
Tips voor opkomende muziekartiesten door Top Notch, Rimon, Jarreau Vandal en Def Jam vanop Ade Beats
Ade Beats is het jaarlijks platform voor hip-hop, bass en beats op Amsterdam Dance Event en dit jaar vierden ze hun 10-jarig bestaan. De dag was gevuld met talks en Q&A's met toonaangevende nationale en internationale sprekers en werd gevolgd door een showcase met onder andere onze Belgische trots, Woodie Smalls. Wij waren erbij en gingen op zoek naar tips voor opkomende muziekartiesten!
Artikel door Helena Verheye, header foto door Delicia Celik
"ZORG DAT JE STAND-OUT SHIT MAAKT. HOE VERSCHIL JIJ VAN ALLE ANDEREN?" - JIGGY DJÉ VAN TOP NOTCH NL
Vincent 'Jiggy Djé' Patty is sinds begin dit jaar algemeen directeur bij Top Notch en Noah’s Ark, samen goed voor meer dan 2,5 miljoen YouTube abonnees. Top Notch is het belangrijkste hip-hop label van Nederland en volgend jaar bestaan ze 25 jaar. YouTube is inherent deel van het succes van het label. "Je wijkt uit naar wherever er ruimte is om uit te wijken", zegt Jiggy Djé. "In 2012 bijvoorbeeld was illegaal downloaden op een all-time high. Hip-hop werd geweerd op de radio en we kwamen enkel in het nieuws als er controverse was rond het genre. YouTube was de plek waar wij het verschil konden maken."
Dat is dan ook meteen één van zijn tips voor opkomende muziekartiesten: maak stand-out shit. "Ik geloof in mensen die iets anders doen dan de rest. Want waarom zou je jouw nek uitsteken als je er niet van overtuigd bent dat het gaat werken? " Verder is het volgens Jiggy Djé belangrijk om als artiest eerst te weten wat je wil. En dat hoeft niet persé zijn "op nummer één staan in de charts" of "op Lowlands staan". "Cijfers zijn niet alles, als je geen visie hebt dan is dat gewoon wildgroei". Nummer twee is duidelijk maken aan de mensen waar je mee samenwerkt wat je wil, zodat daar gaan misverstanden over kunnen bestaan.
Uit het publiek kwam de vraag: "hoe pak je het het best aan als producer om naam voor jezelf te maken?" Het antwoord van Jiggy Djé? "Stuur niet 100 beats naar 100 verschillende rappers, maar werk samen met één persoon. Dat is niet Sevn Alias, maar iemand uit je buurt. Dat gaat werken voor jullie beiden." Wat als er niemand in je buurt rapt? "Ga online zoeken. Als je naar een 101 Barz sessie kijkt, staat er standaard 8 man op de achtergrond, daar is er gegarandeerd één opkomend rapper bij." Dat is ook meteen de beste manier om jezelf zichtbaar te maken als artiest, een live spitsessie of een feature bij een andere artiest. "Als we elkaar op deze manier duwen om beter te worden wint de hele scene."
"WERK HARD EN COLLAB MET JE CREATIEVE VRIENDEN" - RIMON
Als kind luisterde Rimon altijd naar Beyoncé, Destiny's Child en Lauryn Hill. "Ik was niet geïnspireerd door Nederlandse artiesten, dus waarom zou ik nu wel in het Nederlands zingen?" 2018 was een zwaar jaar voor Rimon, waarna ze zich even heeft afgesloten. Nu voelt ze zich terug geïnspireerd, haar volgende EP is bijna af en het is haar droom om te touren in Afrika of om op wereldtournee te gaan. Maar eerst gaat ze voor 5 weken naar Los Angeles, met vaste producer Samuel Kareem.
