CHECK OUR AGENCY For all your social storytelling needs

Safi stelt track per track zijn debuutplaat ‘Bewust’ voor

Mechelaar Safi bracht enkele weken geleden zijn eerste solo album 'Bewust' uit. Na drie albums met Safi & Spreej gingen de rappers elk hun eigen weg. Met 'Bewust' dropt Safi een zeer persoonlijke plaat waarop hij een bijzonder turbulente en zware periode van zich afschrijft. Ook laat hij ons kennismaken met een compleet nieuwe sound en toont hij ons een zeer brede waaier van zijn kunnen. De plaat telt vijftien tracks en bevat gastbijdrages van Big2, Martha Da’ro, Tom Kestens en Malik.​ Reden genoeg om hem dus even wat extra uitleg te laten geven bij zijn debuutalbum.



1. Wij Zijn Er Nog
Safi: ‘Wij Zijn Er Nog’ leek mij de ideale opener van de plaat. Het is ook één van de nummers die het meest weergeven waar ik op dit moment in m’n leven sta. Dit nummer beschrijft heel goed waarom m’n album ‘Bewust’ heet. Het is een nummer zoals ik er nog nooit eerder één gemaakt heb. Vanaf de start heeft het een meevoerende sound die heel natuurlijk en fris klinkt. De muziek klinkt lekker leeg, wat mij de ruimte geeft om veel informatie mee te geven en er veel emotie in te leggen.

Ik rap aan een hoog tempo en zonder de beat wordt het een soort ‘spoken word’. Zo bouw ik het nummer op met steeds bijkomende muzikale elementen en kracht in mijn stemgebruik. Als de drums invallen breekt het nummer los. In de track trek ik verschillende aspecten van het leven in vraag zoals religie, liefde en haat, geluk, naïviteit in onze maatschappij en de hoge verwachtingen die ons opgelegd worden. Maar op het einde maak ik een switch, zeggende dat alles uiteindelijk goed komt. In de video gaat het beeld daar van zwart-wit over naar kleur.

 

2. Hoe Vaak
Safi: ‘Hoe vaak’ was één van de eerste nummers die ik maakte na de stopzetting van Safi & Spreej. Vandaar dat de vibe ervan nog wat in dezelfde lijn ligt. Ik las vele reacties dat dit nummer mensen terugbracht naar de S&S periode en besefte dat mijn nieuwe muziek wat meer tijd zal vragen om te groeien bij het publiek. Wat niet wil zeggen dat ik minder achter dit nummer sta, integendeel. Ik vind het zelfs één van mijn betere. Voornamelijk vanwege de boodschap.
 
Mensen zeggen vaak dat het wijze raad is dat hen door moeilijke fases in hun leven helpt en ik precies weet hoe de vork in de steel zit. Maar eigenlijk praat ik constant tegen mezelf in dat soort nummers. Want degene die het slechtst is in mijn raad op te volgen, ben ikzelf. Nummers als ‘Hoe Vaak’ zijn de perfecte reminders voor wanneer ik de zin van het leven vergeet en mezelf verlies in de dingen die er eigenlijk niet toe doen."

 
3. Player
Safi: ‘Player’ is een fictief nummer dat ik geschreven heb met mijn vriendin in mijn achterhoofd. Ik kan helaas zeggen dat ze meer wordt lastig gevallen door mannen dan ik zou willen. Al begrijp ik het, want in mijn ogen is ze een verschijning die je doet smelten. Maar gelukkig is ze een gereserveerd type. Ze laat zich niet makkelijk inpakken, je moest alles juist doen! Daar gaat het nummer dus over: een diva waar alle ogen op gericht zijn, maar zij heeft enkel oog voor de juiste man. Persoonlijk één van mijn favorieten!

 
4. Tegenpolen
Safi: Wanneer twee partners hetzelfde zijn, krijg je maar een saaie relatie natuurlijk. Ik denk dat iedereen wel een beetje onbewust zijn tegenpool opzoekt. Maar te verschillend zijn zorgt logischerwijs voor veel wrijving en botsingen. Mijn vriendin is gepassioneerd bezig met astrologie. Zij is een schorpioen en ik een tweeling. Volgens de astrologie totaal geen match! Maar wij bewijzen ondertussen al bijna twee en een half jaar het tegendeel.

‘Tegenpolen’ schreef ik in een turbulente periode in onze relatie. Ondanks dat we complete tegenpolen zijn, laten we het werken. Het vraagt iets meer energie om elkaar te begrijpen en met elkaar rekening te houden, maar eens je die struikelblokken overkomt ben je ongelooflijk sterk samen. Alle vocal samples die je hoort in de productie zijn trouwens mijn eigen stem. Vele producties zijn gebouwd rond mijn stem, omdat je op die manier een unieke sound creëert.
 


