CounterScam: Hoe bestrijd je desinformatie op sociale media

June 11, 2024
5
min read

https://www.chase.be/counterscam-hoe-bestrijd-je-desinformatie-op-sociale-media-nmbbm

 CounterScam: Hoe bestrijd je desinformatie op sociale media
CounterScam is een innovatief project dat Chase uitvoerde in samenwerking met VRT NWS en deCheckers. Dit project richtte zich op het bestrijden van de verspreiding van desinformatie op sociale media. Bekijk onderstaande showcasevideo waar deelnemers aan CounterScam hun bevindingen delen:

Wat is CounterScam?

CounterScam had als doel factcheckers en journalisten te verbinden met creators en influencers. Door deze samenwerking kregen beide partijen de kans om van elkaars expertise te leren en tegelijkertijd het bewustzijn over desinformatie op sociale media te vergroten.

Daarnaast verkenden we nieuwe manieren om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan en onderzochten we methoden om factchecks succesvol te verspreiden naar de grote groep jongeren die voornamelijk via sociale media het nieuws raadplegen.

Doelstellingen van CounterScam

De doelen van CounterScam waren veelzijdig en ambitieus:

  • Het bestrijden van nepnieuws via sociale media
  • Het creëren van bewustzijn over nepnieuws
  • Jongeren weerbaarder maken tegen nepnieuws
  • Makers bewust maken van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid
  • Het testen van samenwerkingsmodellen tussen factcheckers en makers
  • Het testen van nieuwe contentformaten voor factchecking op sociale media
  • Het delen van onze kennis en bevindingen

Onze aanpak

CounterScam bestond uit het opbouwen van een community van factcheckers en een community van creators en influencers. Beide communities werkten nauw samen om kennis te delen en effectiever te zijn in hun strijd tegen desinformatie.

Met de Chase Community hebben we sociale media content gemaakt die het bewustzijn over desinformatie vergrootte en lieten we zien hoe je nepnieuws kunt herkennen en ermee om kunt gaan. Daarnaast voerden we drie use cases uit waarin we onderzochten hoe we factchecks naar sociale media konden brengen. We maten ook de impact van traditionele factchecks versus de versies die op sociale media werden gedeeld.

<p> </p><CENTER>___</CENTER><p><CENTER><p>Wil jij groeien als digital creator? Word dan lid van onze community waar je andere creators leert kennen, gratis workshops kan volgen en terecht kan voor al je vragen rond digital creativity.</p><div class="post_button"><a href="https://login.circle.so/sign_up?request_host=community.chase.be#email" class="button is-small w-button">Word lid van onze community</a></div></CENTER>

Wat we hebben geleerd

Om al onze bevindingen te delen, zijn we momenteel bezig met de productie van een playbook bestaande uit zes podcastafleveringen. In elke aflevering deelt een factchecker of journalist hun bevindingen uit het project met een creator of influencer, en vice versa.

We kijken ernaar uit om onze bevindingen te blijven delen en de impact van dit project voort te zetten.

CounterScam kwam tot stand met de steun van de Vlaamse Gemeenschap.