"Ik wil mijn horizon verkennen. Samuel is voor mij de beste producer in Nederland, maar ik vind het ook interessant om andere manieren van aanpak te zien." En misschien zit er wel een collab met J.I.D. of Denzel Curry in. "Ik ontmoette Denzel Curry zes jaar geleden op het treinstation van Haarlem. Hij sprak me aan, zei dat hij op bezoek was in de stad een vroeg of ik de dag erna tijd had om te chillen". De volgende dag trokken ze samen op en nu geeft hij haar soms advies. "J.I.D had ik leren kennen via Denzel, die iedereen in een enorme groep chat had gestoken. Zelfs Billie Eilish zat in die chat." Wat later heb ik hem ontmoet op Dour en nu gaan we mss samen een track opnemen.
Voor Rimon startte alles 4 jaar geleden na een samenwerking met Samuel. Hij was een beat aan het producen die oorspronkelijk voor Yung Nnelg bedoeld was, maar die uiteindelijk haar eerste single werd. Hierna spendeerde ze twee jaar in de studio om te experimenteren en haar eigen sound te vinden. Ze is niet getekend bij een label maar zit bij Alle$ Lifestyle collectief, een groep getalenteerde vrienden die besloten in haar te investeren. Als haar gevraagd wordt naar tips voor opkomende muziekartiesten zegt ze dan ook: "werk hard en omring jezelf met creatieve mensen".
Volgens haar zijn er teveel restricties als je tekent bij grote labels. "Labels krijgen veel geld van je, ze bezitten de masters van je muziek en je hebt naar mijn mening niet genoeg creatieve vrijheid. Je moet een plan hebben voor de komende 12 maanden en kan daar maar beperkt van afwijken." Rimon geeft aan dat ze ook niet altijd dezelfde dingen wil maken. "Mensen proberen je altijd te typecasten, en ik snap dat, want ze zien enkel de dingen die ik al gereleased heb. Maar ik heb zicht op wat er nog aan gaat komen of wat nog unreleased is, dus ik weet dat er meer is dan dat." Bovendien prioriteren labels volgens haar vaker enkele grote artiesten waar ze mee samen werken.
"ZOEK EEN MENTOR DIE WEET WHAT'S UP IN DE MUZIEKINDUSTRIE" - NICKI FARAG VAN DEF JAM
Nicki Farag, de eerste vrouwelijke 'head of promotion' bij Def Jam gaf op Ade Beats een talk over inclusiviteit in de muziekindustrie. Def Jam is een legendarisch platenlabel verantwoordelijk voor de release van veel old-school hip-hop artiesten zoals LL Cool J, Run DMC, Beastie Boys en Public Enemy. Tegenwoordig werken ze met onder andere 070 Shake, Kanye West, Vince Staples en Pusha T.
Tijdens haar college periode was Nicki radio DJ en ontmoette ze Erik Olesen die haar introduceerde in de muziekwereld. Toen ze als 22-jarige begon bij Def Jam deed ze vooral radio promotie. Terwijl volgens haar radio vroeger echt een artiest kon maken, is het nu vaak maar één van de zovele communicatie kanalen. "Integriteit, authenticiteit en credibiliteit is key in promotie. Als artiest is het belangrijk om consistent te blijven, de persoon die je wil bereiken op verschillende manieren te contacteren en de tijd te nemen om een relatie op te bouwen."
"Je zal niet met iedereen overeen komen, maar het is nog steeds belangrijk om de persoon in die rol te respecteren." Terwijl ze bij Def Jam werkte was er een collega met wie ze niet overeenkwam, maar uiteindelijk is het hij die haar promotie gegeven heeft, terwijl ze op zwangerschapsverlof was. "Het was altijd mijn idee om mijn job zo goed te doen dat niemand nog iets kan zeggen. Ik ben geconfronteerd met heel wat vooroordelen, maar talent, skills en werkethiek overstijgen die bullshit."