5. Pijnstiller
Safi: ‘Pijnstiller’ is het voorlaatste nummer dat ik voor het album maakte. Eén dat vertelt over waar ik momenteel sta in het leven en de voorbije ervaringen. Over loslaten en verder gaan. Over waar ik me allemaal 'bewust' van ben geworden. Ik wilde vertrekken vanuit een pianorif die Tom Kestens verzorgde. Ik vroeg hem ook om een refrein te schrijven. Het was een mooi refrein, maar het gaf me helaas niet het gevoel dat ik bij deze track wilde hebben.
 
Martha Da’ro is een topzangeres waarmee ik al lang een samenwerking wilde aangaan. Ze heeft zo’n breekbaar uniek stemgeluid! Wanneer ze in het Engels zingt, doet ze me denken aan Erykah Badu. Voor ‘Pijnstiller’ leek ze de ideale keuze, dus schreef ik een refrein voor haar, dat ze graag wilde inzingen. Het klinkt misschien een beetje dom, maar haar bijdrage is haar Nederlandstalig debuut en dat vind ik wel een eer om te kunnen zeggen. Het gaf meteen iets zeer aparts. Het nummer is precies geworden wat ik voor ogen had. Een leuk weetje nog over deze track is dat de hoge stemmen op het (speciale) einde, die vrouwenstemmen lijken, ook ikzelf ben!

 

6. Tom’s Intermezzo
Safi: Tom’s intermezzo is een interlude die Tom Kestens speelde op de piano voor ‘Vonk’. Het had evengoed het begin van ‘Vonk’ kunnen zijn, maar ik vind het begin zoals het nu is er ‘boenk op' en wou vooral niet dat het te lang duurt voor het nummer op gang komt. Anders zou je het na zoveel luisterbeurten misschien willen doorspoelen. Maar ik hou van brugjes die nummers aan elkaar breien op een album. Zo krijg je een mooi verhaal. Vandaar voor de liefhebber dit extraatje ter aankondiging van een echte knaller!

 

7. Vonk
Safi: Ook één van mijn favorieten, weeral (haha). Hierin wordt helemaal niet gerapt. Dit is gewoon een Vlaamstalige popsong. Als kind had ik altijd maar één idool en dat was Michael Jackson. Pop heeft dus altijd in me gezeten. Het kwam enkel wat later naar boven in mijn muziek. Naast invloeden van Eminem, Drake en Kanye ben ik evenzeer een fan van Justin Timberlake of Bruno Mars. Nu zoek ik vaak de uitdaging op, zodat ik mijn veelzijdigheid tot zijn recht kan laten komen.

 

8. De Klok Rond 
Safi: Eén van mijn grootste helden vroeger waren The Opposites. Een paar maanden terug hoorde ik via het management van Big2 dat hij me al een tijd volgde en een beat voor me had gemaakt. Ik was super enthousiast! Alleen was de beat niet echt iets naar waar ik nog op zoek was. Niet veel later liet ik hem wat van mijn werk horen. Hij bleek helemaal wild te zijn van ‘Vonk’.
 
Het oorspronkelijke plan was dat hij daar een verse op zou gooien. Maar aan het einde van de sessie had ik nog een mapje met beats naar keuze meegekregen. Een week later stuurde ik hem een demoversie van ‘De Klok Rond’, de laatste track die ik maakte voor ‘Bewust’. Hij was er zo weg van dat hij liever daar een verse op gooide, dan op ‘Vonk’. Ik was wel een beetje bang dat ik geen plek meer zou vinden voor dit nummer omdat het qua stijl wat afsteekt tegenover de rest. Het is heel ‘Opposites’, maar dat vind ik er net heerlijk aan.


9. Fine
Safi: Fine kent iedereen uiteraard al. Dat nummer dateert al van september 2016, maar kon niet ontbreken op de plaat. Het is tenslotte het eerste geluid dat ik solo maakte en eigenlijk ook al het grootste succes geweest tot zover. Ik kan er nog steeds van genieten.
 
 
10. Prikkels
Safi: Ik wou een ‘sexschijf’ maken, een nummer waar dames het warm van krijgen. Ook wou ik eens een ganse strofe in kopstem doen, wat hier perfect voor paste! De gitaar in het refrein is trouwens mijn stem die digitaal gemanipuleerd is.

