Virtual Influencers: Avoid These Pitfalls and Protect Your Brand

October 11, 2024
5
min read

https://www.chase.be/virtual-influencers-avoid-these-pitfalls-and-protect-your-brand-iwbie

Virtual Influencers: Avoid These Pitfalls and Protect Your Brand
Dit artikel maakt deel uit van onze serie 'How Creators Beat Marketing'. We bespreken regelmatig relevante marketingonderwerpen en hoe creators ons huidige marketingdenken veranderen. Ze hebben de boel flink opgeschud en lijken niet van plan om daarmee te stoppen. In deze episode draait alles om AI en virtuele influencers en modellen.

Foto thediigitals.com

Virtuele influencers zijn hot, maar zoals met alles dat trending is, zijn er risico's. Digitale avatars zoals Shudu, het geesteskind van visueel artiest Cameron-James Wilson, kunnen je merk naar nieuwe hoogten tillen. Maar als je niet oppast, kan het een dikke deuk in je imago slaan. Dus, wat zijn de meest voorkomende valkuilen en hoe ontwijk je ze? Dit zijn de lessen die we hebben geleerd uit een babbel met Cameron-James Wilson.

Transparantie is een Must

Je publiek is slimmer dan je denkt. Probeer je virtuele influencer te verstoppen en mensen prikken er zo doorheen. Resultaat? Wantrouwen. Niemand wil voor de gek gehouden worden. Eerlijkheid is niet alleen het beste beleid, het kan je ook positioneren als een innovator.

Pro Tip: Zet je virtuele influencer in de kijker als hét bewijs van jouw technologische vooruitgang. Open kaart spelen is de sleutel.

Diversiteit is niet optioneel!

Nog een fout die je echt wil vermijden: de culturele gevoeligheid vergeten. Virtuele influencers moeten net zo divers zijn als hun menselijke tegenhangers. Een avatar die negatief wordt ontvangen door een gebrek aan nuance kan je merk flink beschadigen.

"Alexsandrah Gondora staat in als model voor Shudu voor Vogue Australia"

Werk samen met diverse teams en zorg dat je virtuele influencer een authentieke, inclusieve boodschap uitstraalt. Shudu, het digital model van Cameron-James Wilson, werd gecreëerd met de input van meer dan 100 vrouwen? Dat geeft haar die veelzijdige, krachtige uitstraling. Voor elke brand collab met Shudu wordt er trouwens ook gewerkt met ‘muses’. Dat zijn creators van hun cultural community die de stem en de creatieve keuzes van Shudu vertegenwoordigen. Op die manier wordt de ‘eigen persoonlijkheid’ van Shudu gegarandeerd. Cool, toch?

Blijf trouw aan je eigen merk

Je virtuele influencer moet naadloos aansluiten bij de stem van je merk. Als de virtual models niet 100% matchen met jouw merk en brand values, zaait dat enkel verwarring. En ja, dat wil je vermijden…

Zorg ervoor dat je avatar perfect de waarden en toon van je merk weerspiegelt. Verfijn de persoonlijkheid en het verhaal van je digital influencer zodat de link met jouw merk helemaal klopt.

Budget vs. Realiteit

Klopt, een virtuele influencer kan goedkoper zijn dan een menselijke influencer... op lange termijn. Maar onderschat de opstartkosten niet! CGI, animatie en AI-technologie kosten geld. En vergeet niet: geen enkele avatar wordt overnight een sensatie. Precies zoals een goede wijn tijd nodig heeft, het neemt tijd om een goede, loyale fanbase op te bouwen.

Plan je budget realistisch en wees geduldig. Een goed ontwikkelde virtuele influencer kan op de lange termijn een waardevolle investering zijn.

Conclusie

Virtual influencers bieden mega-potentieel, maar je moet goed voorbereid zijn. Transparantie, inclusiviteit en consistentie zijn je geheime wapens, terwijl je je budget in toom houdt. Vermijd de valkuilen en laat je merk schitteren.

Wij zijn benieuwd! Wanneer ga jij aan de slag met jouw eerste virtual model?

<p> </p><CENTER>___</CENTER><p><CENTER>Wil je weten of een virtual influencer ook iets voor jou is?</CENTER></p><CENTER><div class="post_button"><a href="/agency/contact" class="button is-small w-button">Contact us!</a></div></CENTER>