helemaal niet. Vergelijk het project met Humans Of New York, maar dan in videovorm. Man, vrouw, jong, oud: iedereen kan aan bod komen, zolang ze maar op een overtuigende en gepassioneerde manier creatief bezig zijn met iets. We zijn ook helemaal niet genre gebonden, integendeel. We proberen een zo divers mogelijk aanbod aan verhalen te brengen.

Kan je al een tipje van de sluier lichten? Wat zit er zoal aan te komen?

Er liggen al zo’n vijf verhalen vast. Zo spraken we met Emile Bongaerts, een jonge gast die creatief bezig is met houtsculpturen. Voorlopig is het nog een hobby, maar je ziet ook wel dat hij de ambitie heeft om dat talent meer te benutten. Zo loopt hij momenteel stage bij JnR als gitaarbouwer. Die link tussen muziek en houtsculpturen zit er trouwens heel erg in. Hij zou bijvoorbeeld graag met artiesten willen meegaan als gitaarbouwer.

Ook Casper Cox komt er nog aan. Hij is een bezige bij: fotograaf, cartoonist, grafisch ontwerper, dj, producer, noem maar op. We gaan vooral inzoomen op het visuele aspect en zijn talent als grafisch artiest. Daarnaast is er ook nog een heel interessant verhaal over een Limburgse creatieveling die aan de slag is in het buitenland, maar daar kunnen we nog niet te veel over prijsgeven.

Word On The Street team
Van links naar rechts: Luca, Tim en Melissa, het team achter Word On The Street

Wat maakt Word On The Street anders dan andere portretprojecten? Studio Brussel, Champion Sound, Poppunt en The Word maken bijvoorbeeld ook zulke video’s.

Het is inderdaad moeilijk om dit project te doen opvallen in de massa van videoprojecten. Ik denk dat we ons onderscheiden door de brede waaier aan onderwerpen. We focussen niet op bijvoorbeeld enkel muziek of kunst. Die zullen zeker aan bod komen, maar niet de hoofdfocus worden. De term artiest omvat heel veel talent, en dat willen we ook aantonen.

Daarnaast zullen het ook niet de artiesten met veel bekendheid of fans zijn die aan bod komen, maar net de kleine visjes in de zee. De mensen met talent, ambitie en doorzettingsvermogen die vaak de middelen niet hebben om zichzelf in de kijker te zetten en die nog een duwtje in de rug nodig hebben, dát zijn de artiesten waar we naar op zoek zijn.

Heb je een bepaalde visie op de toekomst?

Ik denk dat het project veel potentieel heeft om door te groeien. We gaan zo veel beelden en informatie hebben dat we bijvoorbeeld een boekje zouden kunnen uitbrengen, een soort catalogus met getalenteerde mensen. Een andere mogelijkheid is een app waar we alle artiesten op kunnen zetten zodat ze geboekt kunnen worden. Het is vandaag heel moeilijk om bijvoorbeeld een fotograaf te vinden die voldoet aan je eisen. Bovendien vind je nu vooral de bekendste artiesten, en verdwijnt het onbekend talent onder de radar. Een app die al die onbekende artiesten bundelt, zou kunnen uitgroeien tot een Tinder voor creatievelingen.

Maar dat is natuurlijk nog toekomstmuziek. We gaan nu beginnen met Limburgs talent aan het woord te laten, en dan stilaan uitbreiden naar artiesten buiten Limburg. Daarna zullen we wel weer verder zien.



All new articles