 
11. Donderjagen
Safi: Ik heb al van velen de vraag gekregen: “Wat betekent donderjagen, heb je dat woord zelf uitgevonden?”. Neen hoor!  Ik wilde graag een nummer maken over feesten, maar niet zomaar feesten. Feesten zoals we dat vroeger met Eigen Makelij deden. Ik ben er niet trots op, maar na een show kon je zo zien welke backstage van EM was. We konden echt het varken uithangen. Daar zijn we ondertussen gelukkig wat volwassener in geworden, want we worden graag nog een tweede keer geboekt natuurlijk.
 
Ik spreek over een tijd dat we een stuk jonger waren. Ik zocht dus een cooler woord voor “feesten” wat ineens een goede gimmick en titel zou zijn voor het nummer. Zo kwam ik na even zoeken op het synoniem 'donderjagen' wat ‘keet trappen’ betekent. Zo van: hou je vast, we komen de tent afbreken! Precies wat ik zocht dus!

 
12. Laatste Keer
Safi: Dit nummer is allicht het meest intense en persoonlijke van het album. Een ingrijpende gebeurtenis in mijn leven waar ik nog steeds mee worstel. Er valt nog veel meer over te vertellen maar ik kan moeilijk een nummer van een half uur lang maken. Ik had dit hoofdstuk uit mijn leven al meermaals neergepend, maar vond het altijd te accuraat en heftig om uit te brengen. Geen erg, want het doel was voornamelijk om het van me af te schrijven.
 
Op een dag was ik bij Malik, een jonge producer uit Antwerpen. We waren aan het neuzen door zijn producties en bij de allereerste beat die hij opzette had ik iets van: “Ja deze! Let’s go!”. En hoewel ik normaal altijd wel een idee heb van wat ik wil maken, kreeg ik spontaan melodieën in mijn hoofd met woorden erop die gingen over deze gebeurtenis. Ik was er duidelijk nog niet over uitgepraat. Ik verlies me vaak in details maar hier moest ik me toch wel een beetje beperken. Desondanks, denk ik soms nog dat het teveel informatie is. Wat deze gebeurtenis nu precies inhoud, zul je moeten ontdekken door het nummer te beluisteren.
 
 
13. Laat Lopen
Safi: ‘Laat Lopen’, is nog zo’n intens nummer. Hierin komen verschillende aspecten uit mijn leven aan bod. De struggle als zelfstandig artiest, mijn tollend ‘Asperger’ hoofd, de relatie met mijn ouders, verlies in de familie... Allemaal om in het refrein los te laten en te zeggen: “Ik zet gewoon de kraan open en laat lopen”. Een beetje zo van: sorry voor de hele lading, ik ben gewoon aan het ventileren. Dat is eigenlijk wat ik doe in elk nummer dat ik schrijf. Maar in dit nummer begon ik te schrijven zonder rode draad, ik liet het gewoon ‘lopen’ tot de kraan leeg was.

 
14. Broer
Safi: Voor ‘Broer’ trok ik naar Rufino in Rotterdam. Ik had een stukje muziek ontvangen van hem dat begon met dat gitaartje dat je hoort zodra je de track opzet. Dat had me meteen in de greep en klonk veelbelovend. Ik dacht meteen aan een pre-refreintje dat zou uitmonden in het hoofd-refrein zodra de drums erbij kwamen. Maar toen de drums erbij kwamen verwachtte ik iets helemaal anders. Het had meer een up tempo sound en ik wilde eerder akoestische livedrums horen. Dus ben ik naar Rufino toe gegaan om de beat helemaal te flippen.
 
Ik hoorde ook een gitaarmelodie in m'n hoofd tijdens het refrein, die ik voor Rufino zong zodat hij ze kon spelen. Na het refrein wilde ik 808’s om een cool contrast te creëren tussen hook en strofe. Zo bouwden we het verder op. Een heel leuke samenwerking was dit! Het nummer gaat over 2 personen: mijn echte broer met wie ik een tijd in de clinch heb gelegen en iemand die ik liever niet vernoem. Hoewel je niet ver moet zoeken als je de 2e strofe hoort.

 
15. De Juiste Insteek
Safi: Tot slot wilde ik een nummer zoals Drake vaak heeft op zijn platen. Eentje zonder een echt refrein waarop je maar blijft doorgaan: bars, bars, bars! Ik had nog wat te vertellen om het album compleet te maken. Ik had vooral nog wat samen te vatten. Van waar ik precies gekomen ben tot waar ik nu sta en nog wil gaan. Een mooie afsluiter!
 


All new articles