__medium.jpg)
Maverick over Horst, Woodie Smalls en Onkruid
Haaaah, Horst, dé parel binnen het Belgische festivallandschap! De locatie en artistieke indeling spreken boekdelen en ook de line-up is niet te vergelijken met die van eender welk ander festival. Liefhebbers van underground muziek konden weer hun vingers en duimen aflikken in het Hageland, waar zowel internationale kleppers als Soichi Terada, Lone en Julio Bashmore, maar ook Belgische toppers als Lefto optraden.
Vorig jaar schetsten we al een ideaal beeld van de sfeer op het festival, dit jaar wilden we iets dieper graven. De geknipte man om ons daarbij te helpen, bleek Wim Thijs aka Maverick, te zijn. Als organisator, dj, designliefhebber en Leuvenaar pur sang kon hij ons met zijn expertise bijstaan. De schemering begon al te vallen wanneer we elkaar ontmoetten aan het meer. Bonkende Jameszoo-beats op de achtergrond en een idyllisch uitzicht op het kasteel van Horst vormden de setting van een gezellig gesprek.
Tekst: Ingmar Doumen, foto's: Lars Duchateau
Hey Wim, je hebt hier daarstraks de openingsset gedraaid. Hoe ging dat?
Fantastisch! Er was nog niet zo heel veel volk, maar als organisator heb ik deze spot zelf gekozen. Ik wilde graag een matineegevoel creëren voor de mensen die van de camping kwamen, zodat zij meteen meegesleurd werden in het soulful en sunshine vibe’ke.
Tijdens je set hebben we quasi heel Anderson .Paak zijn oeuvre aan bod horen komen. Is hij iemand met wie je ooit eens in de studio zou willen zitten?
Ja absoluut, mannen als Anderson .Paak, Kendrick Lamar … Echt heel veel artiesten eigenlijk! Vooral vocalisten en rappers, dat ligt me wel. Dat merk je ook aan alles wat ik maak en draai als Maverick: het is bijna altijd vocaal gedreven. Vroeger met AKS zorgden we ook al voor een volwaardige vocale invulling.
(Intussen valt ons oog op een rondkuierende Selah Sue in de verte.)
Zoals met Selah Sue bijvoorbeeld?
Ja exact. Met AKS hebben we destijds enkele tracks met haar gemaakt en ook nu als Maverick komt er binnenkort nieuwe muziek uit in samenwerking met haar. Ik kan jullie ook al in avant première meegeven dat ik ook met Woodie Smalls in de studio heb gezeten.
Je hebt tussen al dat draaien deze festivalzomer dus ook tijd gemaakt voor je producercarrière?
Ja hoor, absoluut. Ik heb een tiental tracks klaar die ik in het najaar of het begin van 2017 wil releasen. Ik heb ook er ook een sneak peek van opgestuurd naar festivalprogrammatoren en die waren allemaal enthousiast. Fijn om te horen!
Hoe verliep die samenwerking met Woodie Smalls waar je het daarstraks over had?
Echt zalig. Je hebt zo van die mensen die de studio binnenkomen, de mic opengooien en bam, volledig losgaan! Daar draait het om bij mij, een goeie portie joie de vivre. Dat straalt Woodie ook uit. After all is het ook dát wat je als luisteraar raakt in muziek. En als producer wil je dat de luisteraar de sfeer van tijdens de opname voelt.
Wat is dan jouw favoriete mood om muziek te maken?
Voor mij is dat een soort van happy energy. Dat hoor je in de muziek die ik maak, maar ook in de sets die ik draai; zeker zoals die vandaag. Het is niet zonder reden dat er meer dan één Anderson .Paak track voorbij komt, dat is gewoon pure sunshine. Bij het maken van muziek draait het eigenlijk gewoon om emotie en die moet real zijn. Soms is dat effectief happy, een andere keer kan dat melancholisch zijn. Als je je mood op de juiste manier vertaalt in je muziek, kan alles goed zijn.
Horst is door haar artistiek karakter niet te vergelijken met andere festivals. Wat is jullie missie juist?
We willen jonge mensen confronteren met kritische kunst, zodat ze een breder beeld krijgen dan wat ze op televisie zien. Dat proberen we te linken aan een muzikaal aspect. Hierdoor wordt het toegankelijker en komen er meer jongeren mee in aanraking. We hebben een beetje inspiratie gehaald uit grootsteden in Europa, zoals Berlijn, Amsterdam en Parijs, waar er steeds vaker concepten opduiken die de beeldende en architecturale kunsten langs de ene kant en muziek langs de andere kant fusioneren. Het is vaak in die stedelijke contexten - plaatsen waar mensen kunnen samenkomen en een scene kan ontstaan - dat er nieuwe kunstvormen opduiken. En we proberen die stedelijke context dus een beetje te importeren in Horst.
Dat laatste komt wel vaker terug bij Onkruid, de organisatie achter Horst. Waar komt die naam 'Onkruid' eigenlijk vandaan?
Onkruid groeit waar het land braak ligt, waar de ruimte vrij is om te groeien. Dat doen wij dus ook met deze organisatie: plekken herinvullen. Bij Horst is dat bijvoorbeeld het oude kasteel hergebruiken, maar we hebben ook andere stedelijke ontwikkelingsprojecten. Steden hebben ook gewoon constant nood aan herinvulling. Er is een soort van patrimonium met oude gebouwen, leegstand enzovoort. In de plaats van nieuwe gebouwen te plaatsen, willen wij dat bestaande patrimonium juist herinvullen, om zo op een minder verkwistende en toch moderne manier met de omgeving om te gaan.
Wordt die urban vision ook muzikaal doorgetrokken?
Goh, om eerlijk te zijn, kiezen wij de line-up gewoon naar onze eigen smaak. Maar het zijn wel allemaal zeer vernieuwende en experimentele acts die hier staan, dus op die manier passen ze nog steeds perfect binnen het concept.
Voor welke namen heb jij dan het hardst doorgeduwd?
Vooral Jordan Rakei en Jameszoo.
Die laatste is op dit moment de Dumb Drone-stage kapot aan het spelen. Wat zou jij draaien als je bijvoorbeeld een clubnight zou moeten afsluiten?
Qua genres zou ik sowieso heel breed gaan, I don’t know. Een goeie vergelijking zou de sound à la Up High Collective zijn, zij zijn ook van Leuven. Of gewoon zoals Jameszoo eigenlijk. Just straight bass music om los op te gaan!
Klinkt perfect, dat gaan we even uittesten! Bedankt voor je tijd Mav!