1. Vang de aandacht van je publiek.
Vang het snel. Hoe kun je van je verhaal een duimstopper maken in de eindeloze Facebook-, Twitter-, Instagram- en Snapchat-feeds? Verras mensen! Als je de aandacht van je publiek niet trekt binnen de eerste vijf seconden, ben je verloren.
<p> <p><CENTER>___</CENTER><p><CENTER>Ontdekken hoe wij jouw merk helpen groeien?</CENTER></p><CENTER><div class="post_button"><a href="/agency/contact" class="button is-small">Ok, we spreken af</a></div></CENTER>
Knoei met de traditionele 'begin-midden-eind'-verhaalstructuur. Vertel bijvoorbeeld een Breaking Bad-achtig verhaal en begin met een cruciale scène uit het einde van je verhaal. Dit zorgt voor een WTF-ervaring binnen de eerste vijf seconden. Of geef de hint van het verhaal aan het begin weg: "Wat als ik je vertel dat jij ook een potentiële huurmoordenaar bent?". Geloof me, je zult alle aandacht hebben getrokken.
2. Maak series
Zo moeilijk is het niet: mensen. Liefde. serie. Laat je inspireren door het succes van Netflix, kijk op YouTube, luister naar iTunes: alles is met elkaar verbonden via series. En online media lenen zich daar uitstekend voor: vlogs en blogs over een bepaald thema, hashtags om zaken aan elkaar te koppelen, podcasts, drie series Instagram-foto's. Mensen houden van wat routine en consistentie, niets is zo eenvoudig als op 'abonneren' klikken en weten wat voor soort verhalen je de komende weken te zien krijgt.
<iframe width="100%" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/Lf29BhhbpjI" title="YouTube-videospeler" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
3. Make 'em care, make 'em share.
Soms werken mijn leerlingen uren aan een perfecte meme, infographic, YouTube-video of Instagram-fotoserie. Maar tijdens de feedbackrondes moet ik te vaak zeggen: "waarom zou het mij iets kunnen schelen?" Dat is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, liefst voordat je begint: hoe match ik mijn verhaal met het interesseveld van mijn doelgroep? Sterker nog: hoe maak ik van MIJN verhaal ook HUN verhaal ? Hoe raak ik mijn publiek zodat ze liken, reageren en delen met hun vrienden? Waarom zou het mij iets kunnen schelen? Waarom zou ik delen? Maak er je mantra van. Een cruciale truc: maak in je verhaal duidelijk waarom jouw boodschap voor iedereen belangrijk is.
4. Maak het menselijk
Mensen geloven andere mensen. Zeker als je als organisatie of merk communiceert is dit een belangrijke truc. Elk episch verhaal heeft een held, een personage dat iets meemaakt en dat bepaalde dingen moet overwinnen om een doel te bereiken. Daarom zou je authentieke mensen in je verhaal moeten gebruiken, bij voorkeur mensen die lachen, huilen, slagen en falen, mensen die interessante dingen doen. Laat wat ruimte over voor emoties, want we zijn allemaal gemaakt van vlees en bloed. En soms zijn we zo verdomd gevoelig.
5. Denk aan Hans en Grietje
Sprookjes, mythen en fabels behoren tot het collectieve geheugen. Ze hebben waarde, een logische opbouw, tot de verbeelding sprekende helden en antihelden, heroïsche taferelen en een flinke portie spanning met een indrukwekkende finale. En dat graven we. Denk dus aan Hans en Grietje als je erover nadenkt om een verhaal te vertellen. Steel hun waarden, duidelijke structuur, pathos, drama en type karakters en stop ze in je hedendaagse creaties. Ze zullen je verhalen meer magnetisch en vloeibaar maken en zullen gemakkelijker een publiek boeien en bereiken.
Waarom verhalen vertellen over beheer van sociale media?
- Social media management geeft je merk een menselijke stem
- Het stelt je in staat om het gesprek rond je verhaal te leiden
- En maakt het mogelijk om reacties te monitoren (doei, trollen)
Waarom je social media management storytelling naar Chase Creative brengen?
- De juiste persoon vinden die bij uw merk past
- Een online ervaring opbouwen
- We hebben meer dan 5 jaar ervaring in beheer van sociale media
Tekst door Pieter Blomme, social storytelling-expert bij Chase Creative.
<CENTER>___</CENTER><p><CENTER>Wilt u weten wat beheer van sociale media voor uw bedrijf kan betekenen?</CENTER></p><CENTER><div class="post_button"><a href="/agency/contact" class="button is-small w-button">Contacteer ons</a></div></CENTER>