Foto thediigitals.com
Cameron-James Wilson maakte de switch van modefotograaf naar creator van virtuele modellen, en dat veranderde zijn leven. De stap gaf hem niet alleen artistieke vrijheid, maar bood hem ook de kans om schoonheidsnormen te doorbreken en diversiteit te promoten. Dit is zijn verhaal.
Creative freedom!
In de wereld van modefotografie, voelde Cameron zich vaak beperkt in creativiteit door bijvoorbeeld budgetten, locaties of de wensen van de klant. Ondanks zijn succes, kon hij zijn creatieve expressie niet de vrije loop laten gaan. Toen hij overstapte naar virtuele modellen, kon hij dat wel. Hij vond de creatieve vrijheid waar hij naar op zoek was. Geen superdure shoots meer, of het photoshoppen van elk detail,... Nee, hij had complete controle over de outcome van hoe zijn modellen er kunnen uitzien.
Deze creatieve vrijheid heeft hem
Met virtual models kon Cameron alles bepalen, van de fysieke eigenschappen van de modellen tot de wereld waarin ze leven. Door deze creatieve vrijheid heeft hij grenzen kunnen verleggen en kunnen experimenteren met ideeën die daarvoor niet mogelijk waren.
Schoonheidsnormen, bestaan die nog?
Door de creatie van Shudu, daagt Cameron niet alleen de mode-industrie uit, maar ook bepaalde schoonheidsnormen. Shudu is een virtual supermodel met een donkere huidskleur, ze biedt een alternatief voor de vaak Eurocentrische schoonheidsidealen die vaak domineren. Ze wordt nu gezien als een symbool van inclusiviteit en culturele diversiteit.
Voor Cameron, was het een manier om zijn eigen visie op mode en beauty te tonen. Om er zeker van te zijn dat de stem en de communities van en rond de virtuale influencers op de juiste manier worden gerepresenteerd, beroept hij op getalenteerde creators en artiesten. Zij staan volledig achter de visie van Cameron en bieden een grote toegevoegde waarde aan de virtual influencers.
Een Nieuw Business Model
Wat begon als een creatief project, groeide uit tot een succesvol businessmodel. Virtual influencers, zoals Shudu, bieden nieuwe inkomstenbronnen door samenwerkingen of partnerships met topmerken. Merken zoals Balmain en Vogue zagen al het potentieel en werkten al met Cameron samen om baanbrekende campagnes te creëren.
Door deze nieuwe weg in te slaan als creator van virtual models, heeft Cameron niet alleen creatieve vrijheid, maar ook financiële vrijheid.
Conclusie
Voor Cameron-James Wilson betekende het creëren van Shudu veel meer dan een technologische innovatie. Het gaf hem de ruimte om zijn visie te realiseren, maatschappelijke thema's aan te snijden en zijn eigen business te bouwen. Virtual influencer bieden ongelooflijk veel mogelijkheden, voor zowel brands als voor creators.
<p> </p><CENTER>___</CENTER><p><CENTER>Wil je weten of een virtual influencer ook iets voor jou is?</CENTER></p><CENTER><div class="post_button"><a href="/agency/contact" class="button is-small w-button">Contact us!</a></div></CENTER>