Als vrouw in de muziekbusiness moet je vaak een dikke huid hebben, en leren omgaan met slechte ervaringen: "als je je niet goed voelt bij iets, zet een grens, eventueel met rake humor. Verwijder jezelf uit een situatie als je je er ongemakkelijk bij voelt." Het kan ook slim zijn om al duidelijke grenzen te stellen nog voor je in een penibele situatie terecht komt. "Als dat ervoor zorgt dat jullie niet meer overeen komen, is dat op lange termijn waarschijnlijk alleen maar iets positief."
"GA INTERNATIONAAL HANDJES SCHUDDEN, MAAR BLIJF OOK LUISTEREN NAAR WAT JE OPA TE ZEGGEN HEEFT" - JARREAU VANDAL
“Ik had op een dag 5000 streams op Soundcloud, en ik dacht ow shit, ik ga stoppen met school,” aldus Jarreau Vandal, "maar voor je zo'n beslissing maakt moet je een plan hebben." Daarbij is het in onze kleine markt belangrijk om buiten de landsgrenzen te kijken, en dat is ook meteen waar deze talk met Soulection veteraan Jarreau Vandal en grime producer Mucky over ging.
Mucky is de Rotterdammer achter superhit 'Boasty' samen met Wiley, Sean Paul, Stefflon Don en Idris Elba: "Aangezien ik een sound maak die in Nederland niet populair was, had ik direct een buitenlands netwerk. Toen dubstep in Nederland steeds groter werd surften wij ook mee op die flow." Maar vooral 'Boasty' heeft veel deuren voor hem geopend. "Als producer heb je toch nog altijd één hit nodig om het te maken. Maar je mag niet in de verleiding vallen om die heel hard uit te melken."
Een goede producer zijn betekent niet dat je goed kan draaien en omgekeerd. Jarreau Vandal was origineel begonnen met producen maar merkte later dat dj'en ook goed werkte. "Mijn eigen muziek is vaak ook gewoon te mellow om te draaien op primetime. Daarom heb ik er iets op gevonden. Vandalized Edits zijn mijn antwoord op clubmuziek". Als hij draait, let hij er ook altijd op dat hij mensen actief blijft betrekken. Hierdoor hebben ze ook geduld om te luisteren naar wat hij echt wil draaien.
Als Jarreau Vandal in het buitenland draait, vraagt hij ook altijd eerst wat voor soort scene er in de stad is. Research doen naar de Facebook page, Instagram en de aftermovies van waar hij gaat draaien is standaard. Verder heeft volgens Jarreau Vandal ook de mailinglist een comeback. "Hou een lijstje bij van blogs die eerder positief hebben gereageerd." Mucky vult aan: "je krijgt ook automatisch aandacht van hen als je iets anders doet dan de rest. Ik heb eens mijn muziek op een usb stick uitgebracht en dat deed het heel goed."
Volgens Jarreau Vandal is netwerken dan ook key. "Ik hoste mijn eigen events, 'Wavefiles' en daarbij boekte ik internationale artiesten. Als ik dan bij hen op bezoek ging stelden zij mij ook voor aan hun netwerk." Mucky vult aan: "als je samen hebt gewerkt met iemand is het key om dat constant op te volgen. Ga erop uit, ga handjes schudden, maar blijf authentiek."
"Focus niet alleen op collabs, maar ook op zelf een grote artiest worden, een persoon waar mensen mee willen samenwerken", geeft Jarreau Vandal ook mee. Volgens hem is het belangrijk om zelf beter te worden in zingen en schrijven. "Weet waar je nee tegen zegt en blijf je eigen ding doen. Als mensen je vet vinden om wat jij doet, heb je die power."
Verder is het belangrijk om veel aan zelfreflectie te doen en te weten waar je goed in bent. Jarreau Vandal: "daarom heb je mensen om je heen nodig om je scherp te houden. Ook al zijn die zelf niet bezig met muziek, zoals je ouders of grootouders, ook zij kunnen jou een fris perspectief geven."
Wat zou jouw belangrijkste tip zijn voor (andere) opkomende artiesten? Laat het ons weten in de comments! Je kan ook onze Belgian hip-hop groep joinen als je in contact wil komen met like-minded people.