Houston, they had a problem
Met die missie gingen wij aan de slag. Hoe trek je de aandacht van drukbezette dokters? Hoe maak je ze duidelijk dat je geen producten wil pushen, maar verhalen wil delen? En hoe breng je warmte en menselijkheid binnen in die ietwat koele medische wereld? Well, we know how.
Chase-ing solutions
We begrepen al snel dat menselijke connectie centraal moest staan in onze strategie. Dat er ruimte moest zijn voor authentieke, persoonlijke gesprekken. Niet over de nieuwste farmaceutica, maar over de dingen die dokters elke dag bezighouden, van work-life balance tot het runnen van een praktijk. Tijd is kostbaar en dokters en hulpverleners zijn steeds druk in de weer. De keuze voor een podcast was dan ook snel gemaakt. Een medium met opportuniteiten. Het geeft hen de mogelijkheid om een extra touchpoint te vinden buiten hun werkomgeving, in hun vrije tijd en ongedwongen.
Met onze community van creators brainstormden we over een format. Zo kozen we er bewust voor om geen presentator, maar een huisarts in te schakelen als host. Want door de doelgroep zelf aan het woord te laten, zorgen we vanzelf voor een authentieke, herkenbare en vertrouwde sfeer voor luisteraars. En om het effect van de podcast nog verder te versterken, creëerden we er een bredere campagne omheen. Video voegt een extra dimensie—en een extra persoonlijke touch—toe en zorgt voor teasers en snippets om te delen op de kanalen waar de doelgroep graag en vaak aanwezig is. Niet enkel op socials, maar ook al surfend op het internet.
Quotes uit de gesprekken konden we hergebruiken in posts en stories, op de website en in print. En dankzij onze data konden we onze methode blijven tweaken om zo veel mogelijk engagement te creëren. Ah, the power of numbers.
Een sprekend resultaat
“Komt een arts bij de dokter” werd een 8-delige podcast waarin brede hulpvragen rond algemeen welzijn en praktijkmanagement op een diepgaande en persoonlijke manier worden aangepakt. Ervaren huisarts Charlotte Goemaere gaat in gesprek met collega-dokters Marieke Geijsels, Ellen Vlaeyen en Thomas Pattyn. Samen hebben ze het over hun dagelijkse strubbelingen, hun trucjes om altijd het geluk te vinden en hun systemen om de praktijk in goede banen te leiden. In elke aflevering wordt een nieuw hoofdonderwerp besproken, dat op voorhand zorgvuldig geselecteerd is.
Het resultaat? Boeiende, tijdloze verhalen en discussies over de stille waters van het hart en het hoofd. Door dokters, voor dokters. Voor Viatris betekent dit ook: evergreen content die nog jarenlang beluisterd en bezocht zal worden. En dat is dan weer een ideale manier om de band met hun doelgroep aan te halen, hun vertrouwen te winnen en een community op te bouwen. Op de lange termijn. Minder farma, meer karma. Want wat voor Viatris echt telt, is waarde toevoegen aan het leven van luisteraars.
Credits
- Strategie: Jan D’hont
- Productie: Hanne Penninck, Hanne van Vlaenderen
- Redactie & edit: Hanne Penninck, Hanne van Vlaenderen, Pieter Blomme
- Storycoach: Pieter Blomme
- Video: Rune Nollet
- Opname & mix: Wederik de Backer
- Host: Charlotte Goemaere
- Research & Expertise: Thomas Pattyn, Marieke Geijsels, Ellen Vlaeyen