
Organisator Ruud Lemmen: “WOO HAH! is en blijft een rasecht hiphopfestival”
Op 30 juni en 1 juli tovert Tilburg zich voor de vierde keer om in het Benelux-mekka voor hiphopliefhebbers. Ook dit jaar ontvangt Litburg niet alleen heel wat gevestigde waarden maar presenteert het ook vers talent. Chase sprak ter voorbereiding met Ruud Lemmen, een van de grondleggers van het festival.
Tekst: Flore De Pauw, foto's: Casper Cox Photography
Hoe ontstond het idee voor WOO HAH!?
De eerste editie van WOO HAH! vond plaats in 2014, het idee ontstond een klein jaar daarvoor. Het festival is een samenwerking tussen 013 Poppodium en Mojo Concerts met het doel een hiphop-only festival neer te zetten. Voorheen was de hiphopscène vooral geconcentreerd in de Randstad en wij wilden die muur doorbreken. Tilburg mocht meer (internationaal) bezoek krijgen en WOO HAH! zou dat waarmaken. Ik geloof dat we daarin geslaagd zijn.
Een sterk concept is een begin, maar wat heb je nu écht nodig om een festival op te starten?
Succesingrediënten zijn: een goed projectteam, een sterk netwerk, een bekwame producent en een marketingteam. In het geval van WOO HAH! heeft die laatste een belangrijke rol gespeeld. Vergeet niet dat het merk ‘WOO HAH!’ onbestaande was en daarom massaal gecommuniceerd moest worden naar potentiële festivalgangers. Daarnaast bestaat ons team gewoon uit een groep uiterst gedreven mensen, die zelf net zo’n fan zijn van het festival en de artiesten als de bezoekers.
Dit jaar mogen Roméo Elvis & Le Motel de WOO HAH! line-up vervolledigen. Is Nederland klaar voor Brusselse Franstalige rap?
Eigenlijk wel, ik denk dat je Franstalige rap een opkomende trend mag noemen. Steeds meer Nederlandse jongeren luisteren naast Amerika’s en Nederlands grootsten ook naar Franstalige rap. Zo doet MHD het goed, Nekfeu is ook vrij populair en SCH mag zich daarbij aansluiten.
Met 'The Forge' introduceert WOO HAH! dit jaar een nieuw podium waar er veel ruimte is voor vers hiphoptalent. Talent promoten blijkt belangrijk voor jullie?
Absoluut, talent promoten is iets wat we bewust doen. WOO HAH! is er voor artiesten van heel klein tot belachelijk groot. We zien het dan ook als onze taak om kleine artiesten fora te bieden om hun positie te versterken. WOO HAH! fungeert als springplank en dat werkt. We zien dat artiesten die bij ons een duwtje in de rug kregen, de maanden erna meer geboekt worden en meer on stage staan.
WOO HAH! werd op korte tijd enorm succesvol. Op welke manieren zag je WOO HAH! evolueren de laatste drie jaar?
WOO HAH! is in de eerste plaats natuurlijk veel groter geworden. Op de eerste editie ontvingen we zo’n 4000 bezoekers en vier jaar later is WOO HAH! uitgegroeid tot een tweedaags festival met 15 000 bezoekers per dag. We beslisten ook om iets breder te gaan qua muziek. Zo willen we ook artiesten programmeren die net dat beetje afwijken van pure hiphop maar toch stevig geworteld zijn in het genre. Daar is Bryson Tiller een mooi voorbeeld van. Heel wild zullen we niet gaan op dat vlak: WOO HAH! is en blijft een rasecht hiphopfestival. De kans is dus heel klein dat je over een paar jaar jazz of reggae hoort.
Over naar de juicy kant van het verhaal. Ik kan me voorstellen dat een hoop rappers bij elkaar soms voor akkefietjes zorgt. Ooit al vreemde situaties meegemaakt in de backstage?
Eigenlijk valt dat nog best mee. Een vreemde maar heel erg lit situation was toen A$AP Rocky, Schoolboy Q en Tyler The Creator vorig jaar het podium opkwamen tijdens het optreden van A$AP Ferg. De organisatie wist niets van het gebeuren. ’s Ochtends hoorde ik dat A$AP Rocky naar een plaatsje op de gastenlijst vroeg terwijl hij niet in de line-up stond. Ik liet mijn collega’s weten dat ze die man alles moesten geven wat hij wilde. En daar stond-ie dan opeens op het podium naast A$AP Ferg. Crazy!
In 2015 deed er zich iets anders voor. Een van de artiesten heeft de gewoonte het podium op te rennen zodat hij volledig energised aan z’n show begint. Helaas was de securityman daar niet van op de hoogte en dacht hij dat een of andere gestoorde kerel de show wou boycotten. Gelukkig konden we hem op tijd meedelen dat het om een artiest ging en hij toch het podium opmocht.
Hoe gaat het eraan toe in de backstage?
Meestal gaat het er heel gemoedelijk aan toe. De artiesten kennen elkaar, zitten bij elkaar aan tafel en eten samen. Soms ga ik erbij zitten, andere keren niet. Zoiets hangt van persoon tot persoon af. Met sommige artiesten praat je en anderen zie je enkel op het podium. Dat is helemaal prima, zolang ze onze line-up vervolledigen.
Wat is je droom line-up voor over pakweg drie jaar?
Vorig jaar heeft Future afgezegd. Die vind ik zelf fantastisch dus hij is altijd welkom. Daarnaast probeerden we J. Cole verschillende keren te strikken maar hij is nog een maatje te groot voor ons. En tja, Kendrick zou natuurlijk fantastisch zijn maar dat is nog een heel andere orde.
Hoe ziet WOO HAH! eruit over drie jaar?
Over een paar jaar kan je drie dagen op WOO HAH! vertoeven. Naar mijn mening moeten onze festivalgangers zich in een andere wereld wanen. Ze laten het dagdagelijkse leven achter en ervaren drie dagen vol beats, moshpits en meer van dat leuks. Als een ware jaarlijkse gathering van gelijkgestemde hiphopliefhebbers.
Last but not least: wie moeten we zeker checken dit jaar en waarom?
Er valt dit jaar heel wat te checken. Iedereen moet sowieso naar Travis Scott gaan kijken want die is fantastisch live. Hopelijk herhaalt hij 'Goosebumps' minder vaak dan op zijn show in Oklahoma eerder dit jaar, waar hij het nummer maar liefst veertien keer speelde. Misschien krijgt WOO HAH! 'Goosebumps' wel vijftien keer te horen? Alles is mogelijk met die jongen. Daarnaast is Stormzy altijd top live en ben ik zelf benieuwd naar Suicide Boys. Dit jaar zijn ook female MC’s helemaal represent. Kijk naar Princess Nokia, Young M.A en Coely.
Alright, klinkt heel goed. Tot op WOO HAH! 2017!