Erfenis delen is zorgen voor elkaar: ontdek Collecties van Gent, een project met meerdere partners

January 1, 2021
5
min read

https://www.chase.be/erfenis-delen-is-zorgen-voor-elkaar-ontdek-collecties-van-gent-een-project-met-meerdere-partners-d0gqb

Erfenis delen is zorgen voor elkaar: ontdek Collecties van Gent, een project met meerdere partners
Collecties van Gent is een project met maar liefst twaalf partners, waaronder musea, erfgoedinstellingen, tech-bedrijven, onderzoekers, Stad Gent en veel meer. Toen we aan onze taak als partner begonnen om een uitlegvideo te maken en het beheer van de sociale media van het project over te nemen, wisten we dat we klaar waren voor een uitdaging.

Het project

Collecties van Gent is een kruisbestuiving van Gentenaars, musea en erfgoedinstellingen die creatief gebruik van elkaars objecten, documenten en verhalen mogelijk maakt. Enerzijds zorgt het ervoor dat waardevolle kennis over het Gentse erfgoed zich buiten de muren van het museum verspreidt, maar ook dat de Gentenaar gehoord wordt over hoe zij erfgoed beleven en welke verhalen ze te vertellen hebben. Zo hoopt Collecties van Gent de sociale cohesie te versterken.

<p>&nbsp;<p><CENTER>___</CENTER><p><CENTER>Ontdekken hoe wij jouw merk helpen groeien?</CENTER></p><CENTER><div class="post_button"><a href="/agency/contact" class="button is-small">Ok, we spreken af</a></div></CENTER>

Deze twee werelden worden op spectaculaire hoogtechnologische wijze bij elkaar gebracht. Vanaf het voorjaar van 2022 landt de CoGhent Box in drie wijken in Gent, en de ruimte maakt het mogelijk om duizenden objecten en foto's van de musea en instellingen te visualiseren en tegelijkertijd de verhalen van de mensen samen te brengen. Gentenaars worden aangemoedigd om hun eigen verhalen en objecten toe te voegen aan de Box. Na een rondje Gent vindt de CoGhent Box zijn weg naar huis bij DING, de nieuwe vleugel van het Design Museum Gent.

Samenwerking

We startten een samenwerking met Pieter-Jan Pauwels (District09) en Olivier Van D'huynslager (Design Museum Gent), de twee oprichters van Collecties van Gent, en Ilse Devroe, marketingcampagneleider bij Stad Gent en hoofd communicatie bij CoGhent. Bij het maken van de uitlegvideo bleek het een uitdaging om aan de ene kant het volledige project uit te leggen en tegelijkertijd alle partners en hun rol in het project te introduceren - een uitlegvideo zou niet langer dan twee minuten moeten duren. Na een paar feedbackrondes en bewerkingen was de video klaar.

Het eindresultaat kan je hier bekijken:

<iframe src="https://www.instagram.com/p/CNXGeL0I9Bo/embed/" width="100%" height="600" frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true"></iframe>

Bij het bepalen van een sociale strategie moesten we rekening houden met een aantal doelen. Enerzijds moeten we verhalen over erfgoed vertellen. Dit doen we door nauw samen te werken met de deelnemende musea en instellingen. Tijdens een maandelijks kalenderoverleg beoordelen we of er overlappende onderwerpen zijn waar we een samenhangend verhaal over kunnen vertellen en bespreken we de contentkalender voor de komende maand.

Onze social media manager bereidt dit voor door enkele onderwerpen of top topicals aan de kalender toe te voegen, en bepaalt welk format en platform voor dit onderwerp wordt gebruikt. Vervolgens bekijken de partners hun collecties om te zien wat ze erover kunnen vinden. Tijdens de agendabijeenkomst worden alle puzzelstukjes in elkaar gezet. Naast verhalen over erfgoed moeten we ervoor zorgen dat we communiceren over het verloop van het project.

We moeten vertellen wat er aan de hand is, welke evenementen er plaatsvinden, hoe we de naam van het project naar buiten brengen en hoe we ervoor zorgen dat mensen weten wat we doen. Naamsbekendheid is daarom een belangrijke factor in onze sociale strategie. Nu het project ook offline van de grond is gekomen, gaan we ons de komende weken richten op een uitgebreide brandingcampagne. Deze campagne wordt organisch geplaatst, met een extra push via social advertising. Tot slot is het belangrijk om de Gentenaar te activeren.

Het project zal alleen slagen als ook zij gaan meedoen. Dat is een uitdaging, want Collecties van Gent was voor april totaal onbekend en er waren geen sociale kanalen in zicht. Daarom is dagelijks gemeenschapsbeheer essentieel.

Het is belangrijk om voor Collecties van Gent een duidelijke funnel te creëren, waarin we Gentenaars bereiken en wegwijs maken in het project. Die willen we vervolgens triggeren met onze verhalen over erfgoed op de social media kanalen FacebookInstagram en Twitter en hen uiteindelijk overtuigen om actieve deelnemers aan onze gemeenschap te worden die hun eigen verhalen toevoegen aan de Collecties.

<p>&nbsp;</p><CENTER>___</CENTER><p><CENTER>Wilt u weten wat merkverhalen voor uw bedrijf kunnen betekenen?</CENTER></p><CENTER><div class="post_button"><a href="/agency/contact" class="button is-small w-button">Contacteer ons</a></div></CENTER>